۰
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۲

چک‌های برگشتی ۱۵درصد کم شدند

آمار بانک مرکزی از کاهش ۱۵ درصدی تعداد و هفت درصدی چک‌های برگشتی در بهمن ماه سال گذشته نسبت به ماه پیش از آن حکایت دارد.
به گزارش اخباربانك به نقل از ايسنا، براساس آمار ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی از چک‌های بهمن ماه سال گذشته، بالغ بر شش میلیون و ۶۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٧٤١ هزار میلیارد ریال در این ماه در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۸.۵ درصد و از نظر مبلغ ۰.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بر همین اساس، در ماه مورد گزارش در استان تهران بالغ بر دو میلیون و ۳۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٤٠٢ هزار میلیارد ریال مبادله شد.

همچنین در بهمن‌ماه سال گذشته، ۵۲.۷ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است که به ترتیب با ۳۵.۱ درصد، ۹.۷ درصد و ۷.۹ درصد بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

از سوی دیگر ۶۵.۴ درصد از ارزش چک‌های فوق در سه استان تهران (۵۴.۳ درصد)، خراسان رضوی (۵.۶ درصد) و اصفهان (۵.۵ درصد) مبادله شده است که بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها داشته‌اند.

چک‌های وصولی
حدود شش میلیون فقره چک به ارزشی حدود ٦٥٩ هزار میلیارد ریال در بهمن ماه ١٣٩٧ در کل کشور وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۷.۷ درصد کاهش و از نظر مبلغ ۰.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در ماه مورد گزارش، در کل کشور ۹۰.۳ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۸۸.۹ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شد و در بهمن ماه ١٣٩٧، در استان تهران بالغ بر ۲.۱ میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ٣٥٨ هزار میلیارد ریال وصول شد.

در ماه مورد گزارش در استان تهران از نظر تعداد ۹۰.۷ درصد و از نظر ارزش ۸۹.۱ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شده است.

در این ماه در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های گیلان (۹۲.۶ درصد)، البرز و خوزستان هر کدام (۹۱.۹ درصد) و یزد (۹۱.۶ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (۸۴.۷ درصد)، کرمان (۸۵.۷ درصد) و کردستان (۸۵.۹ درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

در ماه مورد گزارش، در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله‌ای در استان به ترتیب به استان‌های خراسان شمالی (۹۲.۶ درصد)، کرمانشاه و خوزستان هر یک (۹۲.۵ درصد) و گیلان (۹۱.۴ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های سمنان (۸۵.۲ درصد)، اصفهان و خراسان جنوبی هر یک (۸۵.۷ درصد) و مرکزی (۸۶.۵ درصد) کمترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

چک‌های برگشتی
معادل ٦٤٢ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٨٢ هزار میلیارد ریال در بهمن ماه ١٣٩٧ در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۵.۷ درصد و هفت درصد کاهش نشان می‌دهد.

در ماه مورد گزارش، در استان تهران حدود ٢١٥ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٤٤ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد و در همین ماه در کل کشور ۹.۷ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۱.۱ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.

در بهمن ماه سال گذشته، در استان تهران ۹.۳ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۰.۹ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده و در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان به ترتیب به استان‌های سمنان (۱۴.۸ درصد)، اصفهان و خراسان جنوبی هر یک (۱۴.۳ درصد) و مرکزی (۱۳.۵ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های خراسان شمالی (۷.۴ درصد)، کرمانشاه و خوزستان هر یک (۷.۵ درصد) و گیلان (۸.۶ درصد) کمترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

چک‌های برگشتی به تفکیک علل
حدود ٦١٦ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٧٦ هزار میلیارد ریال در بهمن ماه ١٣٩٧ در کل کشور به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است؛ در واقع در کل کشور از نظر تعداد ۹۵.۹ درصد و از نظر ارزش ۹۲.۸ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

در ماه مورد گزارش، در استان تهران حدود ٢٠٣ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٤٠ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است و به این ترتیب در استان تهران از نظر تعداد ۹۴.۴ درصد و از نظر ارزش ۹۰.۲ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.
https://akhbarbank.com/vdcgnt93.ak9un4prra.html
تازه ترین اخبار