گزارش مجمع عمومی عادی سالانه بانک پاسارگاد

14 مرداد 1398 ساعت 11:51

صبح دیروز سیزدهم مرداد سالن بزرگ همایش های وزارت کشور میزبان مجمع عمومی سالانه بانک پاسارگاد بود. جایی که بیش از نود درصد سهام داران این بانک گرد هم آمدند تا شنونده گزارش عملکرد یک ساله هیات مدیره باشند.


به گزارش اخباربانک، این مجمع با حضور 90.18 درصد از سهام داران بانک پاسارگاد و قبلیان نماینده سازمان بورس از ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت قرآن آغاز شد. به گفته علی اکبر امین تفرشی عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد، علت تاخیر نیم ساعته در مراسم، تکریم سهام داران و انتظار برای رسیدن آن ها اعلام شد. پیش از رسمیت جلسه و حضور اعضای هیات رئیسه، کلیپی از معرفی و فعالیت های بانک پاسارگاد و شرکت های زیر مجموعه آن پخش شد. در این کلیپ گزارشی از گروه مالی بانک پاسارگاد به نمایش در آمد که در آن جزییاتی از نیروی انسانی و دستاورد های مالی این مجموعه ها مرور شد. تحقق اهدافی چون رشد اقتصادی، افزایش رونق و اشتغال علی رغم تشدید تحریم های بین الملیی در کنار سخنانی از وزرای نفت و اقتصاد درباره  توانمندی و ظرفیت زیر مجموعه های بانک پاسارگاد در انجام پروژه های عظیم اقتصادی، از بخش های درخور توجه این کلیپ به شمار می رفت.

پس از آن دکتر مجید قاسمی نایب رئیس هیات مدیره و مدیر عامل بانک پاسارگاد به همراه علی اکبر امین تفرشی عضو هیات مدیره و جناب آقای آرش به داش به عنوان ناظر و خانم دکتر صدیقه نعیمیان مشاور حقوقی بانک به عنوان منشی به همراه مهندس صفاتی بازرس قانونی برای رسمیت مجمع با رای سهام داران در پشت میز قرار گرفتند.

اجرای قانون در خرد ترین سطح

در ابتدا دکتر قاسمی با تشریح دشواری های فراوان برای تشکیل مجمع عمومی از توافق با بانک‌ مرکزی و آماده شدن صورت های حسابرسی نهایی در واپسین ساعات دیشب خبر داد. علی رغم موانع اداری تنظیم گزارش ها و صورت های حسابرسی، به دلیل عدم مراعات تحویل این اسناد تا ده روز پیش از تشکیل مجمع، قاسمی با رای گیری از سهام داران، تایید آن ها را برای این دیرکرد با اجماع مطلق شرکت کنندگان کسب کرد. قاسمی دلیل این امر را رعایت موارد قانونی در پایین ترین سطح دانست.

تحقق اهداف، بیش از 100 درصد

پس از آن امین تفرشی عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد با ارایه گزارشی مفصل، عملکرد یکسال منتهی به اسفند ۹۷ مجموعه را به سهام داران اعلام کرد. امین تفرشی با اشاره به تحقق 178 درصدی اهداف در جذب منابع بر مبنای اسلاید های مختلف و نمودار های متعدد، به تشریح عملکرد و آمار و ارقام مالی بانک پاسارگاد در یکساله  منتهی به اسفند 98 پرداخت. افزایش 726 درصدی سود خالص بانک از آمارهای قابل توجه در گزارش این عضو هیات مدیره بود.

در ادامه دکتر مجید قاسمی مدیر عامل بانک پاسارگاد درباره رشد سپرده های نزد بانک گفت: «بانک پاسارگاد تسلیم جریان های معمول برای افزایش سپرده ها نشده و همواره تلاش داشته تا نهایت تلاش خود را برای رعایت مقررات بانک مرکزی در تعیین سود انجام دهد و در عین حال ثبات خوبی در رشد سپرده ها داشته است.»

در ادامه ارسلان امیری عضو هیات عامل و معاونت توسعه انسانی و طرح و برنامه بانک پاسارگاد با ارایه گزارشی از نزدیک شدن بانک پاسارگاد به باشگاه هزار هزار میلیاردی ها تا یکماه آینده خبر داد.

چانه زنی فشرده بجای تقابل

دستور کار بعدی مجمع عمومی قرائت گزارش مهم صفاتی، بازرس قانونی بانک پاسارگاد بود.

