نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد؟

22 خرداد 1398 ساعت 10:41


اپل در مراسم WWDC که ماه ژوئن برگزار شده بود از توسعه نسخه جدید iOS ۱۳ خبر داد و طبق معمول در این نسخه با سیستم‌عامل موبایلی طرف هستیم که میزبان ویژگی‌های جدید و جالبی است. این ویژگی‌ها به اندازه‌ای جالب و جذاب است که کاربران گوشی‌های آیفون از هم‌اکنون برای استفاده از آن‌ها لحظه‌شماری می‌کنند.

به این ترتیب فرصت را غنیمنت می‌دانیم و تا زمان انتشار نسخه نهایی iOS ۱۳ با هم به ویژگی‌های جدید این سیستم‌عامل موبایل نگاهی خواهیم داشت.

تعامل بهتر با سخت‌افزار گوشی
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
طبق روال معمول، اپل در نسخه iOS ۱۳ بهینه‌سازی‌های چشم‌گیری را برای تعامل بهتر نرم‌افراز با سخت‌افزار گوشی انجام داده و به همین دلیل سیستم‌عامل iOS در نسخه ۱۳ راحت‌تر و روان‌تر روی گوشی اجرا می‌شود، این بهینه‌سازی به اندازه‌ای است که گوشی‌های آیفون که از قابلیت فیس‌آی‌دی (Face ID) بهره می‌گیرند به میزان ۳۰ درصد سرعت بیشتری را با iOS ۱۳ تجربه خواهند کرد.
سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها نیز در iOS ۱۳ سریع‌تر شده و به لحاظ حجم نیز اپلیکیشن‌ها فضای کمتری را برای دانلود و اجرا در گوشی نیاز دارند. بهینه سازی نرم‌افزاری در جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل آیفون به همین‌جا ختم نمی‌شود و اپلیکیشن‌هایی که نصب‌شده‌اند برای دریافت به‌روزرسانی، حدود ۶۰ درصد آپدیت کمتری نیاز دارند.
به لطف چنین ویژگی‌هایی اپل قابلیت محدود کردن دانلود اپلیکیشن‌ها از طریق دیتای گوشی را حذف نموده است.
حالت استفاده گوشی در شب
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
این قابلیت که در گوشی‌های هوشمند با نام «دارک مُد» (Dark Mode)، معروف است یکی دیگر از ویژگی‌های جدید iOS ۱۳ به‌حساب می‌آید. به لطف این ویژگی که انصافاً باید گفت بسیار کاربری به‌نظر می‌رسد، کاربران آیفون‌ها در حین استفاده از گوشی در شب و محیط تاریک، قادر هستند منو‌های گوشی را با رنگ مشکی مشاهده کنند تا از این طریق نه‌تن‌ها چشم‌های آن‌ها کمتر در معرض طیف رنگ سفید قرار بگیرد، بلکه مصرف انرژی گوشی نیز در این حالت بهینه‌تر خواهد شد.
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
حالت دارک مُد، تمام منو‌های آیفون را به رنگ مشکی نمایش می‌دهد و حتی تصاویر پشت‌زمینه و اپلیکیشن‌هایی که پیش‌فرض روی گوشی نصب هستند نیز تیره می‌شوند. از طرف دیگر اپل امکان سازگاری اپلیکیشن‌هایی که دیگر توسعه‌دهندگان برای آیفون عرضه می‌کنند را نیز فراهم کرده تا در آینده زمانی که گوشی در حالت دارک مد قرار می‌گیرد، تمامی اپلیکیشن‌ها تیره و سیاه شود.
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
قابلیت دارک مد در قسمت Settings فعال می‌شود و کاربران می‌توانند در این قسمت زمان‌بندی مشخصی را برای فعال شدن خودکار این قابلیت اعمال کنند. برای نمونه کاربر می‌تواند مشخص کند که گوشی در بازه زمانی شب تا صبح، در حالت دارک مد فعال باشد. از طرف دیگر اپل دکمه‌ای را برای فعال کردن موقتی این قابلیت نیز در نظر گرفته است تا زمانی که کاربر در محیط‌های تاریک مانند سینما قرار دارد با انتخاب موقت حالت دارک مد، نمایش منو‌های گوشی را از حالت سفید به مشکی تغییر دهد.
ثبت‌نام کردن با آی‌دی اپل در دیگر اپلیکیشن‌ها
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
از این پس کاربرانی که در اپل حساب کاربری دارند، با اطلاعات این حساب کاربری در دیگر اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها بدون ایجاد حساب کاربری جدید می‌توانند ثبت‌نام کنند. این قابلیت در حال حاضر برای سرویس‌های گوگل، توئیتر و فیس‌بوک کار می‌کند و اپل قول داده است که رفتار کاربران را با این ویژگی جدید زیر نظر نگیرد.
