۰
همین چند وقت پیش بود که نحوه تسویه بدهی دریافت کنندگان تسهیلات ریالی از بانک ها تعیین شد. براساس آنچه بهارستان نشین ها در لایحه بودجه 98 به تصویب رسانده اند، جریمه و سود مرکب بدحساب های بانکی بخشیده می شود.
در هیچ جای دنیا بدحساب های بانکی تشویق نمی شوند
به گزارش اخباربانك، آنگونه که در این مصوبه آمده است: دریافت کنندگان تسهیلات که تا پایان سال 97 تمام یا بخشی از بدهی خود را به نظام بانکی تسویه نکرده اند تا پایان دی سال آینده فرصت دارند، بدهی خود را به صورت یکجا تسویه کنند. اما در حالی اعضای پارلمان دلیل اصلی تصویب مصوباتی از این دست را حمایت از بنگاه های اقتصادی و کمک به وضعیت معیشتی مردم می دانند که کارشناسان اقتصادی نسبت به تبعات اجتماعی و اقتصادی حمایت از بدحساب های بانکی ابراز نگرانی می کنند.

بهالدین هاشمی، کارشناس اقتصادی که هر گونه بخشودگی تسهیلات را به معنی تحمیل زیان بیشتر به نظام بانکی می داند، به "نسیم اقتصاد" می‌گوید: در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که عده ای برای کسب محبوبیت بیشتر در حوزه‌های انتخاباتی خود بدحساب های بانکی را تشویق و آنها را مورد حمایت قرار دهند.  

برخلاف تصور عموم این کارشناس اقتصادی می گوید: بانک‌ها دریایی از پول نیستند که هرجا دولت و مجلس به مشکل برخورد خیلی راحت از آن طلب تسهیلات ارزان قیمت کنند. نباید فراموش کرد که منبع اصلی تامین مالی بانک‌ها سپرده‌های مردم است و هر گونه بذل و بخشش از محل دارایی مردم انجام می شود.

او معتقد است: مصوبه‌هایی از این دست بیش از اینکه نفع اقتصادی برای کشور داشته باشند، دستمایه منافع سیاسی عده ای خاص هستند.
   
هادی حق شناس دیگر اقتصاددانی است که معتقد است: هیچ جای دنیا بدحساب های بانکی تشویق نمی شوند.

او در در ادامه به نسیم اقتصاد گفت:  بر اساس مصوبه ای که در لایحه بودجه 97 به تصویب رسیده بود، کسانی که کمتر از 50 میلیارد تومان تسهیلات گرفته و موفق به بازپرداخت بخش یا تمامی آن نشده اند، می توانند به صورت یکجا بدهی خود را تسویه کنند بی آنکه جریمه و سود مرکبی پرداخت کنند. حالا تمام کسانی که در سال های گذشته در مدت مقرر اقساط خود را پرداخت کرده اند، نسبت به خوش حسابی خود ابراز پشیمانی می کنند.  

به گفته این کارشناس بانکی، بانک ها برای جلوگیری از حجم بالای معوقات وام های خرد را بیمه و برای وام های کلان وثایق قابل اطمینانی دریافت می کنند.
https://akhbarbank.com/vdcjhyem.uqeaozsffu.html
تازه ترین اخبار