۰
بیستمین همایش و کارگاه آموزشی سراسری بازرسان و حسابرسان بانک ملی ایران با حضور اعضای هیات مدیره، جمعی از مدیران ارشد و حدود 400 نفر از بازرسان بانک پس از دو روز برگزاری به پایان رسید.
به گزارش اخباربانک به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، در این همایش بر نقش موثر بازرسان در وصول و تعیین تکلیف مطالبات در بازرسی های حضوری در شعب تاکید شد.
 
حسن سعیدی اصل مدیر امور بازرسی و حسابرسی بانک ملی ایران در این همایش با تاکید بر اینکه در سال گذشته اقدامات چشمگیری با اولویت پیشگیری از وقوع تخلف و موارد سوء استفاده برای نیل به استراتژی های کلان بانک از جمله کسب سود، ارتقای بهره وری و کاهش هزینه ها صورت گرفته است، افزود: سال گذشته تعداد پرونده های تخلفاتی روند کاهشی داشته که  مهمترین علت آن استفاده بازرسان از سامانه های نوین نظیر سامانه مانیتورینگ و کنترل شبانه روزی عملیات واحد ها بوده است.
 
وی تصریح کرد: علاوه بر پاسخگویی به شکایات حضوری و تلفنی، شکایات واصله از سامانه های مراجع نظارتی از قبیل سامانه سامد (نهاد ریاست جمهوری)، سامانه بانک مرکزی، سامانه بازرسی کل کشور و سامانه سام ( وزارت امور اقتصادی و دارایی) نیز در اسرع وقت رسیدگی شده اند.
 
سعیدی اصل همچنین به برگزاری نخستین همایش حسابرسی داخلی بانک ها توسط بانک ملی ایران و با همکاری شورای هماهنگی بانک ها به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای مدیریت بازرسی و حسابرسی در سال 97 اشاره و تداوم آموزش های تخصصی حسابرسی داخلی حسابرسان نظیر چارچوب حاکمیتی فناوری اطلاعات، تدوین سند راهبردی واحدهای حسابرسی داخلی، ارتقای سامانه های موجود متناسب با ارائه محصولات جدید و خدمات نوین بانکی، عملیاتی کردن سامانه آنی ارز و سامانه روسای شعب به منظور اعمال کنترل های روزانه، تشکیل کمیته کنترل داخلی به منظور هدایت، راهبری و اصلاح فرآیندهای عملیاتی بانک از طریق تمرکز بر استقرار نظام کنترل داخلی را از مهمترین اهداف سال جاری عنوان کرد.
 
همچنین مدیر امور نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی نیز در این همایش با تاکید بر اینکه بر اساس قانون، بانک مرکزی مسئول و متولی مسائل و اتفاقاتی است که در بخش های اقتصادی و بازار پولی و مالی روی می‌دهد، گفت: به همین دلیل بانک مرکزی برای جلوگیری از بروز تخلفات، انتظار زیادی از مسئولان بازرسی و نظارتی بانک‌ها دارد.
 
علی نصیری افزود: صنعت بانکداری در همه دنیا از جمله ایران نسبت به صنایع دیگر، بسیار مهم‌ و حساس‌تر ارزیابی می شود چرا که به طور مستقیم با مقوله پولی و مالی سر و کار دارد.
 
وی ادامه داد: بانک محور بودن اقتصاد ایران، بر اهمیت تقویت نظارت بر مسائل مالی بانک‌ها و موسسات مالی کشور و حسابرسی افزوده است.
 
نصیری گفت : نظام بانکی و همچنین بانک مرکزی به عنوان حافظ دارایی مردم باید با تمام توان از اموال نقدی و غیرنقدی سپرده گذاران در نظام بانکی حفاظت و پاسداری کند.
 
این مدیر بانک مرکزی تاکید کرد: باید سیاست‌های آینده نگرانه را سرلوحه قرار داد تا  قبل از وقوع پیشامدهای ناخوشایند، آن را پیش‌بینی و مدیریت و خنثی کنیم.
 
نصیری خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف بانک مرکزی در نظارت بر بانک‌ها، تحقق اهداف بانکداری بدون ربا است.
 
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ نیز در این همایش بیان کرد: فلسفه و دلیل برگزاری چنین همایش هایی این است که مخاطبان و مردم را با خطرات فضای مجازی آشنا کنیم و تا آنجا که ممکن است این مخاطرات و تهدیدها را به حداقل برسانیم.
 
سرهنگ تورج کاظمی تصریح کرد: از آنجا که سیستم بانکی یکی از هدف های مهم هکرهاست، بنابراین می طلبد که کارکنان سیستم بانکی با جدیدترین شگردهای این هکرها آشنا باشند و در جهت خنثی کردن آنها اقدام کنند.
 
اسحاق یوسف نژاد رئیس اداره کل حقوقی و دعاوی بانک نیز اظهار کرد: یکی از نکات برجسته در برپایی چنین همایش هایی تبادل اطلاعات میان همکاران است که می تواند کمک بسیاری در جهت آگاه سازی و شفاف کردن امور کند.
 
نبی زاده استاد دانشگاه و نماینده قضایی اداره کل دادگستری استان مازندران نیز نکاتی را در خصوص چگونگی قراردادهای بانکی ارائه کرد و گفت: قراردادهای بانکی باید از شرایطی برخوردار باشند که بتوانند انتظارات محاکم قضایی را برآورده کنند و شک و شبهه ای در آنها نباشد.
 
برگزاری کارگروه های تخصصی بازرسی
 
در روز دوم این همایش، کارگروه های تخصصی با عناوین «بازرسان مباحث ارزی»، «سامانه بازرسی»، «سامانه سماب و زیرسیستم پایش سماب»، «نحوه تهیه و تنظیم ملاحظات و گزارش محرمانه تنظیم گزارشات تخلفاتی» و «تعیین سازوکار پیگیری نامه های مدیریت سازمان حسابرسی» با حضور معاونان مدیریت امور بازرسی و حسابرسی بانک تشکیل شد و بازرسان شرکت کننده به بحث و تبادل نظر در حوزه های مربوطه پرداختند.
 
در پایان این همایش نیز گزارش کارگروه ها توسط نمایندگان استان ها ارایه و جلسه پرسش و پاسخ با حضور محمد رضایی رییس اداره کل سرمایه انسانی برگزار شد.
https://akhbarbank.com/vdcbzsb0.rhbzzpiuur.html
تازه ترین اخبار