۰
در آستانه عرضه اولیه امروز 20 درصد از سهام شرکت کشت و دامداری فکا ، یک کارگزاری با بررسی آخرین اطلاعات ، تحلیلی بنیادی ارایه کرد.
تحلیل بنیادی یک کارگزاری از شرکت آماده عرضه اولیه امروز
به گزارش اخبار بانک، امروز 20 درصد از سهام شرکت کشت و دامداری فکا در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه اولیه می شود که شامل 60 میلیون سهم در محدوده قیمتی 820 تا 830 تومانی هر سهم و سهمیه حداکثر 600 سهمی هر فرد حقیقی و حقوقی است .

"زفکا" با سرمایه 30 میلیارد تومانی به عنوان شانزدهمین شرکت جدید سال جاری وارد بازار سهام می شود و در این میان کارگزاری آبان با بررسی آخرین اطلاعات ، تحلیلی بنیادی ارایه کرد.

معرفی شرکت
شرکت کشت و دامداری فکا در سال ۱۳۵۳ در اداره ثبت شرکت ها در تهران به ثبت رسیده و از زیرمجموعه های سرمایه گذاری صنایع عمومی تامین است. مرکز اصلی شرکت در اصفهان و واحدهای دامداری و زراعت واقع در کبوتر اباد است.

"زفکا" یکی از بزرگترین تولید کننده های شیر با تولید تقریبی ۱۶۰ تن در روز و یکی از بزرگترین واحدهای توزیع کننده تلیسه آبستن در ایران به تعداد حدود هزار راس در سال بوده و فعالیت های عملی شرکت در سال های اخیر عمدتا تولید شیر، گوشت و محصولات کشاورزی است.

ترازنامه
جدول زیر ترازنامه شرکت را طی نه ماهه سال جاری و سال مالی قبل نشان می دهد (میلیون ریال)

مجموع ارزش دفتری دارایی های شرکت در 30 آذر سال جاری با افزایش 9 درصدی نسبت به 29 اسفند سال 96 به 1.12 هزار میلیارد ریال رسیده که 59 درصد آن به دارایی های غیر جاری و مابقی به دارایی های جاری اختصاص دارد. عمده ارزش دفتری دارایی های جاری از موجودی کالا و دریافتنی های تجاری تشکیل شده و در دارایی های غیرجاری هم مهمترین سرفصل از نظر ارزش مربوط به دارایی های ثابت مشهود است.

در سمت دیگر ترازنامه، مجموع ارزش دفتری بدهی های شرکت با افزایش یک درصدی نسبت به 29 اسفند سال گذشته به 394 میلیارد رسیده که 95 درصد آن به بدهی های جاری و مابقی به بدهی های غیر جاری اختصاص دارد. عمده ارزش دفتری بدهی های جاری از مانده سود سهام پرداختنی و تسهیلات جاری تشکیل شده است. مانده تسهیلات جاری شرکت در پایان اذر با کاهش 24 درصدی نسبت به پایان اسفند سال قبل به 77 میلیارد ریال رسیده است.

مانده سود انباشته شرکت در پایان آذر 317 میلیارد ریال بوده که 1،056 ریال به ازای هر سهم است و نسبت به اسفند سال قبل افزایش 42 درصدی را تجربه کرده است.

تولید و فروش
جدول زیر مقایسه ای از میزان تولید شیر را در شرکت های مشابه داخلی نشان می دهد:


طبق با جدول فوق ، "زفکا" در بین شرکت های مرتبط بیشترین تولید روزانه شیر خام را دارد.

فروش محصولات شرکت به دو دسته شیر و دام دسته بندی می شود. نرخ فروش شیر خام با توجه به مصوبات دولتی و ستاد تنظیم بازار و مشتریان و بر اساس درخواست و اعتبارسنجی و تصویب هییت مدیره در چارچوب آیین نامه معاملات تعیین می گردد. لازم به ذکر است که سهامدار عمده در این ارتباط هیچگونه نقشی ندارد.

فروش دام نیز با عنایت به مفاد آیین نامه معاملات و برگزاری مزایده عمومی و محدود و بر اساس نرخ بازار و برگزاری کمیسیون معاملات صورت می گیرد.

درامدهای عملیاتی شرکت در نه ماهه نخست سال مالی جاری بالغ بر 896 میلیارد ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل با رشد 42 درصد رشد داشته است.

