بانکی که ۳ سال است اطلاعات نمی‌دهد

رشد ۴ برابری بدهی‌های بانکی، بانک رفاه در یک سال

28 ارديبهشت 1398 ساعت 14:30

بانک رفاه کارگران که وابسته به سازمان تامین اجتماعی بوده، از سال 1395 به بعد هیچ گزارشی از عملکرد خود منتشر نکرده است. بر اساس آخرین اطلاعات، بدهی بانکی بانک رفاه در این دوره چهار برابر شده و به 2.3 هزار میلیارد تومان رسیده، از سوی دیگر معادل 62 درصد از دارایی بانک رفاه (معادل ۲٫۲ هزار میلیارد تومان) به صورت وام‌ و مطالبات در دست اشخاص غیردولتی بوده است.


به گزارش اخباربانک، بانک رفاه کارگران با حفظ شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری به سازمان تامین اجتماعی وابسته است.

طبق اعلام بانک رفاه، اصلی‌ترین سهام‌دار این بانک سازمان تامین اجتماعی بوده که مالک بیش از ۱۶ درصد سهام این بانک است. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین و… از دیگر سهام‌داران این مجموعه هستند.


بر اساس گزارش‌های منتشره از سوی سامانه بانک رفاه، این بانک طبق گزارش عملکرد واقعی منتهی به پایان سال ۱۳۹۵ معادل ۲٫۳ هزار میلیارد تومان سرمایه را به ثبت رسانده است.

طبق صورت‌های مالی منتشره، بانک رفاه در پایان سال ۱۳۹۵ دارای ۵۹ هزار میلیارد تومان دارایی بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۴ با ۳۱٫۶ درصد رشد مواجه بوده است.

بازده دارایی‌ها در بخش سود تسهیلات اعطایی نشان داده‌ می‌شود که برای بانک رفاه در پایان سال ۱۳۹۵ با رشد ۱۴ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۴ به ۷٫۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بانک رفاه در سال ۱۳۹۵، معادل ۱۹۶ میلیارد تومان از بانک‌ها و موسسات اعتباری مطالبه داشته (وام بین بانکی) که این میزان در مقایسه با سال ۱۳۹۴ معادل ۳۴ درصد کاهش داشته است.
 
از ۵۹ هزار میلیارد تومان دارایی ، بانک رفاه تا پایان سال ۱۳۹۵، معادل ۶۲ درصد از آن (۲٫۲ هزار میلیارد تومان) به صورت وام‌ و مطالبات در دست اشخاص غیردولتی و کمتر از یک درصد آن (معادل ۳۲ میلیارد تومان) به صورت وام‌ و مطالبات در دست اشخاص دولتی است.

همچنین بانک رفاه در سال ۱۳۹۵، معادل ۱۹۶ میلیارد تومان از بانک‌ها و موسسات اعتباری مطالبه داشته (وام بین بانکی) که این میزان در مقایسه با سال ۱۳۹۴ معادل ۳۴ درصد کاهش داشته است.

بانک رفاه در سال ۱۳۹۵ هیچ نوع سرمایه‌گذاری در بخش املاک نداشته است.

همچنین این بانک تا پایان سال ۱۳۹۵ در قسمت دارایی‌های خود ۵٫۷ هزار میلیارد تومان در بخش بازار سهام و سایر اوراق بهادار سرمایه‌گذاری داشته که نسبت به سال ۱۳۹۵ به میزان ۶۱ درصد آن را افزایش داده است.

۱٫۸ درصد دارایی این بانک (معادل هزار میلیارد تومان) به‌عنوان ذخیره نقد در اختیار این بانک است.

در بخش سود و زیان، درآمد عملیاتی بانک در پایان سال ۱۳۹۵ به ۶۸۳ میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال ۱۳۹۴ با کاهش ۴٫۷ درصدی مواجه بوده است.
مقدار سود به‌دست‌آمده بانک رفاه از پرداخت وام‌های بانکی، بیش از ۱۰ برابر سودی است که بانک از سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری‌هایش به دست آورده است.
 
سهم سود سپرده‌گذاران از درآمدهای مشاع بانک بیش از ۵٫۷ هزار میلیارد تومان و سهم بانک ۷٫۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

قسمتی از درآمد مشاع که مربوط به سود به‌دست‌آمده و دریافت جریمه‌های دیرکرد از دریافت‌کنندگان وام‌های بانکی است در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ معادل ۱۴ درصد رشد داشته است. این در حالی‌ است که این مقدار سود به‌دست‌آمده از پرداخت وام‌های بانکی بیش از ۱۰ برابر سودی است که بانک از سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری‌هایش به دست آورده است.
سود حاصل از سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری‌های بانک رفاه در سال ۱۳۹۵ حدود ۶۵۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۳۹۴ کاهش یک درصدی داشته است.

رشد ۴ برابری بدهی‌های بانکی
صورت مالی بانک رفاه نشان می‌دهد این بانک در پایان سال ۱۳۹۵ معادل ۹۳ درصد دارایی خود یعنی ۵۶ هزار میلیارد تومان بدهی داشته است.

بانک رفاه در دوره مذکور به بانک‌ها و موسسات اعتباری ۲٫۳ هزار میلیارد تومان بدهی داشته که نسبت به سال ۱۳۹۴ معادل ۲۹۰ درصد رشد داشته است.

بانک رفاه در سال ۱۳۹۵هیچ بدهی به بانک مرکزی نداشته است.

این بانک توانسته تا سال ۱۳۹۵ حدود ۱۱٫۹ هزار میلیارد تومان سپرده را جذب کند.

مجموع سپرده‌گذاری بلندمدت بانک رفاه تا پایان سال ۱۳۹۵ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۴ معادل ۲۰ درصد رشد داشته است.

به میزان مطالباتی که احتمال وصول آن تشخیص داده نشود ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول در نظر گرفته می‌شود که در این بانک در پایان سال ۱۳۹۵ معادل ۲۳۱ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در مقایسه با سال ۱۳۹۴ معادل ۸۰ درصد افزایش داشته است.

از متغییر هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول به عنوان نقطه ابهام بانک‌ها نام برده می‌شود زیرا بانک‌ها باید براساس میزان تعهد مشتریان در بازپرداخت وام‌ها ذخیره در نظر بگیرند. به گفته کارشناسان بانکی، برخی بانک‌ها برای اینکه سود بالاتری را اعلام کنند این میزان ذخیره را در نظر نمی‌گیرند و با نرخ سود بالاتر قرارداد مشتریان را تمدید و بحران را به آینده منتقل می‌کنند.
 
وضعیت سودآوری بانک رفاه
در بخش سرمایه و حقوق صاحبان سهام، بانک رفاه تا پایان سال ۱۳۹۵ دارای ۲٫۳ هزار میلیارد تومان سرمایه بوده که نسبت به سال ۱۳۹۴ تغییری نداشته است.

بانک رفاه در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۱ میلیارد تومان سود خالص ایجاد کرده است.

طبق صورت مالی منتشره وضعیت سودآوری این بانک از زیان خالص ۱۲٫۸ میلیاردی در سال ۱۳۹۴ به سود خالص ۱۱٫۳ میلیاردی در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

مطابق آخرین اطلاعات مالی، این بانک در سال ۱۳۹۵ معادل ۳۶۸ میلیارد تومان زیان انباشته داشته که نسبت سال ۱۳۹۴ معادل دو درصد افزایش داشته است.
منبع:تجارت نیوز


کد مطلب: 67999

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/67999/رشد-۴-برابری-بدهی-های-بانکی-بانک-رفاه-یک-سال

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com