۰
يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۵

پیکاپ‌های ایرانی و آمریکایی؛ جدالِ نابرابر!

پیکاپ‌های ایرانی و آمریکایی؛ جدالِ نابرابر!
پیکاپ‌ها یا همان وانت‌ها، امروزه نقش بسیار مهمی را در حمل‌و‌نقل شهری و بین شهری برعهده داشته و به تنهایی حجم قابل توجهی از محموله‌های باری مختلف را حمل کرده و فشار زیادی را در صنعت حمل‌و‌نقل جهان به دوش می‌کشند. در کشور ما نیز پیکاپ‌ها از این قائده مستثناء نبوده و به دلیل هزینه‌های کمتری که نسبت به سایر خودروهای ویژه حمل‌ونقل کالا از قبیل کامیون و کامیونت دارند؛ با استقبال فراوانی از طرف کارفرمایان و رانندگان مواجه هستند و اغلب کارفرمایان استفاده از چند وانت را به یک کامیون بزرگ ترجیح می‌دهند.

با این وجود سالهاست که در کشور ما پیکاپ‌های خاص و پرقدرتی به تولید نمی‌رسند و خودروسازان ایران نسبت به تولید پیکاپ‌ها یا بی‌توجه هستند و یا توان کافی را برای توسعه محصولات راهبردی در صنعت حمل‌و‌نقل جاده‌ای ندارند. بنابراین صنعت خودروسازی ما در این زمینه، همانند سایر حوزه‌های تولیدی؛ درجا زده و به تولید محصولات قدیمی و از رده خارج خود ادامه می‌دهد. اما در آن سوی اقیانوس آرام و در ایالات‌متحده آمریکا اوضاع فرق داشته و در این کشور غول‌هایی شگفت‌انگیز به تولید می‌رسند!

غول های آمریکایی
غول‌های آمریکایی باعث شده‌اند که امروزه این کشور را به عنوان زادگاه اصلی پیکاپ‌های جهان بشناسند؛ زیرا خودروسازان این کشور به شکل تخصصی و نه فقط برای فتح بازارهای هدف؛ بلکه برای قدرتنمایی در برابر سایر خودروسازان جهان اقدام به توسعه و طراحی پیکاپ‌های جدید می‌کنند. در ادامه تعدادی از جدیدترین پیکاپ‌های آمریکایی را معرفی کرده و سپس به چند نمونه از پیکاپ‌های تولید شده در کشورمان اشاره می‌کنیم.

