۰
«دیوار» پرکاربردترین اپلیکشین خرید و فروش اجناس دست‌دوم، به علت کلاهبرداری‌های گزارش‌شده در حال فیلتر شدن است. این خبر با انتقاد‌هایی همراه است که فیلترینگ را راه حل نمی‌دانند بلکه پاک کردن صورت‌مسئله است.
به گزارش اخبار بانک، محمدامین توکلی، کارشناس حوزه استارتاپ در گفتگو با تجارت‌نیوز، درباره مباحث اخیر درباره فیلتر کردن سایت دیوار می‌گوید: نظر شخصی من این است که دیوار فیلتر نمی‌شود. دیوار یکی از سایت‌های اساسی و مطرح کشور است که در این حوزه نوآور است.

وی درباره فیلترینگ بیان می‌کند: با پاک کردن صورت‌مسئله و فیلتر کردن نمی‌توان به کم شدن این کلاهبرداری‌ها کمک کرد. باید راه حلی کاربردی را جایگزین فیلتر کرد. دیوار صرفا نقش یک واسطه را دارد و مستقیم به خرید و فروش نمی‌پردازد، برای همین هم تقصیر به گردن سایت دیوار نیست.

وی با بیان این تصمیم نامعقول می‌گوید: مطرح کردن فیلترینگ دیوار مثل این است که کسانی که در یک محله خاص قاچاق می‌کنند را رها کنیم و محله را پلمپ کنیم. دیوار هم به‌عنوان مکانی برای این تبادلات مثل یک محله می‌ماند و کار غیر منطقی بستن دیوار است.

توکلی می‌گوید: به‌نظر من فیلتر دیوار ممکن نیست زیرا بقیه استارتاپ‌های مشابه هم در معرض خطر قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه دولت علت فیلترینگ را بالا رفتن آمار کلاهبرداری‌ها در این نوع پلتفرم‌ها بیان می‌کند، فیلتر کردن این نوع پلتفرم باعث ضربه زدن به حوزه استارتاپ می‌شود و عقلانی نیست.

وی درباره راه حل‌هایی که می‌توان در پیش گرفت می‌گوید: استارتاپ‌هایی مثل دیجی‌کالا، اسنپ و دیوار نمونه مشابه خارجی دارند و برای مشکلاتشان راه حل پیدا می‌کنند و ما می‌توانیم از راه حل‌هایی که آنها استفاده کرده‌اند الگو بگیریم و یا چه بهتر که راه حل بومی برای‌ آنها پیدا کنیم.

وی بهترین راه حل را استفاده از هوش مصنوعی برای سایت‌هایی مثل دیوار و شیپور می‌داند: هوش مصنوعی روشی است که در کل دنیا روی آن کار می‌کنند. بحثی که در هوش مصنوعی مطرح است یادگیری به ماشین است. الان کاری که دیوار در بخش تایید آگهی انجام می‌دهد از طریق اپراتور و نیروی انسانی است. نیروی انسانی هم دارای خطا است و آگهی‌های تقلبی و کلاهبرداری ممکن است به همین دلیل در سایت منتشر شوند.

هوش مصنوعی روشی برای کاهش سوءاستفاده از پلتفرم‌ها
وی مزیت هوش مصنوعی را این‌طور بیان می‌کند: برای هوش مصنوعی می‌توان خط قرمز‌هایی تعیین کرد که اتوماتیک تشخیص می‌دهد چه آگهی غیر‌قانونی است و تصمیم می‌گیرد آن را رد کند و یا به کاربر اخطار می‌دهد تا آگهی را اصلاح کند. هوش مصنوعی این مزیت را در اختیار سایت می‌گذارد تا کلمات غیرقانونی مثل قاچاق یا مواد مخدر را قبول نکند و آگهی ثبت نشود و انجمن کسب‌وکار اینترنتی باید برای پلتفرم‌های مشابه این امکان را بگذارد تا با همکاری ثبت اسناد و ثبت احوال اطلاعاتی مثل کد ملی را در دسترس این سایت‌ها قرار دهند و با استفاده از هویت شخصی افراد بتوانند در این فضا‌ها به خرید و فروش بپردازند.

همچنین عادل طالبی، کارشناس حوزه استارتاپ در گفتگو با تجارت‌نیوز، فیلترینگ را اتفاق غیرممکنی نمی‌داند و می‌گوید: تعداد اپلیکیشن‌هایی که در ایران فیلتر شده‌اند کم نیست و احتمال فیلتر دیوار هم وجود دارد.

وی علت این تصمیم را بزرگ بودن و دیده شدن سایت دیوار می‌داند و می‌گوید: مخاطبان دیوار بسیار زیاد هستند و این سایت دیده شده و اغلب آن را می‌شناسند و برای همین ایرادات هم به همان اندازه دیده می‌شود.

طالبی می‌گوید: در حال حاضر شیپور در معرض فیلترینگ نیست و اگر سایت شیپور هم به این تعداد کاربر برسد ایرادات آن هم مشخص می‌شود و آن موقع شیپور هم در معرض فیلترینگ قرار می‌گیرد.

وی نکته‌ای که باید پلتفرم‌ها در نظر بگیرند را بحث احراز هویت می‌داند و می‌گوید: حتی فیسبوک و توییتر هم اگر به واقعی بودن صفحه‌ای شک کنند، صفحه را می‌بندند. دیوار هم برای کم کردن این آمار باید این در این زمینه قوی عمل کند.

 
https://akhbarbank.com/vdchwxn-.23n-kdftt2.html
تازه ترین اخبار