اوضاع مسکن در اطراف تهران + قیمت‌ها

25 بهمن 1397 ساعت 10:41

بررسی وضعیت قیمت مسکن در اطراف تهران نشان می‌دهد با مبالغی بین ۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان می‌توان در این مناطق صاحب خانه شد.


به گزارش ایسنا، پس از رشد ۹۱ درصدی قیمت خانه در شهر تهران، بسیاری از متقاضیان به دنبال خرید مسکن در اطراف این کلان‌شهر هستند و به همین دلیل قیمت آپارتمان در شهرهای جدید اطراف تهران نسبت به سال گذشته مقداری افزایش یافته است. آخرین نرخ‌های پیشنهادی از واحدهای مسکن مهر پردیس در بهمن ماه ۱۳۹۷ حدود ۱۵۰ تا ۲۷۰ میلیون تومان است. در پرند نیز می‌توان با ۵۵ تا ۹۰ میلیون تومان یک واحد خریداری کرد. هم‌چنین در هشتگرد قیمت مسکن مهر از ۶۰ میلیون تومان به بالا است. یک خانه ۴۰ متری قدیمی‌ساز هم در هشتگرد ۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

مجموعه شهری تهران و کرج جمعاً دارای ۵۸ شهر هستند. طبق سرشماری ۱۳۹۵ جمعیت شهر تهران ۸ میلیون و ۶۹۳ هزار نفر و جمعیت کرج یک میلیون و ۵۹۲ هزار نفر اعلام شده است. پس از این دو کلان شهر، پرجمعیت‌ترین شهرهای اطراف به ترتیب اسلامشهر دارای ۴۴۸ هزار نفر، شهریار ۳۰۹ هزار نفر، قدس ۳۰۹ هزار نفر، ملارد ۲۸۱ هزار نفر، گلستان ۲۳۹ هزار نفر، پاکدشت ۲۳۶ هزار نفر و قرچک ۲۳۱ هزار نفر هستند.

برآوردها از قیمت‌های بهمن ماه ۱۳۹۷ نشان می‌دهد می‌توان با قیمت‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان در تمامی این شهرها واحد مسکونی خریداری کرد. هم‌چنین سه شهر جدید پردیس، پرند و هشتگرد در اطراف تهران مقصد مهاجرت‌های آینده است. در ۱۰ سال اخیر سرعت جمعیت پذیری شهرهای جدید افزایش یافته و نرخ رشد جمعیت بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ به ۱۰.۶ رسیده که نسبت به افزایش جمعیت کل کشور ۱۰ برابر و نسبت به متوسط نرخ رشد شهرهای کشور ۸.۵ برابر است. برای این‌که بهتر بتوانیم وضعیت شهرهای جدید اطراف تهران را بررسی کنیم شاید بهتر باشد از اوضاع حمل و نقل و سرانه‌های خدماتی این شهرها نیز اطلاع داشته باشیم. در ادامه به بررسی قیمت خانه، خدمات و زیرساخت‌های این سه شهر می‌پردازیم.
 