در بند ۸ گزارش حسابرسی از عملکرد مالی مطلوب بانک پاسارگاد در سال ۹۷ سخن به میان آمده است. با این حال صدر بند ۴ این گزارش که خبر از اختلاف میان بانک پاسارگاد و بانک مرکزی می داد موجب توضاحاتی از سوی مدیر عامل بانک شد. بر اساس این گزارش بانک مرکزی ۱۴۵۲ میلیارد ریال از حساب بانک پاسارگاد برداشت شبانه کرده و مبلغ ۳۱۵۰ میلیارد ریال نیز بابت بدهی های ارزی و مابه التفاوت نرخ دارایی ها احتساب کرده است. پس از قرائت این گزارش یکی از اعضای مجموع عمومی و از سهام داران بانک پاسارگاد، با واکنش به این ماجرا، نسبت به برداشت شبانه بانک مرکزی از حساب بانک پاسارگاد، انتقاداتی را به عملکرد بانک مرکزی مطرح کرد.

قاسمی در پاسخ به این سهام دار با نادرست خواندن این انتقادات گفت:«۱۶ بانک دیگر نیز دچار این‌ مشکل شدند و هیچ یک شکایت نکردند اما بانک پاسارگاد با نامه نگاری های متعدد بانک مرکزی را مجبور به تعیین حسابرسی دقیق برای این اختلاف کرد و این پروسه طولانی است اما در اصل ماجرا مبلغی از حساب ها کسر نشده و صرفا بدهی محسوب کردند.» مجید قاسمی مجددا با تشریح دقیق پروسه پیگیری بانک پاسارگاد اضافه کرد: «اجازه نمی دهیم حقوق سهام داران خدشه دار شود.»

قاسمی در ادامه ضمن قبول بخشی از انتقادات از عملکرد ریاست اسبق بانک مرکزی گفت: « شان بانک مرکزی در وضعیت فعلی اقتصادی کشور باید حفظ شود.» مدیر عامل بانک پاسارگاد با این حال تضمین داد که: «من از شرف بانک پاسارگاد دفاع می کنم.»

قاسمی همچنین درباره فعالیت های زیر مجموعه های بانک پاسارگاد در پاسخ به یکی از سوالات کتبی سهام داران گفت: «چندی پیش به صرافت افتادم تا وصیتنامه ای اقتصادی تنظیم کنم و در آن تاکید کنم که توسعه اقتصادی کشور با محوریت بانک ها ضرورت دارد چرا که با بدون نقش مستقیم بانک، توسعه روند مطلوبی نخواهد داشت، به همین جهت بنگاه سازی توسط بانک ها اجتناب ناپذیر است.»

او در ادامه با تشریح مدل های ارتباط بانک ها و بنگاه های اقتصادی خرد و کلان و با ذکر مدل بانکداری ژاپن، به تشریح دیدگاه خود پرداخت.

پس از اتمام توضیحات دکتر قاسمی، امین تفرشی به طور مفصل به سایر موارد گزارش حسابرسی پاسخ داد.

امین تفرشی در پاسخ به یکی از سهام داران درباره میزان ارزش ذاتی سهام بانک پاسارگاد در بورس گفت: «سهام داران عمده بانک پاسارگاد در بورس نقش آفرینی نمی کنند.» در‌همین رابطه دکتر قاسمی با بیان اینکه: «قوام سهم بانک پاسارگاد به سهام داران آن است و هیات مدیره مسولیتی در این رابطه ندارد.» از اعضای مجمع عمومی خواست تا قواعد بازار را جهت افزایش ارزش سهام رعایت کنند. تفرشی همچنین تاکید کرد که رقم تابلوی بورس مجموعه از قیمت های کنونی بالاتر است.

در پایان جلسه سود ۳۰‌ تومان برای هر سهم با رای سهام داران تصویب شد و همچنین شرکت موسسه حسابرسی دایا رهیافت مجددا به عنوان بازرس اصلی با رای مجمع عمومی انتخاب شد.

همچنین در پایان روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار جهت درج آگهی های بانک پاسارگاد انتخاب شد. دستور کار آخر مجمع تصویب میزان پاداش و جبران خدمات اعضای هیات مدیره بانک پاسارگاد بود که در در اقدامی کم سابقه با تصمیم مدیر عامل بانک پاسارگاد به علت آنچه که عدم پرداخت سود میان سهام داران خوانده شد، هیات مدیره به صورت یک طرفه از پذیرش پاداش جبران زحمات یکساله خود سر باز زد که این اقدام هیات مدیره با تشویق سهام داران حاضر در مجمع همراه شد.


کد مطلب: 69488

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/69488/گزارش-مجمع-عمومی-عادی-سالانه-بانک-پاسارگاد

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com