۰
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۹

نرخ ارز با راه اندازی بازار متشکل کاهش می‌یابد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: جذابیت قیمتی در بازار متشکل ارز باعث افزایش حجم ورود ارز توسط صادرکنندگان به کشور می شود و این بازار می تواند جلوی رانت و فساد را گرفته، قیمت ارز را کاهش دهد و تعادل منطقی در بازار ایجاد کند.
به گزارش اخباربانک به نقل از ایرنا، «محمدرضا پور ابراهیمی» درباره تاثیر راه‌اندازی بازار متشکل ارز در ساماندهی بازار ارز، افزود: اگر برنامه‌ جامعی که برای این بازار در نظر گرفته شده است اجرا شود حتما این بازار می تواند به ساماندهی بازار ارز کمک کرده و از رانتی که در اقتصاد وجود دارد جلوگیری کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: از مشکلات سال 97 این بود که صادرکنندگان، ارز خود را به کشور نمی آوردند و به ناچار با استفاده از روش ها و بخشنامه های مختلف تلاش می‌شد تا آنها ترغیب به این کار شوند.

پور ابراهیمی اضافه کرد: اما پس از راه اندازی بازار متشکل، نرخ ارز خودش به صادرکنندگان این علامت را می‌دهد که ارز را به کشور وارد کنند زیرا برای آنها جذابیت قیمتی خواهد داشت.

وی یادآور شد: تاکنون صادر کنندگان به دلیل جذابیت پایین، تمایل نداشتند که ارز خود را در بازار نیما عرضه کنند، اما با راه اندازی بازار متشکل ارز و افزایش جذابیت قیمتی، بخش عمده ای از ارزی که تاکنون به کشور باز نمی گشت در آینده وارد بازار کشور خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: بازار متشکل، منابع ارزی کشور را افزایش داده و رانت های موجود ناشی از تفاوت قیمت در سامانه نیما را کاهش می دهد.

پور ابراهیمی اضافه کرد: با کاهش تقاضا برای ارز و عرضه بیشتر از طریق بازار متشکل، قیمت ارز نیز به تعادل خواهد رسید.

وی به بخشنامه دیروز بانک مرکزی درباره بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات اشاره کرد و گفت: بر اساس این بخشنامه، صادرکنندگان می‌توانند بخشی از ارز خود را به صورت اسکناس در صرافی ها عرضه کنند. این تصمیم با استقبال صادرکنندگان مواجه شده و میزان ورود ارز را افزایش می دهد و این موضوع دیروز باعث افزایش عرضه و کاهش قیمت ارز شد.

قرار است در بازار متشکل ارزی، معاملات اسکناس و نقد انجام شود. بر این اساس صادرکنندگان و دارندگان ارز می توانند از طریق صرافی ها برای فروش، نرخ مورد نظر خود را در سامانه بازار متشکل به ثبت برسانند.

بازیگران اصلی بازار متشکل شامل بانک مرکزی، بانک ها و صرافی های دارای مجوز هستند. قرار است در ابتدا معاملات با دو یا سه نوع ارز اصلی (دلار، یورو و درهم) آغاز شود، اما به تدریج به سایر ارزها تسری یابد.

پیگیری خبرنگار اقتصادی ایرنا از علل تاخیر در راه اندازی بازار متشکل ارزی، آماده نشدن زیرساخت های فنی برای ارتباط فنی بانک ها و «شرکت عملیات بازار متشکل ارزی» بوده است.

برای عملیاتی شدن عملیات بازار متشکل ارز، به زیرساخت های لازم در بخش فناوری اطلاعات بانک مرکزی، بانک های عامل و شرکت بازار متشکل ارز نیاز است که مراحل پایانی آماده سازی را طی می کند.
https://akhbarbank.com/vdcb8gb0.rhbwzpiuur.html
تازه ترین اخبار