۰
۳
رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به تعداد زیاد رانت‌خواران و اینکه با اعمال نفوذ از بانک‌ها وام گرفتند، اعلام کرد: هنوز هم نرخ ارز واقعی نیست ولی فشار روانی وجود دارد. اگر مردم وارد خرید و فروش ارز نشوند، نرخ‌ها به سرعت کاهش می‌یابد.
همتي: اگر مردم ارز نخرند به سرعت ارزان می‌شود!
به گزارش اخباربانك، عبدالناصر همتی امروز (شنبه) در گفت‌وگویی نوروزی با بیان اینکه نظام بانکی برای افزایش وام ازدواج تلاش می‌کند، گفت: برخی فکر می‌کنند وقتی مسئول شدیم، باید جدی باشیم، اما تجربه چند دهه من در مسئولیت نشان می‌دهد که با امید می‌توان مشکلات را حل کرد.

وی با بیان اینکه مدیران زیادی در بانک‌ها و صداوسیما تربیت کرده‌ام، اظهار کرد: اگر همین امروز هم کسی بخواهد مسئولیت بانک مرکزی را از من بگیرد مشکلی نیست، چراکه اگر بخواهم دوباره انتخاب کنم، صداوسیما را انتخاب می‌کنم.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به بالا بودن حجم مشکلات کشور تصریح کرد: در طول چند دهه به دلیل استفاده‌های نادرست از سیستم بانکی برای تأمین طرح‌های ناکارآمد یا وام دادن به کسانی که صلاحیت نداشتند یا استفاده از مدیران کم‌صلاحیت مشکلاتی ایجاد شد، ولی باید بدانیم که سیستم بانکی ۹۰ درصد تأمین مالی کشور را بر عهده دارد و امروز طرح‌هایی مانند برق، نیروگاه و … با تأمین مالی بانک‌ها شکل می‌گیرد؛ هرچند نواقصی هم وجود دارد.

خیلی از کسانی که وام سنگین گرفتند برمی‌گردانند ولی برخی هم حقه‌باز هستند
همتی با اشاره به مشکلات مربوط به اخذ تسهیلات کلان از نظام بانکی گفت: خیلی از کسانی که وام سنگین گرفتند برمی‌گردانند ولی برخی هم حقه‌باز هستند و نحوه وام گرفتن آن‌ها مشخص نیست و البته این مسائل در بانک‌هایی شکل گرفته که صاحب مشخصی نداشتند که امیدواریم در سال جاری بتوانیم برای وصول این مطالبات به صورت جدی وارد عمل شویم.

وی تاکید کرد: در سال گذشته ساماندهی مؤسسات غیر مجاز را داشتیم که مشکلات زیادی برای بانک‌ها به وجود آوردند، چراکه سودهای بالای ۳۰ درصد پرداخت می‌کردند و از سوی دیگر برخی از این مؤسسات از مردم ملک می‌گرفتند و در مقابل گواهی سپرده می‌دادند؛ به عبارت دیگر، خانه بدون کاربرد را به بانک ارائه می‌کردند و گواهی سپرده می‌گرفتند که این موارد بی‌سابقه است.

جمع کردن مؤسسات غیر مجاز برای بانک مرکزی ۲۵ هزار میلیارد تومان آب خورد
رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: این موارد باعث شد این مؤسسات اجازه ندهند بانک مرکزی کار درست خود را انجام دهد و از سوی دیگر بانک مرکزی نیز نظارت کافی نداشت، اما بانک مرکزی حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان برای جمع‌آوری این مؤسسات هزینه کرد که البته بخشی از این هزینه با فروش اموال مؤسسات و تعیین تکلیف شعب تأمین می‌شود.

همتی با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای اصلاح ناترازی بانک‌ها، گفت: اگر لازم باشد مدیریت بانک‌های ناتراز را بر عهده می‌گیریم و به صورت جدی کنترل و نظارت خواهیم داشت. من ۱۰ روز سفیر شدم ولی هر جایی که حس شود برای مردم کاری می‌توان انجام داد وارد می‌شوم.

