خرید تسهیلات مسکن ارزان شد

17 تير 1398 ساعت 16:02

قیمت اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس، امسال در روند کاهشی قرار گرفته و از ۵۰ هزار تومان فروردین به ۴۸ هزار و ۹۸۶ تومان در خردادماه رسید.


به گزارش اخباربانک به نقل از فارس، بر اساس جداول فرابورس قیمت اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن که هر ورقه آن برای دریافت ۵۰۰ هزار تومان وام مسکن است، از ابتدای امسال در یک روند کاهشی قرار گرفته است، به گونه‌ای که میانگین هر ورقه حق تقدم تسهیلات مسکن ۴۸۹ هزار و ۸۶۷ ریال شده است.

همچنین حجم انتشار اوراق حق تقدم مسکن که در خرداد ۹۶ به میزان یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۵۹۷ برگه بوده و به میانگین قیمت هر ورقه ۷۵۶ هزار و ۴۸۵ ریال معامله شده است که حجم کل معاملات در خرداد ۹۶ به میزان یک میلیون و ۵۸۴ هزار و ۲۴۸ ورقه حق تقدم تسهیلات مسکن و ارزش کل معاملات ۱۲۰ میلیارد تومان بوده است.

نگاهی به جدول انتشار و قیمت حق تسهیلات مسکن نشان می‌دهد، روند کاهشی پیدا کرده است به گونه‌ای که در خرداد ماه ۹۸ گرچه یک میلیون و ۶۷۴ هزار و ۱۰۱ ورقه حق تقدم تسهیلات مسکن منتشر شده، اما حجم کل معاملات در ماه خرداد امسال یک میلیون و ۴۶۴ هزار و ۷۹۲ ورقه به ارزش کل معاملات ۷۲ میلیارد تومان بوده که میانگین قیمت هر ورقه برای دریافت وام ۵۰۰ هزار تومانی، ۴۸۹ هزار و ۸۶۷ ریال بوده است. 

قیمت اوراق تسهیلات مسکن از ۷۵ هزار تومان در خرداد ۹۶ به ۷۷ هزار تومان در مرداد همان سال رسید و پس از آن روند کاهشی در پیش گرفت تا در بهمن ۹۶ به ۷۱ هزار تومان و در اسفند همان سال به ۶۷ هزار تومان رسید و این روند کاهشی قیمت اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن ادامه پیدا کرد تا خرداد ۹۷ به ۶۶ هزار تومان رسید و در تیر ماه هر ورقه حق تقدم وام مسکن به ۶۸ هزار تومان رسید و بعد از آن روند کاهشی به خود گرفت.

به گونه‌ای که دراسفند ۹۷ هر ورقه اوراق مسکن ۵۴ هزار و ۸۹۶ تومان معامله شد و از فروردین ۹۸ قیمت هر ورقه اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن از ۵۰ هزار تومان شروع شد که در نهایت در خرداد ماه میانگین قیمت هر ورقه از تسهیلات۴۸ هزار و ۹۸۶ تومان معامله شده است.

نگاهی به آمار معاملات اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن که از سوی بانک مسکن منتشر و در فرابورس ایران توسط متقاضیان خرید مسکن، معامله می‌شود، هر ماه به طور میانگین یک میلیون و ۶۰۰ هزار ورقه حق تقدم تسهیلات مسکن معامله می‌شود که اگر برای خرید هر واحد مسکونی حداقل ۹۰ ورقه برای دریافت وام ۴۵ میلیون تومانی در نظر بگیریم، هر ماه حدود ۱۸ هزار واحد مسکونی با اوراق حق تقدم وام مسکن خریده می‌شود.

افزایش بی‌ضابطه قیمت مسکن که در پی افزیش نرخ دلار در سال ۹۷ روی داد، از یک سو و نیز رکود حاکم بر اقتصاد کشور که سرمایه‌های کشور را به جای سوق دادن به بورس و بازارهای تولیدی، به سمت خرید ملک و املاک و مستغلات سوق می‌دهد، این امر از یک طرف باعث افزایش قیمت مسکن شده و از سوی دیگر با افزایش بی‌رویه قیمت، باعث کاهش قدرت خرید عامه مردم و کسادی خرید و فروش مسکن و رکود در تولید مسکن شده است که نتیجه آن کاهش میزان فروش اوراق حق تقدم مسکن در فرابورس شده است.


