۰
يکشنبه ۴ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۴

هشدار جدی همتی به بانک ها ی ناتراز

رئیس کل بانک مرکزی گفت: برنامه داریم بانک‌های ناتراز را نیز بررسی کنیم و اگر لازم باشد مدیریت آن را بر عهده می‌گیریم و به صورت جدی کنترل و نظارت خواهیم داشت زیرا محیط نظام بانکی باید سالم شود.
به گزارش اخباربانك، عبدالناصر همتی امروز در گفت‌وگو با شبکه خبر، با تبریک سال نو به مردم و با بیان اینکه طبق مصوبه اخیر مجلس، نظام بانکی برای افزایش وام ازدواج تلاش خواهد کرد، اظهارداشت: برخی فکر می‌کنند وقتی مسئول شدیم باید جدی باشیم اما تجربه چند دهه من در مسئولیت نشان می‌دهد که با امید می‌توان مشکلات را حل کرد.

وی افزود: تلاش ما بر میدان دادن به جوانان در تمامی پست ها و مسئولیت ها بوده است. برخی ازمدیران صداوسیما و بانک ها و بیمه ها از همکاران جوان من بودند و من از آنها حمایت کردم و رشدشان دادم.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ریاست بانک را در شرایط خوبی تحویل نگرفتم و شوک ارزی، تورمی و مشکلات ناشی از این وضعیت وجود داشت، گفت: خوشبختانه علیرغم سخت بودن شرایط و مشکلات زیاد با کمک دولت، قوه قضاییه و قوه مققنه وهمکارانم در بانک توانستیم بر مشکلات غلبه کنیم.

وی ادامه داد: من اگر بخواهم انتقاد کنم می‌گویم در طول چند دهه به دلیل استفاده‌های نادرست از سیستم بانکی برای تامین طرح‌های ناکارآمد و یا وام دادن به کسانی که صلاحیت نداشتند و یا استفاده از مدیران کم صلاحیت مشکلاتی ایجاد شد ولی باید بدانیم که سیستم بانکی ۹۰ درصد تامین مالی کشور را بر عهده دارد و امروز طرح‌هایی مانند برق، نیروگاه، سد و ... با تامین مالی بانک‌ها شکل می‌گیرد ولی نواقصی هم وجود دارد.

وی درباره حل مشکلات مربوط به وام گیرندگان کلان از نظام بانکی گفت: خیلی از کسانی که وام سنگین گرفتند، وام را برگشت می‌دهند ولی برخی حقه باز هستند و نحوه وام گرفتن آنها مشخص است و البته این مسائل در بانک‌هایی شکل گرفته که صاحب مشخصی نداشتند و ما امیدواریم در سال ۹۸ برای وصول این مطالبات به صورت جدی وارد عمل شویم.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: در سال‌های گذشته موسسات غیرمجاز را داشتیم که خیلی برای بانک‌ها اذیت داشتند و اینها سودهای بالای ۳۰ درصد پرداخت می‌کردند و برخی از این موسسات از مردم ملک می‌گرفتند و در مقابل گواهی سپرده می‌دادند و فرد خانه بدون کاربرد را به بانک ارائه می‌کرد و گواهی سپرده می‌گرفت. این موارد واقعا بی سابقه است.

به گفته همتی، این موارد باعث شد که بانک مرکزی هر اقدامی که خواست انجام دهد اینها نگذارند و از مشکلات بانک مرکزی این بود که نظارت کافی نکرده ولی بانک مرکزی حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان بانک مرکزی برای جمع کردن اینگونه موسسات هزینه کرد و البته بخشی از این هزینه با فروش اموال موسسات و تعیین تکلیف شعب تامین می‌شود.

وی افزود: برنامه داریم بانک‌های ناتراز را نیز بررسی کنیم و اگر لازم باشد مدیریت آن را بر عهده می‌گیریم و به صورت جدی کنترل و نظارت خواهیم داشت زیرا محیط نظام بانکی باید سالم شود. من ۱۰ روز سفیر شدم ولی هر جایی که حس شود برای مردم کاری می توان انجام داد وارد می‌شوم. در سال ۹۷ مشکل ارز بزرگترین مشکل بود و من در روزی که معرفی شدم ارز ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود و بعد ارز به حدود ۲۰ هزار تومان نیز رسید ولی بعد از آن با تمهیدات و مصوباتی که داشتیم به سرعت مهار افزایش نرخ ارز اتفاق افتاد و کنترل صورت گرفت و می‌توان گفت ثبات نسبی اقتصادی در سال ۹۷ بزرگترین اتفاق بود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در مجلس می‌گفتند که دولت از فروش ارز درآمد دارد و من ثابت کردم که سودی وجود ندارد. ممکن است برخی فکر کنند ما این موارد را دنبال می‌کنیم و من امروز هم بتوانم نرخ ارز را کاهش دهم خدا را شکر می‌کنم. قیمت فعلی ارز واقعی نیست ولی فشار روانی وجود دارد. بخشی از ذخایر ارزی کشور در بانک‌های خارجی است و برای واردات استفاده می‌شود و ما باید در داخل و خارج اسکناس ارز داشته باشیم و دولت در این زمینه برنامه‌ریزی انجام می‌دهد.

همتی تاکید کرد: دولت می‌گوید خرید و فروش ارز توسط مردم انجام نشود و سرمایه‌ها در تولید هزینه شود. اگر مردم وارد خرید و فروش ارز نشوند به سرعت نرخ‌ها کاهش پیدا می‌کند و بعد از ثبات ارزی می‌توان به سمت ثبات تورم حرکت کرد. رانت‌خوارها در کشور زیادند و در تمام مسیرها وارد می‌شوند و در هدف ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای رفاه مردم بود اخلال ایجاد کردند و یا ارز دریافت کردند و کالا وارد نکردند و همچنین با اعمال نفوذ از بانک‌ها وام گرفتند ولی در سال ۹۸ نظارت و کنترل جدی در بانک‌ها داریم.

وی بیان داشت: من می‌دانم رفاه مردم آسیب دیده و امیدوارم در کوتاه مدت بتوان شرایط را اصلاح کرد. مسئول بانک مرکزی باید به نحوی صحبت کند که دشمن سوء استفاده نکند ولی برخی برای مردم نگرانی ایجاد می‌کنند و مسئولان باید با امید باشند. من از مردم به خاطر مشکلات عذرخواهی می‌کنم و ما بهتر از این می‌توانستیم کار کنیم و صادقانه می‌گویم شرایط در کنترل است و امیدوارم با اقدامات و سیاست های دولت و کمک سایر قوا بتوانیم شرایط بهتری برای زندگی مردم در سال ۹۸ ایجاد کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: تمام هدف دولت آمریکا ایجاد شوک و هیجان در بازار ارز ایران است و قول ترامپ نابودی پول ملی کشور ایران است و طبق فرمایش مقام معظم رهبری، این یک جنگ است و آن ها حداکثر تلاش خود را می کنند و ما هم باید حداکثر تلاش را داشته باشیم و بی شک،شکست بزرگی برای دشمنان در راه است.
https://akhbarbank.com/vdcevz8p.jh8fxi9bbj.html
تازه ترین اخبار