ثبات نسبی اقتصادی در سال گذشته بزرگ‌ترین اتفاق بود
وی با اشاره به مشکل افزایش قیمت ارز در سال گذشته به عنوان بزرگ‌ترین مشکل نظام بانکی، اظهار کرد: روزی که معرفی شدم ارز ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود و بعد ارز به حدود ۲۰ هزار تومان نیز رسید، ولی بعد از آن با تمهیدات و مصوباتی که داشتیم به سرعت مهار افزایش نرخ ارز اتفاق افتاد و کنترل صورت گرفت و می‌توان گفت ثبات نسبی اقتصادی در سال گذشته بزرگ‌ترین اتفاق بود.

هنوز هم نرخ ارز واقعی نیست ولی فشار روانی وجود دارد
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در مجلس می‌گفتند که "دولت از فروش ارز ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد دارد"، تصریح کرد: ثابت کردم که سودی وجود ندارد و من با این حال امروز هم بتوانم نرخ ارز را کاهش دهم خدا را شکر می‌کنم، چراکه قیمت فعلی ارز، واقعی نیست ولی فشار روانی وجود دارد.

به گفته همتی، بخشی از ذخایر ارزی کشور در بانک‌های خارجی است و برای واردات استفاده می‌شود و باید در داخل و خارج اسکناس ارز داشته باشیم که دولت در این زمینه برنامه‌ریزی انجام می‌دهد.

اگر مردم وارد خرید و فروش ارز نشوند، نرخ‌ها به سرعت کاهش می‌یابد
وی تاکید کرد: دولت می‌گوید خرید و فروش ارز توسط مردم انجام نشود و سرمایه‌ها در تولید هزینه شود، چراکه اگر مردم وارد خرید و فروش ارز نشوند، به سرعت نرخ‌ها کاهش می‌یابد و بعد از ثبات ارزی می‌توان به سمت ثبات تورم حرکت کرد.

رانت‌خواران با اعمال نفوذ از بانک‌ها وام گرفتند
رئیس‌کل بانک مرکزی با انتقاد از فعالیت رانت‌خوارها در کشور، گفت: این افراد در تمام مسیرها وارد می‌شوند و در هدف ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای رفاه مردم بود، اخلال ایجاد کردند یا ارز دریافت کردند و کالا وارد نکردند و همچنین با اعمال نفوذ از بانک‌ها وام گرفتند، ولی در سال جاری نظارت و کنترل جدی در بانک‌ها داریم.
همتی با بیان اینکه می‌دانم رفاه مردم آسیب دیده و امیدوارم در کوتاه مدت بتوان شرایط را اصلاح کرد، اظهار کرد: مسئول بانک مرکزی باید به نحوی صحبت کند که دشمن سو استفاده نکند، ولی برخی برای مردم نگرانی ایجاد می‌کنند و این در حالی است که مسئولان باید با امید باشند.

وی ضمن ابراز عذرخواهی از مردم به دلیل مشکلات پیش آمده، خاطرنشان کرد: ما بهتر از این می‌توانستیم کار کنیم و صادقانه می‌گویم اکنون شرایط در کنترل است و امیدوارم با اقدامات و سیاست‌های دولت و کمک سایر قوا بتوانیم در سال ۱۳۹۸ شرایط بهتری برای زندگی مردم فراهم کنیم.
https://akhbarbank.com/vdcjtvem.uqeatzsffu.html
مشاهده نظر مخاطبان
Iran, Islamic Republic of
اگر مردم بمیرند دیگر نیازی به ارز ندارند راحترین روش، انوقت نیازی به مدیریت نمی باشو
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
مرغ وگوشت گاهو وپیازو آجیل نخرند ارز هم اضافه شد چشم فقط اتلویزیون بخرید وعده جهانگیری را ببیندو گوش کنند
Romania
چشم.رو چشمون دیگه نمیخریم.فرمایش دیگری ندارید؟
تازه ترین اخبار