آمار اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن

اوراق تسهیلات مسکن (اوراق تسه) چیست؟
در گذشته افراد با مراجعه به بانک مسکن و واریز ۹ میلیون تومان به عنوان سپرده بانکی پس از مدتی وام مسکن دریافت می‌کردند. در حال حاضر به افرادی که حسابی تحت عنوان «حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز» افتتاح می‌کنند و موجودی خود را در زمانی نگه‌داری می‌کنند، ‌اوراق گواهی حق تقدم استفاده از وام مسکن تعلق می‌گیرد. کسانی که بر اثر سپرده‌گذاری مالک این اوراق می‌شوند، یا می‌توانند خود وام مسکن بگیرند یا می‌توانند اوراق حق تقدم را در فرابورس بفروشند. شما می‌توانید با خرید این اوراق تسهیلات بانک مسکن، بدون سپرده‌گذاری صاحب وام مسکن شوید.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن ۲ وام به صورت هم‌زمان استفاده کرد:

*وام ۳۵ میلیون تومانی احداث و خرید مسکن، با نرخ ۱۶ درصد و دوره بازپرداخت ۱۲ ساله
*وام ۱۰ میلیون تومانی تعمیر(جعاله)، با نرخ ۱۶ درصد و دوره بازپرداخت ۵ ساله
با توجه به این‌که برای هر ۵۰۰ هزار تومان باید ۱ اوراق تسه خرید،پس برای گرفتن این ۴۵ میلیون تومان وام، باید ۹۰ عدد اوراق تسه خرید. اگر با قیمت‌های اردیبهشت ۹۴ حساب کنیم، که قیمت اوراق حدود ۷۲ هزار تومان بوده است، قیمت خرید این اوراق از فرابورس می‌شود حدود ۶.۵ میلیون تومان. پس در صورتی که شرایط مورد بانک مسکن برای دریافت این وام را داشته باشید، ۶.۵ میلیون تومان می‌دهید و ۴۵ میلیون تومان وام مسکن دریافت می‌کنید.

اوراق حق تقدم دریافت تسهیلات بانک مسکن (تسه) پانزدهم هر ماه از طرف بانک مسکن به دارندگان «حساب سپرده ممتاز» اختصاص داده می‌شود و بعد از طی مراحل قانونی و سپرده شدن نزد مرکز سپرده‌گذاری بورس اوراق، نماد معاملاتی آن در اول ماه بعد در فرابورس بازگشایی و قابلیت معامله پیدا می‌کند. هر برگه از این اوراق نماینده ٥,٠٠٠,٠٠٠ ریال تسهیلات بانک مسکن جهت احداث، خرید و تعمیر واحد مسکونی بدون نیاز به سپرده گذاری در چارچوب ضوابط بانک مسکن می‌باشد. نماد معاملاتی این اوراق در سازمان بورس اوراق بهادار (فرابورس), با نماد تسه(مخفف تسهیلات) و اعداد سال و ماه صدور می‌باشدو اعتبار هر نماد از زمان صدور دو سال می‌باشد که با نظر بانک مسکن در شرایط خاص حداکثر تا دو دوره ٦ ماهه قابل تمدید استد.

قبل از اقدام به خرید اوراق جهت اطلاع از ضوابط پرداخت وام و شرایط متقاضی و ملک مورد نظر و بازپرداخت تسهیلات و مدارک مورد نیاز به بانک مسکن مراجعه شود. زیرا برای جلوگیری از سودجویی‌های احتمالی، اوراق تسهیلات مسکن از ۲ تا ۴ ماه بعد از تاریخ خرید قابل فروش نیست و ناظر آن تا پایان محدودیت فروش فرابورس (cds) باقی می ‌ماند و قابل تغییر نیست.
محدودیت فوق برای نمادهایی که کمتر از ٤ ماه از اعتبار آنها باقی مانده، اعمال نخواهد شد. نماد های قبل از ۹۴۰۸ قدیمی محسوب شده و سقف تسهیلات قابل پرداخت آن ۳۵۰ میلیون ریال می‌باشد و مازاد بر آن باید اوراق نماد ۹۴۰۹ به بعد خریداری شود.

شرکت کارگزاری بانک مسکن فقط مجری خرید و فروش اوراق است و اطلاعی از مسائل مربوط به وام مسکن ندارد.
 


کد مطلب: 68893

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/68893/خرید-تسهیلات-مسکن-ارزان

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com