به لطف این قابلیت جدید، کاربران اپل، نیازی به ثبت‌نام از طریق آدرس ایمیل در دیگر اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها ندارند، جالبی اینجاست که با این قابلیت کاربر پس از ثبت‌نام در سرویس مورد نظر با اپل‌آی‌دی به این سرویس با فیس آی‌دی یا تاچ‌آی‌دی نیز می‌تواند شناسایی شود. اپل برای اینکه خیال کاربران را از این نکته که آدرس ایمیل آن‌ها در اختیار دیگر سرویس‌ها قرار نمی‌گیرد در حین ثبت‌نام کاربر از او سؤالی مبنی بر مخفی نگه داشتن آدرس ایمیل او می‌پرسد.
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
اختیارات بیشتری برای حریم کاربران
در iOS ۱۳ اپل اختیارات بیشتری را برای دسترسی اپلیکیشن‌ها به اطلاعات کاربر لحاظ کرده و کاربران به راحتی می‌توانند دسترسی اپلیکیشن‌ها به اطلاعاتی مانند موقعیت جغرافیایی که کاربر در آن قرار دارد را غیرفعال کنند. این قابلیت قابل تنظیم است و کاربر می‌تواند آن را به گونه‌ای تنظیم کند که یک اپلیکیشن به‌خصوص تنها یک بار به موقعیت جغرافیایی کاربر دسترسی پیدا کند و دفعات بعدی همان اپلیکیشن برای تشخیص موفقعیت جغرافیایی از کاربر اجازه بگیرد.
این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد تا در صورت صلاحدید اطلاعات مکان جغرافیایی که عکسی را در آن گرفته را نیز در حین به‌اشتراک‌گذاشتن عکس‌ها فعال یا غیرفعال کند. برای انجام این کار کافی است تا کاربر در منوی به اشتراک‌گذاری عکس‌ها گزینه Options را انتخاب و عبارت Location را فعال یا غیر فعال نماید.
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
اپل در iOS ۱۳ تمرکز ویژه‌ای به حفظ حریم خصوصی کاربران خود دارد و به همین دلیل نیز کنترل‌های خاصی را برای جلوگیری از دسترسی اپلیکیشن‌ها به مکان جغرافیایی کاربر از طریق وای‌فای و بلوتوث گوشی شاهد هستیم. زمانی که یک اپلیکیشن اطلاعات جغرافیایی کاربر را از طریق بلوتوث یا وای‌فای در پشت‌زمینه ارسال کند، این فرآیند به کاربر هشدار داده می‌شود تا اجازه ارسال این اطلاعات صادر شود.
اپلیکیشن‌های جدید و آپدیت‌ها
اپلیکیشن FIND MY
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
این اپلیکیشن در‌واقع ترکیبی از اپلیکیشن‌های Find My iPhone و Find My friends است که پیش از این در آیفون‌ها با آن سر و کار داشتیم. به این ترتیب با تلفیق این دو اپلیکیشن با اپلیکیشن FIND MY طرف هستیم که نه‌تن‌ها دوستان و رفقای کاربر را پیدا می‌کند، بلکه گوشی او را نیز می‌تواند پیدا کند. این اپلیکیشن جدید رابط کاربری ساده‌تری دارد و عملکرد آن هم همانند نسخه‌های قبلی اپلیکیشن‌های Find My iPhone و Find My Friends است.
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
جالب اینجاست که که در این نسخه جدید، اپلیکیشن FIND MY به کاربر اجازه می‌دهد تا گوشی گم‌شده‌اش را حتی اگر به وای‌فای یا شبکه مخابرات متصل نباشد نیز پیدا کند. اپل برای دست‌یابی به چنین ویژگی از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط دیگر گوشی‌های آیفون کمک می‌گیرد. قضیه از این قرار است که ظاهراً گوشی که گم شده است اطلاعاتی را از طریق بلوتوث به دیگر گوشی‌های آیفون، آی‌پد‌ها و کامپیوتر‌های مک ارسال می‌کند و از طریق این اطلاعات، موقعیت گوشی که گم شده و به وای‌فای و شبکه مخابرات دسترسی ندارد به راحتی پیدا می‌شود.
بهینه‌سازی‌های چشمگیر در قسمت عکس‌ها
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
تب اصلی در اپلیکیشن فوتوز (Photos) در iOS ۱۳ دستخوش تغییرات زیادی شده و بهترین عکس‌هایی که کاربر گرفته را در مرکز و پیش‌روی او قرار می‌دهد تا با یک نیم‌نگاه، نمایی از عکس‌هایی که اخیراً توسط کاربر گرفته شده نمایش داده شود. از طرف کاربر می‌توان نمایش عکس‌ها را در بازه‌های زمانی روزانه، ماهانه و سالانه تنظیم نماید.
