۰
دوشنبه ۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۴

قسط 2.9 میلیون تومانی مسکن نیروهای مسلح!

در حالی دیروز تفاهمنامه ساخت 100 هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح بین وزارت راه و شهرسازی امضا شد، که نرخ سود تسهیلات آن 18 درصد اعلام شده و متقاضی خرید آن ماهانه باید بین ۲.۴ تا ۲.۹ میلیون تومان قسط پرداخت کند.
دیروز تفاهمنامه ساخت 100 هزار واحد مسکونی برای کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح بین وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امضا شد. بر اساس اظهارات وزیر دفاع این تفاهمنامه طی سه سال اجرا می‌شود و در قالب آن هم "سرباز" و هم "افسران" در یک بازه زمانی 15 ساله صاحبخانه می شوند.

امیر حاتمی در این‌باره به خبرنگار تسنیم، گفت: زمان اجرای این طرح سه ساله است که البته ما طرح‌های کلی‌تری را برای خانه‌دار کردن نیروهای مسلح در دست اجرا داریم که یکی از آنها طرح حکمت است. در مجموع کارکنان پس از 15 سال خدمت، صاحب مسکنی می‌شوند که با مشارکت خودشان بانک‌ها و کمک سازمان ساخته شده است.

اسلامی وزیر راه نیز درباره جزیئات این طرح به تسنیم گفته بود:‌ نرخ سود تسهیلات ارائه شده برای ساخت 100 هزار مسکن نیروهای مسلح 18درصد است. بنا بر اظهارات وزیر راه در برنامه مذکور تسهیلات در اختیار سازندگان قرار می گیرد و  بانک های عامل تا 80 درصد هزینه های ساخت را در قالب وام و مصوبه شورای پول و اعتبار در اختیار آنها قرار می دهند. پس از آن نیز وام سازنده به خریدار منتقل می‌شود و خریداران می‌توانند با این ویژگی‌ها به تملک واحدهای مسکونی اقدام کنند.

به گزارش تسنیم، فروردین امسال مدیر اعبارات بانک مسکن از مخالفت بانک مرکزی با وام 280میلیون تومانی خرید مسکن خبر داده و گفته بود: بر اساس سیاست‌های بانک مسکن وام ساخت به 170 میلیون تومان افزایش یافت.

محمدحسن علمداری با یادآوری این‌که به بانک مرکزی پیشنهاد افزایش سقف وام خرید مسکن به 280 میلیون تومان را دادیم که با آن مخالفت شد، افزود:‌ با توجه به سیاست‌های اعتباری بانک مسکن، وام ساخت برای سازندگان حرفه‌ای دارای صلاحیت را به 140میلیون تومان افزایش دادیم.در صورت استفاده از فناوری‌های نوین در ساخت مسکن 170 میلیون تومان وام به سازندگان پرداخت می‌شود. صلاحیت سازندگان را ادارات راه و شهرسازی و انجمن انبوه‌سازان تأیید می‌کنند.

مدیر اعتبارات بانک مسکن با ابراز این‌که سیاست‌های اعتباری بانک به شعب ابلاغ شده است میزان سود تسهیلات جدید ساخت را 18 درصد اعلام کرد و گفت: پیش از این وام ساخت 90 و 110 میلیون تومان (در صورت استفاده از فناوری‌های نوین) بود.

با توجه به این‌که دوره ساخت واحدهای مسکونی معمولا 3 ساله است از این رو پس از دوره مشارکت، وام 140 یا 170 میلیون تومانی به خریدار (کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح) منتقل می‌شود. وامی که سود آن 18 درصد و باید در مدت 12 سال بازپرداخت شود. بر این اساس چنانچه واحد مسکونی با وام 170 میلیون تومانی ساخته شود، خریدار باید 144 ماه و ماهانه حدود 2.9 میلیون تومان قسط پرداخت کند. میزان سودی خریدار برای این تسهیلات باید پرداخت کند حدود 246 میلیون تومان است و مجموع کل بازپرداخت 416 میلیون تومان خواهد بود.

در حالت دوم اگر سازنده واحد مسکونی را با وام 140 میلیون تومانی بسازد، خریدار ماهانه باید بابت آن حدود 2.4 میلیون تومان قسط به مدت 12 سال پرداخت کند. سود این تسهیلات نیز کمی بیش از 202 میلیون تومان خواهد بود.

به گزارش تسنیم، هنوز جزئیات دقیق طرح ساخت 100 هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح مشخص نیست؛ اما با توجه به آنچه در سطرهای بالا به آن اشاره شد به نظر نمی‌رسد پرداخت اقساط 2.4 تا 2.9 میلیون تومانی از عهده پرسنل و بازنشستگان نیروهای مسلح بر آید. البته در صورتیکه دولت پرداخت بخشی از سود 18 درصدی را به صورت یارانه متقبل شود این احتمال وجود دارد تا زمینه خانه‌دار شدن نیروهای مسلح در زمین‌های واقع در پادگان‌ها فراهم شود.

از سوی دیگر دیروز در مراسم امضای تفاهمنامه ساخت 100 هزار مسکن برای نیروهای مسلح فقط مدیرعامل بانک مسکن حضور داشت و خبری از سایر مدیران عامل بانک‌های داخلی نبود. با توجه به تعهدات بانک مسکن در طرح مسکن مهر و بی علاقه بودن سایر بانک‌ها به پرداخت تسهیلات بلندمدت مسکن (ساخت یا خرید) به نظر می‌رسد تامین مالی طرح امضا شده روز گذشته با موانعی روبرو خواهد شد.
https://akhbarbank.com/vdcg3393.ak97q4prra.html
تازه ترین اخبار