پیکاپ GMC Sierra HD مدل 2020
پیکاپ‌های ایرانی و آمریکایی؛ جدالِ نابرابر!
غول جنرال‌موتورز آمریکا در سال 2020 از یک پیشرانه V8 توربوشارژ با ظرفیت 6.6 لیتر استفاده می‌کند. پیشرانه مذکور از سوخت دیزل استفاده کرده و حداکثر توان آن 445 اسب بخار است.
در این خودرو از یک گیربکس 10 سرعته اتوماتیک استفاده شده و راننده GMC Sierra HD توان انتخاب سیستم حرکتی مورد نظر خود را با توجه به شرایط جاده و محموله خود خواهد داشت. این پیکاپ غول پیکر به تایرهای 18 اینچی، دوربین‌های عقب، جلو و جانبی، صفحه نمایش 15 اینچی، سیستم کنترل تریلر، ترمز کمکی و... مجهز شده و قیمت آن در نسخه استاندراد 35 هزار دلار است.
پیکاپ شورلت Silverado HD مدل 2020
پیکاپ‌های ایرانی و آمریکایی؛ جدالِ نابرابر!
پیکاپی که می‌بینید در نوع خود بسیار حیرت‌انگیز بوده و لقب تانک را با خود به یدک می‌کشد! این هیولای عظیم با طراحی جالب و خیره‌کننده‌اش از یک پیشرانه 6.6 لیتری Duramax turbo دیزل و V8 استفاده می‌کند که قدرت آن به 445 اسب‌بخار می‌رسد.
اما اگر خیلی از خودروهای دیزلی استقبال نمی‌کنید؛ می‌توانید نسخه بنزینی آن را با پیشرانه 6.8 لیتری V8 و جدید شورلت با توان 401 اسب‌بخار خریداری کنید. هر دو پیشرانه مذکور از یک گیربکس 10 سرعته اتوماتیک برای انتقال قدرت به چرخ‌ها استفاده می‌کنند. Silverado HD به ترمز پارک اختصاصی، ترمز کمکی، ترمز تریلر یکپارچه، سیستم کنترل تریلر، سیم بکسل، 15 دوربین مجزاء برای کنترل بهتر خودرو و... مجهز شده است.
پیکاپ فورد Super Duty Live مدل 2020
پیکاپ‌های ایرانی و آمریکایی؛ جدالِ نابرابر!
یکی دیگر از قدرتمندترین پیکاپ‌های آمریکایی Super Duty Live نام دارد که مدل 2020 آن به تازگی در شیکاگو رونمایی شده است. این پیکاپ نیز همانند دو پیکاپ قبلی از پیشرانه V8 استفاده می‌کند؛ اما با این تفاوت که گیربکس‌، سوخت و حجم پیشرانه Super Duty Live بسیار متفاوت با وانت‌های قبلی است. به عنوان مثال باید به استفاده از پیشرانه 7.3 لیتری V8 در یکی از نسخه‌های فوردSuper Duty Live اشاره کرده که آن را به تنهایی تبدیل به یکی از ابر پیکاپ‌های آمریکایی کرده است.
پیکاپ رام HD Debuts مدل 2019
پیکاپ‌های ایرانی و آمریکایی؛ جدالِ نابرابر!
غول بعدی رام HD Debuts نام دارد که در مدل 2019 از یک پیشرانه 6.7 لیتری توربودیزل استفاده کرده و حداکثر توان آن 400 اسب‌بخار است. پیشرانه مذکور برای انتقل قدرت خود به چرخ‌ها از توان یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بهره برده و اگر موتور HD Debuts شما را راضی نکرد؛ می‌توانید از نسخه 6.4 لیتری V8 و ارتقاع یافته آن با توان 410 اسب‌بخار و گشتاور 581 نیوتن‌متر استفاده کنید. رام HD Debuts یک پیکاپ لوکس بوده و از امکاناتی نظیر دوربین 360 درجه، ترمز اتوماتیک اضطراری، کروز کنترل انطباقی، شیشه‌های عایق در برابر صدا، 17 بلندگو، 4 سیستم صوتی گوناگون و... برخوردار است! این غول در کارخانه فیات کرایسلر در کشور مکزیک به تولید رسیده و در آمریکا با 5 سال گارانتی عرضه می‌شود.
وانت های داخلی