اپلیکیشن فوتوز در iOS ۱۳ به صورت کاملاً هوشمندانه، عکس‌هایی که کاربر با دوربین گرفته را از اسکرین‌شات‌ها و تصاویر تکراری جدا می‌کند تا وقت کاربر با مشاهده عکس‌های تکراری و اسکرین‌شات‌ها در اپلیکیشن فوتوز گرفته نشود.
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
نمای روزانه نمایش عکس‌ها در این اپلیکیشن عکس‌هایی را که کاربر در همان روز گرفته را به‌تصویر می‌کشد و همان‌گونه که انتظار می‌رود نمای ماهانه، عکس‌های یک ماه و نمای سالانه، عکس‌هایی را که در سال جاری توسط کاربر گرفته شده برای او نمایش می‌دهد.
ابزار‌های ویژه برای ویرایش عکس‌ها
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
ویرایش عکس‌ها روز به روز در گوشی‌های هوشمند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و به همین دلیل در iOS ۱۳ شاهد ابزار‌های ویژه‌ای برای ویرایش عکس‌ها هستیم. این ابزار فیلتر‌های بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌دهد و اضافه کردن روشنایی و دیگر تغییرات به عکس‌ها در این ابزار نسبت به گذشته بهینه‌تر و راحت‌تر شده است.
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
ابزار ویرایش ویدئو
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
انصافاً باید اعتراف کرد ویرایش ویدئو نسبت به ویرایش عکس به لحاظ فنی نیازمند سخت‌افزار قوی‌تری است و به همین دلیل نیز گوشی‌های هوشمند امکانات کمتری برای ویرایش فیلم، نسبت به ویرایش عکس دارند. در همین راستا کاربران آیفون‌ها تا قبل از iOS ۱۳ امکانات زیادی برای ویرایش ویدئو نداشتند و بیشتر این امکانات به بریدن فیلم محدود می‌شد. خوشبختانه اپل در iOS ۱۳ سنت‌شکنی کرد و در این نسخه جدید کاربران نه تنها می‌توانند فیلم‌ها را برش دهند، بلکه به ویژگی‌هایی مانند اضافه کردن نور، کنتراست، رنگ و مواردی از این دست نیز در اختیار کاربران آیفون‌ها قرار گرفته است.
قابلیت اعمال فیلتر‌های مختلف و همچنین چرخاندن ویدئو را نیز می‌توان از مواردی داست که در iOS ۱۳ با آن‌ها سر و کار داریم.
اپلیکیشن دوربین
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
برای بسیاری از کاربران دوربین حرف اول را در یک گوشی هوشمند می‌زند و به همین دلیل نیز اپل به‌عنوان یکی از سلاطین گوشی‌های هوشمند دائم در حال بهینه‌تر کردن دوربین آیفون‌ها به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. در همین راستا در نسخه جدید iOS ۱۳ شاهد گزینه جدیدی در اپلیکیشن دوربین هستیم که به لطف این ویژگی کاربر می‌تواند مکان و مقدار نوردهی سوژه را تنظیم کند.
به کمک این ویژگی، نزدیک کردن نور به سوژه به‌صورت دیجیتالی باعث نرم‌تر نشان دادن پوست سوژه و وضوح بیشتر چشم‌های او میشود. ناگفته نماند این ویژگی جدید نورپردازی در iOS ۱۳ تنها برای آیفون‌های XS, XS Max و XR کاربرد دارد.
اپلیکیشن نقشه‌
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
اگر از کاربران حرفه‌ای iOS باشید حتماً به خوبی می‌دانید که اپل بهینه‌سازی‌های گسترده‌ای را در iOS ۱۲ شروع کرد و در سیزدهمین نسخه از این سیستم‌عامل موبایل نیز شاهد ادامه این بهینه‌سازی‌ها هستیم. در نتیجه در اپلیکیشن نقشه در iOS ۱۳ کاربران به جزئیات بیشتری از جاد‌ه‌ها، پارک‌ها، ساختمان‌ها و دیگر اطلاعات حاضر در نقشه دارند.
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
اپلیکیشن نقشه در iOS ۱۳ تعامل بهتری با دستیار سیری اپل نیز دارد و زمان پرواز هواپیما‌ها و کنسل‌شدن پرواز‌ها در نقشه نمایش داده می‌شود تا کاربر با کمک این اطلاعات، زمان‌بندی بهتری در حین حرکت داشته باشد.
