۰
علی‌اکبر جمالی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل انجمن نابینایان ایران، مهمترین نیاز این انجمن را تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی می‌داند.
بانک تجارت بیشترین همکاری را با انجمن نابینایان ایران دارد
به گزارش اخباربانک، علی‌اکبر جمالی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل انجمن نابینایان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی بانک تجارت هزینه خرید این تجهیزات را بسیار بالا و اعتبارات انجمن را محدود عنوان کرد. جمالی که از طریق انجمن، عضو کمیته‌های مناسب‌سازی معلولین در استانداری، وزارت کشور و شهرداری نیز هست، ضمن تشریح فعالیت‌های انجمن نابینایان، از دغدغه‌ها و نیازهای این انجمن و تعامل با بانک تجارت سخن گفت.
 
-  از سابقه انجمن نابینایان ایران برای ما بگویید.
 
قبل از انقلاب انجمنی به نام انجمن حمایت و هدایت نابینایان وجود داشت که پس از انقلاب منحل شد. من به همراه پنج نفر از دوستان قدیم، انجمن نابینایان ایران را در سال 72 پایه‌گذاری کردیم. من کارمند سازمان بهزیستی بودم و در سال 85 بازنشسته شدم. وقتی می‌دیدم نابینایان به سازمان مراجعه می‌کنند و به لحاظ محدودیت‌های اعتباری نمی‌توانستیم کمکی به آن‌ها کنیم، از این موضوع رنج می‌بردم. همین موضوع انگیزه‌ای شد تا به فکر تأسیس انجمنی بیافتم که در کنار سازمان بهزیستی خدمات بیشتری را به نابینایان ارائه دهد. البته انجمن، ردیف بودجه‌ای در دولت ندارد و تمام هزینه‌های انجمن را افراد خیر تقبل می‌کنند.
 
-   انجمن چه تعداد عضو دارد؟
 
انجمن در 15 استان نمایندگی دارد و بیش از هزار عضو در سراسر کشور داریم که حدود 420 نفر از آن‌ها ساکن تهران و بقیه در سایر استان‌های کشور هستند. البته بر اساس آمار سازمان بهزیستی حدود 130 تا 150 هزار نفر در کشور نابینای مطلق و حدود 600 تا 650 هزار نفر نیز کم‌بینا داریم. ما به لحاظ محدودیت‌های اعتباری سعی می‌کنیم در هر سال تعداد محدودی را به عضویت بپذیریم.
 
-   چه اهداف مشخصی در اساسنامه انجمن مدنظرتان بود؟
 
اهداف ما دربرگیرنده همه نیازهای نابینایان است؛ از جمله ارائه خدمات توان‌بخشی، مددکاری و مشاوره‌ای، کمک‌های بلاعوض، کمک هزینه برای ازدواج و تهیه جهیزیه، توزیع سبد کالا و ... در مجموعه ما همه نیازهای نابینایان را در نظر گرفتیم و حتی موضوع مسکن آن‌ها هم جزو اساسنامه بود، البته هنوز هم هست. با توجه به اینکه نیازهای نابینایان بسیار زیاد است و متقاضی هم زیاد داریم، حدود 30 تا 40 درصد از اهدافمان را محقق کرده‌ایم. برای مثال در زمینه اهدای جهیزیه کسی در نوبت نیست. درباره مسکن حدود 120 نفر را ثبت‌نام کردیم و در حدود 136 واحد آپارتمان ساخته و در اختیار نابینایان قرار گرفته است. اما در زمینه ارائه خدمات توان‌بخشی، تهیه و اهدای تجهیزات و لوازم آموزشی و کمک آموزشی راه زیادی در پیش داریم، چراکه هزینه آن‌ها بسیار بالاست.
 
 
-   انجمن این روزها چه خدماتی را به اعضای خود ارائه می‌دهد؟
 
 در حال حاضر یکی از برنامه‌های ما، ارائه خدمات فرهنگی است، از جمله آن افتتاح 15 باب کتابخانه در 15 استان.
 
علاوه بر این در قالب خدمات حمایتی هر سه یا چهار ماه یک‌بار سبد کالا میان اعضا توزیع می‌شود. همچنین تجهیزات و لوازم توان‌بخشی به صورت محدود در اختیار نابینایان قرار می‌دهیم. یکی دیگر از کارهایی که انجام می‌دهیم، ایجاد سامانه خدمات بانکی است. بر این اساس در برخی از شعب بانک‌ها امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فراهم کردیم تا در صورت مراجعه افراد نابینا بدون نیاز به فرد بینا به آن شعبه مراجعه می‌کنند و کار بانکی خود را انجام دهند.
 
 
-   ارتباط انجمن با سازمان‌های دولتی و غیردولتی چگونه است؟
 
متأسفانه سازمان‌ها به‌ویژه در بخش دولتی کمتر به سراغ ما می‌آیند و ما همیشه به آن‌ها مراجعه می‌کنیم. اما افراد خیّر کم‌وبیش یاور ما بوده‌اند. مؤسساتی مانند بانک‌ها اخیراً همکاری بسیار خوبی با ما دارند.
 
بانک تجارت بیشترین شعبه‌های بانکی را به افراد نابینا اختصاص داد. همچنین از لحاظ خدمات حمایتی همکاری بسیار خوبی با ما دارد. بانک تجارت علاوه بر راه‌اندازی سامانه مخصوص نابینایان در شعب خود، در سنوات گذشته تجهیزاتی مانند ساعت، عصا و ماشین تحریر برای نابینایان تهیه کرده و به عنوان نمونه سال گذشته 300 عدد عصا از طریق بانک تجارت در اختیار انجمن قرار گرفت.
 
کار بزرگی که بانک تجارت برای انجمن انجام داد این بود که هزینه انتشار مجله‌ پیک روشندلان را متقبل شد. این مجله حدود شش سال منتشر شد اما متأسفانه انتشارش متوقف شد.
https://akhbarbank.com/vdccoeqe.2bqo18laa2.html
تازه ترین اخبار