نحوه شفاف‌سازی ارزی با «نیما»

21 اسفند 1397 ساعت 8:41

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به پیشرفت ۸۵ درصدی سامانه جامع ارزی، جزئیاتی از نحوه شفافیت ایجاد شده توسط سامانه نیما را تشریح کرد.


به گزارش اخباربانک به نقل از تسنیم، علی رهبری با بیان اینکه سامانه جامع ارزی تا کنون ۸۵ درصد پیشرفت داشته است، گفت: این سامانه امسال بیشترین پیشرفت را داشت و تعاملات آن با سامانه جامع تجارت تکمیل و به دلیل محدودیت های ارزی، سامانه نیما هم در آن ایجاد شد.

وی ادامه داد: ایجاد سامانه« نیما» یا« نظام یکپارچه معاملات ارزی» موجب شد بازرگان (واردکننده به عنوان متقاضی ارز و صادرکننده به عنوان عرضه کننده ارز) صراف و بانک عامل (شعبه ارزی) هر کدام در درگاه خود کار نمایند. بر این اساس معاملات ارزی در حوزه تجارت خارجی کشور شفاف و قابل سیاستگذاری و راهبری شد.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با تاکید بر اینکه سامانه نیما شفافیت خوبی در کشور ایجاد کرده است، گفت: به عنوان مثال، اگر یک صرافی بیش از حد نرمال خرید ارز داشته باشد و متناسب با آن، فروش ارز نداشته باشد، بانک مرکزی از طریق این سامانه متوجه می شود و می‌تواند دسترسی‌اش را برای خرید بیشتر ببندد و بعد از عرضه ارزها دسترسی‌اش را برای خرید باز کند. در واقع این سامانه کمک می‌کند عوامل عدم تعادل بازار ارز شناسایی و مدیریت شوند. این ترکیب قوی و تعامل بین سامانه ارزی و سامانه تجاری کشور امسال شکل گرفت و از مهر ماه توانست معاملات ارزی را مدیریت و تعادل نسبتا قابل قبولی در بازار ارز ایجاد کند.

رهبری در خصوص سامانه جامع گمرکی گفت: این سامانه هم تاکنون پیشرفت ۷۵ درصدی داشته است که بیشتر ایراداتش در زمینه تبادل اطلاعات با سامانه های دیگر ست که امیدوارم به زودی رفع شود.

وی سامانه جامع بیمه را دارای کمترین پیشرفت دانست و عنوان کرد: این سامانه تا کنون ۱۰ درصد پیشرفت داشته است و علیرغم پیگیری های مکرر، تبادل اطلاعات مناسبی بین سامانه جامع بیمه (بیمه مرکزی) و سامانه جامع تجارت شکل نگرفته است.
 


کد مطلب: 66953

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/66953/نحوه-شفاف-سازی-ارزی-نیما

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com