مظنه خانه در پردیس بر اساس نرخ‌های پیشنهادی بهمن ماه ۹۷
محله نوع و متراژ سن بنا قیمت (تومان)
فاز ۱۱ – زون ۴ مسکن مهر ۸۸ متری نوساز ۲۰۳ میلیون
فاز ۱۱ – زون ۲ مسکن مهر ۸۶ متری نوساز ۲۰۰ میلیون
فاز ۱۱ مسکن مهر ۸۵ متری نوساز ۱۶۰ میلیون
فاز ۸ – تحویل یک ساله مسکن مهر ۸۹ متری نوساز ۲۱۰ میلیون
فاز ۲ – نخلستان آپارتمان ۱۰۰ متری ۵ سال ۵۳۰ میلیون
فاز ۸ مسکن مهر ۱۰۸ متری نوساز ۲۷۵ میلیون
فاز ۵ مسکن مهر ۸۶ متری نوساز ۱۸۵ میلیون
مظنه خانه در پرند بر اساس نرخ‌های پیشنهادی بهمن ماه ۹۷
محله نوع و متراژ سن بنا قیمت (تومان)
فاز ۶ – هسا ۱ مسکن مهر ۷۵ متری نوساز ۵۹ میلیون
کیسون زون ۹ مسکن مهر ۸۷ متری نوساز ۸۰ میلیون
فاز ۵ – مپسا مسکن مهر ۷۷ متری نوساز ۷۵ میلیون
پرند - فاز ۵ آپارتمان ۷۶ متری ۵ سال ۹۰ میلیون
کوزو ۶ مسکن مهر ۶۱ متری نوساز ۸۶ میلیون
مظنه خانه در هشتگرد بر اساس نرخ‌های پیشنهادی در بهمن ماه ۹۷
محله نوع و متراژ سن بنا قیمت (تومان)
فاز ۷ مسکن مهر ۷۵ متری نوساز ۶۳ میلیون
فاز ۷ مسکن مهر ۸۰ متری نوساز ۶۵ میلیون
ایران خودرو مسکن مهر ۷۸ متری ۲ سال ۱۴۰ میلیون
مهرآباد آپارتمان ۸۲ متری ۷ سال ۲۱۰ میلیون
شهرک ینگی امام آپارتمان ۱۲۱ متری ۵ سال ۲۵۰ میلیون
نظرآباد خ فرما آپارتمان ۸۰ متری ۵ سال ۱۴۸ میلیون
هشتگرد میدان توحید خانه ۴۰ متری - ۲۵ میلیون
هشتگرد مدرس آپارتمان ۸۹ متری ۵ سال ۲۸۴ میلیون
قاسم‌آباد بزرگ ساختمان سه طبقه ۱۲۰ متری با مغازه ۵ سال ۳۰۰ میلیون

وعده تکمیل مترو هشتگرد تا سال آینده
جمعیت هشتگرد قدیم و جدید جمعاً حدود ۱۵۰ هزار نفر است. در بین سه شهر یاد شده، هشتگرد و پرند از خدمات و زیرساخت‌های مناسب‌تری نسبت به پردیس برخوردارند. هشتگرد احتمالاً در آینده نزدیک صاحب مترو می‌شود و مترو فرودگاه امام (ره) به سمت پرند نیز معطل تأمین اعتبار است. پردیس مترو ندارد اما مطالعات این طرح آغاز شده، قرارداد با پیمانکار به امضا رسیده و طبق وعده چهار سال دیگر پروژه قطار برقی پردیس به اتمام می‌رسد.


اما قطار برقی گلشهر هشتگرد به پیشرفت حدود ۸۵ درصد رسیده و در تمام جنبه‌ها فعال است. گفته می‌شود در صورت تأمین منابع، سال آینده به بهره‌برداری اولیه می‌رسد. مهدی رضیئی، سرپرست سابق شرکت عمران هشتگرد با بیان این‌که هشتگرد طی یک سال اخیر رونق مناسبی داشته است، گفت: این نوید را می‌دهم که با تکمیل مترو ارزش افزوده واحدهای مسکن مهر افزایش خواهد یافت؛ چراکه ارتباطات همواره باعث توسعه می‌شود. همین حالا نیز با توجه به تغییر نرخی که در مسکن مهر به وجود آمد تقاضا برای واحدها افزایش یافته است.

شهر جدید هشتگرد در غرب استان تهران و در میانه راه کرج – قزوین واقع شده و فاصله آن با تهران، کرج و قزوین به ترتیب ۶۵، ۲۵، ۷۵ کیلومتر است. افق شهر جدید هشتگرد ۶۷۰ هزار نفر تعیین و از سال ۱۳۶۸ احداث آن آغاز شد که اوایل دارای اقبال مناسبی بود اما به تدریج با مشکلات ترافیکی در محور قزوین تهران کم‌کم جذابیت خود را از دست داد که طبق نظر کارشناسان، با اتصال مترو این شهر مجدداً مورد استقبال قرار خواهد گرفت. به دلیل مجاورت شهر جدید هشتگرد با هشتگرد قدیم، مراکز تجاری، آموزشی و درمانی این شهر مناسب ارزیابی می‌شود. پروژه‌های زیربنایی و روبنایی مسکن مهر هشتگرد نیز در حال اجراست. حدود ۴۹ هزار واحد مسکن مهر برای هشتگرد تعیین شده بود که ۳۵ هزار متقاضی مؤثر دارد. ۲۶ هزار واحد تحویل شده و مردم در ۱۷ هزار واحد مستقر شده‌اند. عمده مشکلی که باعث شده ۹۰۰۰ واحد دارای متقاضی، خالی باشد به خدمات زیربنایی مربوط می‌شود که وظیفه شرکت‌های خدمات‌رسان است تا انشعابات را کامل کنند. طی هماهنگی شرکت عمران شهرهای جدید با استانداری البرز، فرمانداری ساوجبلاغ و شرکت‌های خدمات‌رسان شده، قرار است ظرف یکی - دو ماه آینده بخش عمده‌ای از مشکلات پروژه‌ها رفع شود.

