۰
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۳

۱۰ خودروساز جنگی در ایام جنگ‌جهانی را بشناسید

۱۰ خودروساز جنگی در ایام جنگ‌جهانی را بشناسید
جنگ‌های جهانی اول و دوم باعث شدند که به برخی از کمپانی‌ها ماموریت‌هایی برای کمک به نیرو‌های مختلفِ درگیر در میدان نبرد داده شود. این ماموریت‌ها باعث ایجاد تغییر و تحولی بزرگ در صنعتِ جهانی شد. یکی از صنایعی که جنگ‌های جهانی تاثیرات زیادی برروی آن گذاشت؛ صنعت خودروسازی بود. زیرا نیاز واحد‌های نظامی به وسایل مختلف حمل‌ونقل افزایش یافته و پیروزی در یک ماموریت به استفاده از وسایل نقلیه جدید و متفاوت بستگی داشت؛ بنابراین باید دانست که در طول جنگ‌های جهانی، بسیاری از کمپانی‌های خودروساز به ساخت انواع وسایل نقلیه نظامی پرداختند.

۱۰ خودروساز جنگی در ایام جنگ‌جهانی را بشناسید!
ما لیستی از خودروسازانی که در جنگ‌های جهانی به ساخت و توسعه خودرو‌های نظامی پرداخته و آن‌ها را راهی جبه‌های نبرد کردند؛ تهیه کرده‌ایم و باید دانست که اکنون برخی از کمپانی‌های لیست ما دیگر وجود نداشته و یا با خودروسازانِ بزرگ و ثروتمند ادغام شده‌اند؛ بنابراین در ادامه همراه برترین‌ها باشید و با ۱۰ خودروساز جنگی در ایام جنگ‌جهانی آشنا شوید!

رولزرویس (Rolls-Royce)
۱۰ خودروساز جنگی در ایام جنگ‌جهانی را بشناسید!
رولزرویس در جنگ جهانی اول مدل سیلورگوست را برای استفاده در ارتش بریتانیا تغییر داد و به این ترتیب کمکی بزرگ به نیرو‌های بریتانیایی کرد. رولزرویس در سیلورگوست از بدنه زرهی استفاده کرده و مسلسلی هم برروی آن قرار داد. جالب است که کمپانی رولزرویس در طول سال‌های جنگ علاوه‌بر خودرو‌های نظامی، به ساخت و توسعه پیشرانه هواپیما‌های جنگی پرداخت. رولزرویس پیشرانه معروف مرلین را برای نیرو‌های متفقین ساخت و آن‌ها از مرلین در بمب‌افکن‌های آورو لانکاستر و اسپیت‌فایر استفاده کردند.

بیوک (Buick)
۱۰ خودروساز جنگی در ایام جنگ‌جهانی را بشناسید!
بیوک بخشی از کمپانی جنرال‌موتورز بوده و در طول جنگ‌جهانی دوم؛ تانک، تراکتور زرهی و قطعات هواپیما تولید کرده است. بیوک تانک M ۱۸ را خلق کرده و موفق به ساخت ۲۵۰۷ دستگاه از آن در کارخانه خود در فلینت (شهری در ایالات میشیگان) شد. علاوه‌براین بیوک چندین پیشرانه دیزلی ساخت و از آن‌ها برای توسعه ناوچه‌های آبی‌وخاکی استفاده شد. ناوچه‌های مذکور با پیشرانه‌های بیوک در عملیات پیاده‌سازی نیرو‌ها در ساحل نرماندی حضوری فعال داشتند. همچنین کمپانی بیوک به طراحی و ساخت پیشرانه هواپیما‌های جنگی پرداخته و چند پیشرانه از کمپانی بیوک در برخی از هواپیما‌ها مانند C-۴۷ و B-۲۴ J مورد استفاده قرار گرفت.

