۰
پنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۲۴

روسیه آماده خداحافظی با دلار شد

روسیه وابستگی ذخایر خارجی خود را به دلار تا ۵۰ درصد کاهش داده و در این مسیر از افزایش ذخایر طلا کمک می‌گیرد.
فارس: اشتیاقی بین کشور‌ها ایجاد شده که سلطه دلار را در بازار‌های جهانی کاهش دهند. آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم در کنفرانس «برتون وودز» در ژوئیه سال ۱۹۴۴ سیستم اقتصادی جهان که براساس اندیشه‌های «هری دکستر وایت» و «جان مینارد کنز» بر پایه دلار شکل گرفت، کشور‌های جهان متضرر شدند.

در این میان تعدادی از کشور‌ها که روسیه و چین از پیشتازان هستند، تصمیم گرفته‌اند با پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه ارز‌های ملی را جایگزین دلار کنند. در ادامه این تلاش‌ها، آن‌ها ذخایر طلای خود را افزایش می‌دهند تا به عنوان سپر دفاعی در برابر آفند‌های دلار باشد.

رسانه‌های روسی که پیش از این رکورد‌های خرید طلا را برای این کشور اعلام کرده بودند، امروز نیز راشاتودی با «تیتر خداحافظ دلار» اعلام کرد بانک مرکزی روسیه همچنان به خرید طلا ادامه می‌دهد و به تازگی ۱۸.۷ تن طلا را به ذخایر این کشور تنها در ماه مارس اضافه کرد.

این خبرگزاری روسی به نقل از آخرین آمار‌های بانک مرکزی که توسط مراجع رسمی اعلام شده می‌نویسد؛ تقویت خرید طلا از سوی روسیه، حجم طلای این کشور را به ۲ هزار و ۱۷۰ تن معادل ۶۹ میلیون و ۷۰۰ هزار اونس رسانده که معادل ۱۸ درصد ذخایر مبادلات خارجی روسیه محسوب می‌شود.

براساس این گزارش، روسیه ۵۶ تن طلا را در ماه ژانویه خریداری کرد و ۳۷.۳ تن هم در ماه‌های فوریه خریداری کرده بود.

روسیه در تلاش است تا با تنوع‌بخشی به ذخایر خارجی خود وابستگی به دلار را کاهش دهد. بخش دیگری از سیاست بانک مرکزی این کشور این است که ذخایر دلاری خود را به حداقل برساند.

طی پنج سال گذشته میزان خرید طلا در این کشور ۲۰۰ تن در سال بوده و طبق برنامه می‌خواهند این نرخ را برای سال‌های آینده هم حفظ کنند. در حال حاضر روسیه پنجمین کشور دارنده طلا و در آستانه پشت سر گذاشتن فرانسه و ایتالیا از لحاظ جایگاه ذخایر طلا در جهان است.

از سیاست‌های دیگری که روسیه در راستای کاهش وابستگی به دلار دنبال می‌کند، کاهش ذخایر ارزی دلار در این کشور است. تنها در سال گذشته بانک مرکزی این کشور ۸۱ میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را از آوریل تا ماه می‌کاهش داد.

براساس آمار‌های بانک مریل‌لینچ آمریکا، سهم دلار آمریکا در ذخایر خارجی روسیه از ۴۶ درصد در سال‌های گذشته به ۲۲ درصد در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است.
https://akhbarbank.com/vdcjiiem.uqeaazsffu.html
تازه ترین اخبار