۰
سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۲

۱۰ نکته مهم برای مراقبت از خودرو در فصل گرما

۱۰ نکته مهم برای مراقبت از خودرو در فصل گرما
نگهداری از خودرو در روز‌های گرم تابستان نیاز به تخصص و دانش آنچنانی ندارد و با داشتن آگاهی مختصری درباره نحوه عملکرد قطعات مختلف خودرو می‌توانید از خودروی خود به نحو بهینه استفاده کنید. برای اطلاع از این نکات، در این نوشته با ما همراه باشید.
۱- ترموستات خودرو را در تابستان باز نکنید
۱۰ نکته مهم برای مراقبت از خودرو در فصول گرم
برخلاف نظر بعضی از تعمیرکاران و رانندگان، وجود ترموستات روی موتور در فصل تابستان نیز ضروری است. زیرا باعث می‌شود موتور در ساعات اولیه روز، به‌سرعت به دمای نرمال برسد و سرد کار نکند. علاوه‌بر بررسی درست کار کردن ترموستات، رادیاتور، پمپ خنک‌کاری و سایز بخش‌های سیستم خنک‌کاری را نیز به‌خوبی بررسی کنید.
۲- بررسی سیستم کولر
با شروع شدن فصل گرما حتما سرویس‌های مربوط به شارژ گاز، تعویض تسمه کولر، تعویض فیلتر خشک‌کن و… را انجام دهید. از آنجایی که روشن کردن کولر توان زیادی از موتور می‌گیرد و مصرف سوخت را بالا می‌برد بهتر است با انجام سرویس‌های مورد نیاز از کولر به‌صورت بهینه استفاده کنید.
۳- بررسی سیستم خنک‌کننده پیش از ریختن ضدیخ
قبل از ریختن ضد یخ، ترموستات، پمپ آب، شیلنگ‌ها و درِ رادیاتور را به‌خوبی بررسی کنید. همچنین تمام مسیر‌های گردش ضدیخ را شست‌وشو دهید و بدنه بیرونی رادیاتور را نیز با محلول آب و صابون بشویید تا عبور هوا از میان پره‌های رادیاتور راحت‌تر انجام شود.
۴- سیال خنک‌کننده را بررسی کنید
۱۰ نکته مهم برای مراقبت از خودرو در فصول گرم
سیال خنک‌کننده در اثر گذر زمان خواص خود را از دست می‌دهد و نقطه انجماد آن بالا رفته و اسیدی می‌شود. بهتر است هر ۱۰۰۰ کیلومتر یا هفته‌ای یکبار سیال خنک‌کننده خودرو را بررسی کنید. می‌توانید از محلول ضدیخ و آب (هرکدام به اندازه برابر)، سیال خنک‌کننده تهیه کنید. البته باید توجه داشته باشید که آب به‌کار رفته برای تهیه سیال خنک‌کننده باید سختی کمی داشته باشد تا از رسوب جلوگیری شود. زمان تعویض سیال خنک‌کننده در شرایط عادی سالانه یا پس از طی ۳۰هزار کیلومتر است، اما شرایط سخت رانندگی مثل (یدک کشیدن کمپ؛ استفاده از باربند در مسافت‌های طولانی، طی کردن مکرر مسافت‌های کوتاه (کمتر از ۸ کیلومتر) و… می‌تواند بر زمان تعویض سیال خنک‌کننده اثرگذار باشد.
۵- بررسی تسمه پروانه
با شروع فصل گرم حتما تسمه پروانه را به‌خوبی بررسی کنید. معمولا هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر باید تسمه پروانه خودرو بررسی شود.
۶- سطح روغن خودرو را کنترل کنید
اگرچه سطح روغن خودرو باید در کل سال کنترل شود، اما در فصول گرم، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند پس حتما روغن موتور، روغن جعبه دنده و دیفرانسیل خودروی خود را بررسی کنید. درست است که سیستم خنک‌کننده دمای موتور را پائین می‌آورد، اما اگر روغن موتور در شرایط خوبی قرار داشته باشد به پائین آمدن دمای موتور کمک خواهد کرد.
۷- بررسی تایر‌ها
۱۰ نکته مهم برای مراقبت از خودرو در فصول گرم
شرایط جوی گرم، هوای داخل تایر‌های خودرو را منبسط می‌کند و خطر ترکیدگی تایر‌ها را بالا می‌برد. در نتیجه با شروع فصل گرم، حتما باد تایر‌ها را تنظیم کنید.
۸-مخزن شیشه‌شوی را پر کنید
حتما مخزن شیشه‌شو را پر کنید. از آنجائیکه مخزن شیشه‌شو به موتور نزدیک است و در معرض گرمای زیادی قرار دارد، خالی بودن این مخزن در فصل گرما سبک خشکی، شکنندگی و خرابی مخزن می‌شود.
۹-مراقب دمای خودرو باشید
آمپر، در خودرو‌های جدید کم‌کم در حال حذف شدن است، ولی اگر خودروی شما آمپر دارد حتما به آن نگاه بیندازید، به‌ویژه اگر در مناطق گرم رانندگی می‌کنید. اگر دمای خودرو بیش از حد بالا رفت حتما خودرو را متوقف کنید.
۱۰- محافظت از بدنه و داشبورد
۱۰ نکته مهم برای مراقبت از خودرو در فصول گرم
برای محافظت رنگ بدنه خودرو در فصول گرم و جلوگیری از خراب شدن رنگ بدنه تا جایی که می‌توانید خودرو را در سایه پارک کنید یا اگر قصد دارید خودروی خود را برای مدت طولانی در فضای باز پارک کنید حتما از چادر استفاده کنید.
حتما بعد از شستن خودرو، از واکس استفاده کنید. توجه داشته باشید که تا وقتی که بدنه خودرو به‌خوبی خشک نشده آن را زیر نور آفتاب قرار ندهید، زیرا این کار می‌تواند به رنگ خودرو آسیب وارد کند. از داشبورد خودرو نیز غافل نشوید و حتما از واکس‌های مخصوص داشبورد برای محافظت در برابر اشعه استفاده کنید.
۱۰ نکته مهم برای مراقبت از خودرو در فصول گرم
همچنین سعی کنید اگر خودروی خود را در جایی پارک می‌کنید حتما از سایبان استفاده کنید. استفاده از سایبان علاوه‌بر اینکه منجر به کاهش دمای داخل خودرو می‌شود، داشبورد خودرو را از آسیب‌دیدگی ناشی از گرما و اشعه خورشید محافظت می‌کند.
دانستن این نکات مهم به شما کمک می‌کند علاوه بر اینکه از خودروی خود به صورت بهینه استفاده کرده و عمر مفید خودروی خود را بالاتر ببرید. پس این نکات را جدی بگیرید.
https://akhbarbank.com/vdciuwaq.t1avu2bcct.html
تازه ترین اخبار