کرایسلر (Chrysler)
۱۰ خودروساز جنگی در ایام جنگ‌جهانی را بشناسید!
کمپانی کرایسلر در طول جنگ‌های جهانی خودروی نظامی تولید نکرد؛ اما به ساخت و توسعه هواپیما‌های جنگی پرداخت. کرایسلر در فرایند ساخت بمب‌افکن B-۲۹ حضور داشت. نسخه انولاگی بمب‌افکن مذکور در بمب باران اتمی هیروشیما نقشی تاریخی داشت و بمب اتمی پسر کوچک را حمل کرد. همچنین کمپانی کرایسلر به ساخت آنتن، وسایل رادیویی و ارتباطی پرداخته و آن‌ها را در اختیار نیرو‌های نظامی قرار می‌داد. کرایسلر تلاش فراوانی برای تولید تانک انجام داد و به همین منظور کارخانه وارن در میشیگان را تاسیس کرد.

رنو (Renault)
۱۰ خودروساز جنگی در ایام جنگ‌جهانی را بشناسید!
کمپانی رنو در جنگ جهانی اول بسیار تاثیر گذار ظاهر شده و از تمام ناوگان تاکسی‌رانی رنو در شهر پاریس برای حمل‌ونقل سربازان استفاده شد. خودرو‌های رنو در نبرد اول مارن در سال ۱۹۱۴ حضوری فعال داشته و از آن‌ها برای مقابله با نیرو‌های آلمان استفاده شد. همچنین کمپانی رنو تانک FT Light را ساخت. تانک مذکور زره محکم و غیرقابل نفوذی نداشت؛ اما حجم تولید آن بالا بوده و به همین دلیل تاثیر زیادی در نبرد‌های نیرو‌های متفقین داشت. تانک FT Light کوچک و بسیار سبک بوده و عملکرد زرهی آن مانند تانک‌های بریتانیایی نبود؛ اما قدرت مانور زیادی داشت و به خوبی از پس ماموریت‌های مختلف برمی‌آمد.

ویلیس‌موتورز (Willys–Overland Motors)
۱۰ خودروساز جنگی در ایام جنگ‌جهانی را بشناسید!
ویلیس‌موتورز را باید مادر حقیقی چیپ‌های نظامی دانست! اکنون اهمیتی ندارد که چیپ توسط چه شرکتی و کدام کشور به تولید می‌رسد؛ زیرا این خودروساز در سال ۱۹۶۳ با کمپانی کایزرجیپ ادغام شده و برای همیشه تعطیل شد. ویلیس‌موتورز در مجموع ۳۶۱۴۰۶ خودرو در کلاس جیپ تولید کرد. از محصولات کمپانی مذکور در جنگ‌جهانی دوم استفاده شده و نیروی دریایی آمریکا برروی محصولات ویلیس‌موتورز حساب ویژه‌ای باز کرده بود. این کمپانی تلاش داشت که کامیون‌های نظامی متفاوتی را به تولید برساند؛ اما ۱۵ کامیون ویلیس‌موتورز در آزمایشات ارتش مردود شدند.

فورد (Ford)
۱۰ خودروساز جنگی در ایام جنگ‌جهانی را بشناسید!
کمپانی فورد انواع و اقسام تراکتور، کامیون و خودرو‌های مختلف را در کارخانه انگلستان به تولید رسانده و تا پایان جنگ جهانی اول، حضوری چشمگیر و قدرتمند در تمام جبه‌های نبرد داشت. مدل T از محصولات کمپانی فورد کاربردی مشترک پیدا کرده بود و توسط نیرو‌های صلیب سرخ و برای کمک به مجروحان جنگی استفاده می‌شد. فورد نیز مانند رنو اقدام به تولید تانک‌های سبک کرد؛ اما محصول فورد در برابر رنو ناتوان بود. به این ترتیب آمریکایی‌ها قرارداد خود را لغو کرده و تنها تعداد معدودی از تانک‌های سبک فورد را تحویل گرفتند. ولی در مجموع نیرو‌های متفقین از محصولات مختلف کمپانی فورد استفاده می‌کردند.

