مصوبه هیات مدیره بیمه البرز مبنی بر عزل تاجدار فاقد اعتبار شناخته شد

18 تير 1398 ساعت 9:52

رسول تاجدار مدیرعامل بیمه البرز کماکان در سمت خود به فعالیت ادامه خواهد داد و مصوبه ای که تصاویر ان در شبکه های اجتماعی منتشر شد به دلیل رعایت نشدن مقررات قانونی، از سوی مراجع ذی صلاح فاقد اعتبار شناخته شد.


به گزارش اخباربانک، جزئیات اینکه چرا این مصوبه از اعتبار لازم برخودار نبود به زودی از سوی بیمه البرز اعلام خواهد شد.
شنیده ها حاکی است تعجیل در تنظیم صورت جلسه بدون رعایت موازین مقرراتی و قانونی باعث شد تا امکان ابلاغ به مراجع قانونی و از جمله به مدیرعامل بیمه البرز را نداشته باشد و لذا به صورت خودکار از مسیر اجرا خارج شده و در نتیجه تاجدار به فعالیت خود ادامه خواهد داد و در زمان برگزاری مجمع عمومی شرکت،  تصمیم نهایی در خصوص مدیر عامل اتخاذ می شود.

داستان از کجا آغاز شد
روایت های مختلفی وجود دارد درباره اینکه چگونه سه  تن از اعضای هیات مدیره شرکت بیمه البرز رای به برکناری دادند که در عمل قامت اجرا نپوشید اما چیزی که از تلفیق همه روایت ها بر می آید آن است که اختلافات سلیقه در مدیریت شرکت باعث شده تا دخالت های هیات مدیره در اجرا در نهایت موجب مصوبه ای شود که روز گذشته در رسانه های مختلف منتشر شد.

یک کج سلیقگی
قانون تجارت در عین حال که اختیارات لازم را در عزل یا ابقای مدیر عامل برای هیات مدیره در نظر گرفته در عین حال به سبب الویت داشتن منافع شرکت بر سلایق هیات مدیره لوازمی را نیز در نظر گرفته  تا جابجایی های مدیریتی  بدون در خطر قرار گرفتن منافع کلی بنگاه صورت گیرد. آنچه که در بیمه البرز رخ داد اما به نظر می رسد چندان همسو با منافع شرکت رخ نداد چرا که وقتی به سابقه مدیریتی تاجدار طی 8سال در بالاترین مقام اجرایی بیمه البرز نگاه می کنیم بازه نزدیک 50 درصدی سهام این شرکت نشانگر کیفیت قابل قبول مدیریت وی و مدیران زیر دست است. همچنین واکنش منفی بازار و افت قیمت سهام این شرکت نیز به معنای آن است که تاجدار همچنان گزینه مطلوب شرکت از نظر بازار سهام بوده و به همین خاطر خبر عزل وی زمینه افت قیمت سهام را کلید زد .

البته در اینکه هر مدیری با توجه به شرایط شرکت عملکرد قابل انتقاد نیز بر وی وارد است، شکی نیست.

 تعجیل بی دلیل
مسلما هیات مدیره این حق را داراست که مدیرعاملی را عزل و فرد دیگری را جایگزین کند اما سوالی که  برای جامعه سهامداران و اهالی صنعت بیمه  پررنگ جلوه می کند، آن است که در حالی که تنها 8 روز به مجمع عمومی بیمه البرز باقی است هم چنین بلوک 17 درصدی سهام این شرکت در آستانه فروش قرار دارد چه مسئله حیاتی موجب شده تا هیات مدیره  این رای را به سرعت مصوب و بدون توجه به عواقب منفی آن بر موقعیت شرکت ان را به شکل فراگیر رسانه ای کند. این سوال به قدری اساسی است که در عمق خود جواب لازم را داراست. این گونه اتفاقات می تواند برای صنعت بیمه درس های بسیاری را در پی داشته باشد و همچنین برای نهاد ناظر که سنسورهای نظارتی خود را باید قویتر کند.
 
بی  توجهی به ریسک های یک تصمیم
خیلی بعید است که نهاد ناظر و وزارت اقتصاد بی اعتنا به منافع جمعی صنعت بیمه و شرکت و همچنین کاهش ریسک های حاصل یک تصمیم عجولانه به مدیریت این موضوع ورود نکرده باشند. آنها هم به لحاظ وظیفه حاکمیتی  و هم سهامداری موظف به ورود به این قضیه بوده و هستند اینکه این ورود با چه تمهیداتی صورت گیرد بحث دیگری است اما در این مسئله نباید شک کرد که وظیفه وزارت اقتصاد و بیمه مرکزی نظارت در مسیر به حداقل رساندن ریسک تصمیمات گرفته شده در سطح مدیریت ارشد شرکت ها است. این در حالی است که تصمیم روز گذشته هیات مدیره بیمه البرز(با فرض اینکه موازین مقرارتی رعایت می شد) به دو دلیل عمده (نزدیکی مجمع و واگذاری سهام عمده) تصمیمی به شدت پر ریسک بود. چنین تصمیمات پرریسکی در نهایت حقانیت کسی که درباره وی رای صادر شده  را افزایش خواهد داد. اعضای هیات مدیره شرکت های بزرگ باید در این سطح از درایت قرار بگیرند که در هر شرایطی منافع شرکت در اولویت باشد. حتی تهدیداتی که اخیرا در شبکه های تلگرامی  صورت گرفته مبنی بر اینکه اسامی حامیان تاجدار افشا خواهد شد نشانگر آن است که هیات مدیره منافع شرکت را در اولویت قرار نداده اند. اگر خطایی صورت گرفته مسیر های قانونی لازم برای رسیدگی به این خطاها وجود دارد به طوری که  اعتبار و منافع شرکت بدون اینکه صدمه ببیند به خطای خاطیان رسیدگی شود.

سهامداران بیشتر مراقب باشند
در حاکمیت شرکتی تاکید شده که سهامداران باید  بهترین افراد را برای عضویت در هیات مدیره معرفی کنند. بر همین اساس چنین اتفاقاتی زنگ خطری برای سهامداران است که در انتخاب خود بیشتر دقت کرده و افرادی را به هیات مدیره شرکت تحت تملک خود معرفی کنند که تصمیمات منطقی و کم ریسک و بدور از سلایق شخصی و در راستای منافع شرکت اتخاذ کند. و بیمه مرکزی هم ملزم است تا با ایجاد بانک اطلاعاتی لازم افرادی که در طول عضویت در هیات مدیره یا مدیریت ارشد اجرایی ، تصمیمات پرریسک و علیه منافع شرکت اتخاذ کرده اند را ثبت کند تا سهامداران با دانش کافی به معرفی افراد به بیمه مرکزی جهت عضویت در هیات مدیره شرکت ها اقدام کنند.

بنابراین گزارش عزل رسول تاجدار در جلسه هیات مدیره و با امضای سه تن از اعضا در روز گذشته سر تیتر رسانه ها قرار گرفت. همزمان با آن تصویر نامه ای به عنوان صورت جلسه به صورت وسیعی در کانال های تلگرامی و سایت های خبری منتشر شد .
منبع:ریسک نیوز


کد مطلب: 68904

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/68904/مصوبه-هیات-مدیره-بیمه-البرز-مبنی-عزل-تاجدار-فاقد-اعتبار-شناخته

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com