قیمت خانه در پرند حدوداً دو برابر شد
تا چند ماه قبل با رقم‌های ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان می‌شد از طریق شرکت عمران در پرند مسکن مهر خریداری کرد، اما هم‌اکنون واحدهای فاقد متقاضی به پیمانکاران داده شده و برای خرید واحدها با قیمت‌های بالای ۵۰ میلیون تومان باید به آنها مراجعه کرد. ۱۰۰۰ واحد هم قرار است به متقاضیان حذف شده‌ای اختصاص یابد که مایلند از پردیس به پرند و هشتگرد بروند. در خصوص قیمت واحدهای ویلایی نیز به گفته‌ی اهالی با کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان می‌توان این‌جا ویلا خریداری کرد. با توجه به جهش یکباره قیمت مسکن تهران در یک سال اخیر که منجر به مهاجرت به شهرهای اطراف از جمله پرند شد، جمعیت این شهر نسبت به یک سال قبل به وضوح بیشتر شده و تعداد سوپرمارکت‌ها نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.


شهر جدید پرند در کیلومتر ۳۰ آزادراه تهران - ساوه قرار دارد. آزادراه تهران– ساوه، آزادراه تهران – قم، راه آهن تهران – جنوب و مترو تهران – پرند از راه‌های دسترسی به این شهر محسوب می‌شود که البته مترو آن هنوز به بهره‌برداری نرسیده و گفته می‌شود در صورت تأمین منابع تا پایان سال افتتاح می‌شود. با این حال سایر راه‌ها دارای ترافیکی روان است. روزانه ۱۱ قطار به صورت رفت و برگشت از تهران به پرند حرکت می‌کند. هم‌چنین کارهای ابنیه فنی و سازه پروژه مترو امام (ره) پرند به طور ۱۹ کیلومتر انجام شده است. این تنها پروژه‌ی بدون معارضی است که بستر آن آماده است. اگر تجهیزات فنی خریداری و نصب شود ظرف چهار ماه اولین قطار می‌تواند به پرند برسد. هم اکنون مشکل اصلی به بحث تجهیزات و سیگنالینگ مربوط است که تماماً خارجی است

عقب‌ماندگی زیرساخت‌های پردیس نسبت به واحدهای مسکونی
قیمت آپارتمان در شهر پردیس نسبت به هشتگرد و پرند، بالاتر است. علت این موضوع می‌تواند آب و هوای مناسب و نزدیکی به تهران از طریق دو مسیر اتوبان و آزادراه باشد. اما بررسی اوضاع فازهای مسکن مهر این شهر نشان می‌دهد پیشرفت پروژه‌های مسکونی از سرانه‌های خدماتی، بالاتر بوده و به همین دلیل ۴۰ هزار واحد مسکن مهر این شهر که در مرحله‌ی نازک‌کاری قرار دارد فاقد شرایط مناسب واگذاری است. با این حال حبیب‌اله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفته که سال آینده شاهد تحول در زیرساخت‌های پردیس خواهیم بود. چند روز پیش هم دو قرارداد به مبلغ ۱,۴۰۰ میلیارد تومان برای احداث مترو و پروژه‌های زیربنایی و ربنایی پردیس به امضا رسید. قرار است تا پایان سال جاری ۵۰۰۰ واحد مسکونی در پردیس افتتاح شود.


به گفته‌ی طاهرخانی، هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر در شهر جدید پردیس ساکن هستند. از سوی دیگر با توجه به این‌که ۸۲ هزار واحد مسکونی برای پردیس تعریف شده پیش‌بینی می‌شود در آینده جمعیت پردیس به ۴۰۰ هزار نفر برسد که طبیعتاً نیازمند توسعه زیرساخت‌های کلان در این شهر هستند. خوشبختانه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ متروی پردیس صاحب بودجه مجزا شده و در نظر داریم این پروژه را به قرارگاه خاتم‌الانبیاء واگذار کنیم که طی چهار سال مترو به پردیس خواهد رسید.


کد مطلب: 66368

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/66368/اوضاع-مسکن-اطراف-تهران-قیمت-ها

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com