عرضه اولیه یک پتروشیمی بعد از ادغام با زیرمجموعه

20 مرداد 1398 ساعت 10:14

مدیرعامل شرکت شیمی بافت با اعلام آخرین وضعیت مالی و عملیاتی از برنامه ادغام با یکی زیرمجموعه ها و عرضه اولیه سهام در بورس تا پایان سال جاری خبر داد.


به گزارش پایگاه خبری اخباربانک، محسن شمس در جریان بازدید خبرنگاران با اعلام برنامه عرضه اولیه سهام شرکت شیمی بافت تا پایان سال جاری گفت : قرار است ابتدا شرکت شیمی تکس آریا از زیرمجموعه های شرکت در شرکت اصلی ادغام و سپس مقدمات عرضه در بورس فراهم شود .

وی افزود: سال گذشته، سال استثنایی برای شرکت بود و طی آن سود هر سهم با رشد ۲۸۳ درصدی روبرو شد. طی سال جاری هم این رشد ادامه دارد به طوریکه در سه ماه اول سال ، سود شرکت با رشد ۲۳۴ درصدی از ۱۳ به ۳۴ میلیارد تومان افزایش یافت .

این مقام مسئول در مورد مواد اولیه و محصولات تولیدی هم توضیح داد : محصول اصلی شرکت MTBE است که ۹۰ هزار تن در دو خط تولید می شود . این محصول در بهسوزی بنزین نقش اساسی ایفا می کند و در بنزین سوپر مصرف می شود.  مواد اولیه شامل هم ۱۳۵ هزار تن رافینیت یک و ۳۳ هزار تن متانول است .

شمس درباره صادرات هم گفت: عمده صادرات به عراق و افغانستان و آذربایجان است و در برابر الزام به عرضه ۷۰ درصدی ارز در نیما ، اقدام به عرضه ۸۵ درصد ارز صادراتی در سامانه نیما شده و مابفی برای مایحتاج ارزی به مصرف رسیده است .

شمس با بیان اینکه سال گذشته شیمی تکس آریا برای اولین قادر به سودآوری شد، ادامه داد: این شرکت تنها تولیدکننده MEK درخاورمیانه است و کیفیت  محصولات آن بسیار بالا است. به طوری که محصول وارداتی را در ظروف شرکت به تقلب به فروش می رسانند. این محصول در صنعت چاپ ، رنگ و چسب مورد استفاده قرار می گیرد و تاکنون ۸۰ درصد واردات این محصول گرفته شده و  انتظار می رود واردات این محصول به طور کامل ممنوع و با افزایش تولید، صادرات هم شود .

براساس این گزارش، شیمی بافت با سرمایه فعلی ۲۲ میلیارد تومانی از زیر مجموعه های سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی و وابسته به هلدینگ تاپیکو بوده که به شرکت شستا تعلق دارد.

این شرکت در سال ۹۶ به ۲۳ میلیارد تومان و در سال گذشته به سود ۹۰ میلیارد تومانی دست یافت و سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی با مالکیت ۶۵ درصدی ، ۵۷ میلیارد تومان سود کسب کرد .

کارخانه این شرکت به مساحت ۵ هکتار در سایت۳ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی  بندر ماهشهر واقع شده و خوراک ورودی آن شامل برش چهارکربنه (رافینیت یک ) و متانول و محصولات آن شامل متیل ترشیری بوتیل اتر (MTBE) به‌عنوان محصول اصلی و برش چهار کربنه (رافینیت دو ) به عنوان محصول جانبی است.
 


کد مطلب: 69608

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/69608/عرضه-اولیه-یک-پتروشیمی-بعد-ادغام-زیرمجموعه

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com