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
اپلیکیشن یادآوری
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
یادآوری انجام کار‌ها از آن ویژگی‌های قدیمی به‌حساب می‌آید که سال‌ها است با آن کار می‌کنیم، به همین دلیل نیز در iOS ۱۳ اپل دستی به سر و روی اپلیکیشن یادآوری کشیده و با ابزاری طرف هستیم که به لطف بهینه‌سازی‌های اخیر به لحاظ طراحی و عملکرد شانه به شانه با اپلیکیشن‌های یادآوری تراز اول حرکت می‌کند.
در نسخه جدید این اپلیکیشن می‌تواند یادداشت‌های یادآوری خود را در قالب فهرست‌های مختلفی مشاهده کند و این فهرست را بر اساس رنگ و ایکون مرتب نماید. امکان اضافه کردن یادآوری‌های جدید نیز بسیار راحت و کاربردی شده و در حین ایجاد یک یادآوری جدید، کاربر به منویی در بالای گوشی دسترسی دارد که می‌تواند در لحظه زمان‌بندی مناسبی را برای یادآوری که در حال تنظیم آن است مشخص نماید.
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
کاربر می‌تواند مشخص کند که یادآوری‌ها در حین نشستن در خودرو، رسیدن به منزل یا دیگر مکان‌های جغرافیایی هشدار داده شود. از طرف دیگر امکان اولویت‌بندی یادآوری‌ها نیز یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که در این اپلیکیشن بهینه‌سازی شده است. جالب اینجاست اگر کاربر برای یادآوری‌ها از جمله‌های طولانی با توضیحات زیاد استفاده کند، هوش‌مصنوعی در iOS ۱۳ سبک نگارش کاربر را به خاطر می‌سپارد و در دفعات بعدی، پیشنهاد‌هایی مناسب با این سبک نگارش به کاربر ارائه می‌دهد.
اپلیکیشن پیام‌رسان
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
انصافاً باید اعتراف کرد اپلیکیشن پیام‌رسان در گوشی‌های آیفون امکانات زیادی در اختیار کاربران قرار می‌دهد و این اپلیکیشن در نسخه‌های iOS دائم در حال پیشرفت است. در نسخه iOS ۱۳ نیز بهینه‌سازی‌هایی را شاهد هستیم که به لطف آن‌ها کاربر می‌تواند تصویر پروفایل خود را با تمام کاربران به اشتراک بگذارد یا اینکه اپلیکیشن را به گونه‌ای تنظیم کند که فقط افراد خاصی تصویر پروفایل او را مشاهده کنند. از طرف دیگر تصویر پروفایل به غیر از عکس، می‌تواند مونوگرام (Monogram) یا یکی از کاراکتر‌های اَنیموجی (Animoji) باشد.
بهینه‌سازی جستجو در میان متن پیام‌ها نیز یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که در iOS ۱۳ با آن‌ها طرف هستیم. به لطف این قابلیت، کاربر می‌تواند در کنار متن، در لینک‌ها و تصاویری که در پیام‌ها ارسال کرده نیز جستجو انجام دهد.
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
قابلیت شخصی‌سازی مِموجی (Memoji)
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
تا دلتان بخواهد اپل قابلیت‌های شخصی‌سازی جالبی را برای مِموجی‌ها اعمال کرده است که در این زمینه می‌توان به امکانات آرایش ظاهری، دندان، سوراخ‌کردن گوش و گوشواره، هدبند و عینک و مدل مو‌های جالب و بامزه اشاره کرد.
انیموجی‌های جدید
نسخه جدید iOS ۱۳ چه ویژگی‌های جالبی دارد
کاربران iOS ۱۳ به انیموجی‌های جدیدی مانند موش، اختاپوس و گاو دسترسی دارند در اپلیکیشن پیام‌ها و فیس‌تایم دسترسی دارند.
فهرست ویژگی‌های جدید iOS ۱۳ از چیزی که فکرش را بکنید بلند و بالاتر است و در این قسمت سعی کردیم به قابلیت‌های برتر سیستم‌عامل موبایل اپل اشاره کنیم، در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از کاربران آیفون هستید و ویژگی جدیدی در iOS ۱۳ به چشم شما خورد که جالب به نظر می‌رسد، در قسمت نظرات این ویژگی را با ما و سایر کاربران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.


کد مطلب: 68409

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/68409/نسخه-جدید-ios-۱۳-ویژگی-های-جالبی

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com