دوج (Dodge)
۱۰ خودروساز جنگی در ایام جنگ‌جهانی را بشناسید!
دوج بخشی از کمپانی کرایسلر بوده و چندین کامیون برای نیرو‌های درگیر در جنگ جهانی دوم به تولید رساند. این کمپانی در مجموع حدود ۴۰۰ هزار کامیون در اندازه‌ها و انواع مختلف به تولید رساند. از کامیون‌های دوج برای رسیدن به اهداف جنگی متفاوت و متمایزی استفاده می‌شد. کامیون‌های دوج به خوبی برروی زمین حرکت کرده و ظرفیت فراوانی داشتند.

استودبیکر (Studebaker)
۱۰ خودروساز جنگی در ایام جنگ‌جهانی را بشناسید!
کمپانی استودبیکر در طول جنگ جهانی دوم حضوری پررنگ داشته و به تولید انواع پیشرانه‌ها، کامیون‌ها و خودرو‌ها پرداخته است. استودبیکر به جهت حضور در فرایند ساخت تانک M ۲۹ نقشی مهم و ویژه در جنگ جهانی دوم ایفا کرد. این کمپانی مدت‌ها قبل از آنکه ایالات‌متحده آمریکا خود را درگیر جنگ جهانی کند؛ به ساخت کامیون‌های سری K پرداخته و آن‌ها را در اختیار کشور‌هایی مانند هلند، بلژیک و فرانسه قرار می‌داد. نکته جالب این است که نیرو‌های آلمان در ابتدای تهاجمات خود به مناطق مختلف از کامیون‌های استودبیکر استفاده می‌کردند. کمپانی استودبیکر افتخارات زیادی در جنگ جهانی دوم کسب کرد؛ اما پس از آن در زمینه تولید خودرو‌های مختلف شکست خورد و در نهایت در سال ۱۹۶۷ شاهد انحلال کمپانی استودبیکر بودیم.

شورلت (Chevrolet)
۱۰ خودروساز جنگی در ایام جنگ‌جهانی را بشناسید!
شورلت جزء زیر مجموعه‌های کمپانی جنرال‌موتورز بوده و مشغول تولید خودرو‌های آتش‌نشانِِ جنگی بود. این کمپانی کامیون‌های آتش‌نشان کلاس ۱۱۰ و ۱۳۵ را به تولید رسانده و خودروی زرهی متوسط Staghound Medium را با همکاری بریتانیا ساخته است. شورلت در طول جنگ جهانی دوم حدود ۴۵۰ هزار خودروی مختلف را به تولید رسانده و باید دانست که این آمار شامل محصولات جنرال‌موتورز نمی‌شود.

بانتام (Bantam)
۱۰ خودروساز جنگی در ایام جنگ‌جهانی را بشناسید!
کمپانی آمریکایی بانتام اتومبیل تا سال ۱۹۵۶ فعال بود؛ اما قبل از نابودی مشغول ساخت خودرو‌های مختلفی برای ارتش ایالات‌متحده آمریکا بود. بانتام خودرویی چهار چرخ متحرک به نام BRC-۴۰ را به تولید رساند و زمینه تولید جیپ‌های نظامی را توسط کمپانی ویلیس‌موتورز فراهم کرد. در واقع بانتام توانایی کافی برای تولید انبوه محصولات خود را نداشت و به همین خاطر حق ساخت محصولات خود را به ویلیس‌موتورز واگذار کرد؛ بنابراین بانتام در اوج تنهایی به ساخت تریلی‌هایی مخصوصِ برای محصولات جیپ پرداخت که با استفاده از آن‌ها نیرو‌ها و مهمات مختلف را جابجا می‌کردند.
منبع: hotcars
 
https://akhbarbank.com/vdcgn393.ak9yq4prra.html
تازه ترین اخبار