چهار غول بالا معرف تمام مؤلفه‌های مرتبط با یک پیکاپ واقعی هستند و به جرات می‌‌توان گفت که خودروسازانی همانند تویوتا با محصولی همانند هایلوکس قصد نزدیک شدن به استانداردهای خودروسازان آمریکایی در زمینه تولید پیکاپ را دارند و با وجود تلاش‌های فراوان خود هنوز نتوانستند به موقعیت و برتری فعلی پیکاپ‌های آمریکایی نزدیک شوند. اما در مقابل خودروسازان ما نه به فکر نزدیک شدن به خودروسازان آمریکایی هستند و نه توان رقابت با خودروسازانی همانند تویوتا را دارند. بلکه آنها به قدری ضعیف عملکرده‌اند که متاسفانه امروزه بسیاری از قطعات خودروهای تولیدی آنها از جمله پیکاپ‌ها، از کشور چین تامین می‌شوند! حالا نگاهی هم به چند نمونه از وانت‌های خودروسازان داخلی می‌اندازیم تا با دست آوردهای آنها آشنا شویم.
آسنا و آراز از شرکت آمیکو
پیکاپ‌های ایرانی و آمریکایی؛ جدالِ نابرابر!
آمیکو به تازگی و دوباره به جمع پیکاپ سازان کشور ما برگشته و یک پیکاپ چینی را با نام‌های آسنا(دو کابین) و آراز(تک کابین) به تولید می‌رساند. این پیکاپ از یک پیشرانه 4 سیلندر با توان 143 اسب‌بخار و حجم 2378 سی‌سی استفاده کرده و تنها مزیت آن این است که پیشرانه مذکور را مهندسین کمپانی میتسوبیشی طراحی کرده‌اند و در بین پیکاپ‌های فعلی بازار ایران از امکانات معقولی برخوردار است.
پیکاپ فوتون و آریسان از ایران‌خودرو
پیکاپ‌های ایرانی و آمریکایی؛ جدالِ نابرابر!
پیکاپ فوتون یا Tunland از محصولات مونتاژی ایران‌خودرو بوده و این روزها شرایط خیلی مناسبی از جهت تولید و فروش ندارد. این پیکاپ دو دیفرانسیل از پیشرانه‌ای با توان 130 اسب‌بخار استفاده کرده و حجم موتور آن همانند پیکاپ آمیکو آسنا 2378 سی‌سی است.
این پیکاپ امکانات خاص و پیچیده‌ای ندارد و خشک و خالی به تولید رسیده و به فروش می‌رسد. آریسان نام یکی دیگر از پیکاپ‌های این روزهای ایران‌خودرو بوده و از یک پیشرانه 1.7 لیتری با قدرت 86 اسب‌بخار و مشابه با وانت پیکان برخوردار است.
در واقع آریسان همان وانت پیکان است که از اتاق پژو 405 استفاده کرده و تنها اندکی تغییر را نسبت به آن داشته است. این وانت جزء پر دردسرترین وانت‌های ایرانی بوده و اکثر صاحبانش از آن دل خوشی ندارند.
پیکاپ‌های ریچ، نیسان 24 و پراید 151 از سایپا
پیکاپ‌های ایرانی و آمریکایی؛ جدالِ نابرابر!
سایپا پیکاپ ریچ از محصولات کمپانی دانگ‌فنگ چین را مونتاژ می‌کند. این پیکاپ از پیشرانه‌ای با توان 132 اسب‌بخار و حجم 2.4 لیتری برخوردار است و از نظر امکانات و... باید گفت که در حد و اندازه آمیکو آراز است. دیگر محصول مشهور و نام آشنای گروه خودروسازی سایپا وانت نیسان 24 است که گروه زامیاد از زیر مجموعه‌های خودروسازی سایپا وظیفه تولید آن را برعهده دارد.
این وانت که تبدیل به یک خودروی ظاهرا ابدی در صنایع خودروسازی ایران تبدیل شده است؛ یکی از ابزارهای مشهور کشتار در جاده‌های ایران بوده و ایمنی بسیار پایینی دارد. این خودرو در سه نوع دیزلی، انژکتوری گازسوز و انژکتوری بنزینی تولید شده و حداکثر توان آن بین 90 تا 100 اسب ‌خار است. البته باید به این نکته اشاره کرد که این موجود ابدی برای ادامه حیاط خود در ایران با تغییر چهره و نام پادرا توسط زامیاد و با قیمتی بیشتر به تولید رسیده است.
اما شاهکار صنعت خودروسازی ایران و حتی جهان را باید سایپا 151 دانست. این پیکاپ که ارزان‌ترین وانت موجود در ایران است؛ تنها 71 اسب‌بخار قدرت داشته و حداکثر توان حمل بار آن به سختی به 1.5 تن می‌رسد. این در حالیست که چهار پیکاپ غول پیکر آمریکایی که به آنها اشاره شد؛ به راحتی توان حمل 15 تن بار را دارند! البته نباید از سایر محصولات تولید شده در ایران همانند وانت مزدا و... چشم‌پوشی کرد؛ اما صورت مسئله تغییر نمی‌کند و ما معنای واقعی پیکاپ را درک نمی‌کنیم!
https://akhbarbank.com/vdciz5aq.t1aqr2bcct.html
تازه ترین اخبار