نمودار زیر ترکیب سبد فروش شرکت را در نه ماهه نخست سال نشان می دهد:

شیر خام مهمترین محصول شرکت است که با مبلغ فروشی بالغ بر 801 میلیارد ریال سهمی 89 درصدی از سبد فروش شرکت را به خود اختصاص داده است.

شرکت در این برهه زمانی 46 هزار تن شیر خام تولید و با میانگین نرخ 17.284 ریال به ازای هر کیلوگرم به فروش رسانده و در نه ماهه سال مالی قبل موفق به فروش 44 هزار تن شیر خام و با میانگین نرخ 12،899 ریال به ازای هر کیلوگرم شده بود. بنابراین شاهد رشد 34 درصدی میانگین نرخ فروش شیر خام در پی رشد محسوس بهای تمام شده شرکت بوده ایم.

نرخ فروش شیر خام در دی ماه 21،562 ریال به ازای هر کیلوگرم بود که 24 درصد بالاتر از میانگین نرخ 9 ماهه نخست سال جاری است.
نمودار زیر نرخ فروش ماهانه شیر خام را طی سال جاری نشان می دهد(ریال به کیلوگرم):


 
طبق نمودار فوق، روند نرخ فروش شرکت صعودی بوده و از 13،978 ریال به ازای هر کیلوگرم به 21،563 ریال به ازای هر کیلوگرم در دی ماه رسیده است.

گوساله نر از دیگر محصولات مهم شرکت است که با مبلغ فروشی بالغ بر 76 میلیارد ریال سهمی 9 درصدی از سبد فروش شرکت را در نه ماهه نخست سال داشته است. شرکت در این برهه زمانی 1.816 راس گوساله نر و با میانگین نرخ 42.2 میلیون ریال به ازای هر راس فروخته و در نه ماهه نخست سال قبل 1،286 راس گوساله نر و با میانگین 30.4 میلیون ریال به ازای هر راس فروخته بود. بنابراین شاهد رشد محسوس تعداد راس دام در کنار افزایش 40 درصدی میانگین نرخ فروش گوساله نر هستیم.

نمودار زیر روند نرخ فروش گوساله نر را طی ماه های سال جاری نشان می دهد(ریال به کیلوگرم):
مطابق نمودار ، همگام با رشد نهاده های دامی نرخ فروش گوساله نیز روندی رشدی داشته است و به نظر می رسد این روند در سال مالی آتی نیز تداوم داشته باشد.

بهای تمام شده
بهای تمام شده کالای فروش رفته در نه ماهه نخست سال مالی جاری بالغ بر 637 میلیارد ریال بود که نسبت به 463 میلیارد ریال مدت مشابه سال مالی قبل با رشد 38 درصدی همراه شده است.

نمودار زیر ترکیب بهای تمام شده شرکت را در این دوره نشان می دهد:

مواد مستقیم مصرفی با مبلغی در حدود 577 میلیارد ریال سهمی 74 درصدی از بهای تمام شده شرکت را در نه ماهه نخست سال مالی جاری به خود اختصاص داده است.

نمودار زیر ترکیب مواد مصرفی شرکت را نشان می دهد:
دانه و علوفه ذرت حدود 37 درصد از مواد مصرفی شرکت را شامل شده که نقشی مهم در بهای تمام شده شرکت داشته است. نکته ای که باید به آن اشاره کرد اینکه نرخ خرید مواد مصرفی و نرخ مصرف در این دوره با هم تفاوت قابل ملاحظه ای داشته به طوری که نرخ مصرف علوفه ذرت در نه ماهه نخست سال 2،536 ریال به ازای هر کیلوگرم بوده است این در حالی است که نرخ خرید شرکت در این برهه زمانی 3،416 ریال به ازای هر کیلوگرم بوده است که 35 درصد بالاتر از نرخ مصرف بوده است. بنابراین می توان گفت هزینه مواد مصرفی زفکا در دوره های مالی آتی با افزایش همراه شود.

سربار تولید شرکت در دوره نه ماهه نخست سال مالی جاری بالغ بر 131 میلیارد ریال بوده است که سهمی 17 درصدی از بهای تمام شده شرکت را شامل شده است. عمده قسمت این بخش به هزینه استهلاک و سایر هزینه ها اختصاص داشته است.

هزینه عمومی اداری فروش در نه ماهه نخست سال مالی جاری حدود 54 میلیارد ریال بوده است که 19 میلیارد ریال به حقوق و دستمزد، 19 میلیارد ریال به هزینه حمل و نقل و انتقال اختصاص داشته است. هزینه های حقوق و دستمزد طی سال جاری روندی یکنواخت خواهد داشت اما هزینه های حمل و نقل با رشد قابل ملاحظه ای همراه خواهد شد.

سایر درآمدهای غیرعملیاتی شرکت در پایان نه ماهه نخست سال مالی جاری حدود 67 میلیارد ریال بوده است که 66 میلیارد ریال از آن به سود حاصل از فروش دارایی های زیستی مولد بوده است این در حالی است که شرکت در پایان سال مالی قبل حدود 16میلیارد ریال سود حاصل از فروش دارایی های زیستی مولد بوده است. بنابراین در سال مالی جاری شاهد رشد محسوس فروش دارایی های مولد بوده ایم.

سود و زیان
جدول زیر صورت سود و زیان شرکت را نشان می دهد(میلیون ریال)

شرکت در نه ماهه نخست سال مالی جاری با سرمایه 300 میلیارد ریالی به ازای هر سهم 869 ریال سود محقق کرده است که نسبت به سود 455 ریالی به ازای هر سهم در مدت مشابه سال مالی قبل با رشد 91 درصدی همراه بوده است.

با توجه به انتظار رشد نهاده های دامی (که بخشی از آن وارداتی است) در سال مالی آتی، انتظار رشد نرخ فروش محصولات شرکت نیز دور از ذهن نیست و با وجود کوچک بودن شرکت های دامی و خاصیت اهرمی بودن آنها، بنابراین می توان تداوم رشد سودآوری برای زفکا را برای سال مالی آتی نیز متصور بود.

نسبت مالی
جدول زیر نسبت مالی شرکت را طی چند سال اخیر نشان می دهد:

بازده دارایی ها و حقوق صاحبان سهام شرکت طی سال های اخیر تقریبا در یک محدوده بوده است به طوری که سود خالص و مجموع دارایی های شرکت طی این سال ها تقریبا متناسب با هم رشد کرده است.

نسبت بدهی شرکت در سال 93 حدود 0.13 بوده است که این نسبت در سال 96 به 0.10 رسیده است که نشان از روند ملایم کاهش بدهی ها نسبت به دارایی های شرکت دارد که این امر موجب می شود سهم بدهی های شرکت از ساختار مالی شرکت کاهش یابد.

نسبت جاری شرکت در محدوده های 1 است که نسبتا خوب است و موجب انعطاف پذیری شرکت در مواجهه با شرایط غیرمترقبه می شود.

نمودار زیر حاشیه سود ناخالص شرکت را طی چند سال اخیر نشان می دهد:
مطابق با نمودار بالا، حاشیه سود ناخالص شرکت از سال مالی 95 با روند رو به رشدی نسبت به سال های گذشته همراه شده است که این روند در پی رشد نرخ فروش شیر در سال گذشته و همچنین سال مالی جاری بوده است.

نتیجه گیری
شرکت کشت و دامداری فکا در نه ماهه نخست سال مالی جاری بسیار مناسب عمل کرده است به طوری که سودآوری شرکت نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

با توجه به اینکه محصول اصلی شرکت شیر است و قیمت گذاری این محصول به دلیل استراتژیک بودن آن در اختیار ستاد تنظیم بازار است و  هییت مدیره دخالتی در آن ندارد، بنابراین تحقق درآمدی شرکت های دامی وابستگی مستقیمی به مصوبات دولتی دارد.

اگر معتقد به رشد قیمتی نرخ ارز در سال مالی آتی و به تبع آن افزایش بهای تمام شده نهاده های دامی باشیم، بنابراین باید افزایش نرخ فروش شیر را نیز متصور باشیم که تحقق این امر می تواند عاملی در جهت رشد سودآوری شرکت باشد البته این نکته را نیز باید مد نظر قرار داد که معمولا دولت در قبال درخواست افزایش نرخ محصولات استراتژیک از خود مقاومت نشان می دهد.
با توجه به کوچک بودن سهم و قیمت مناسب عرضه، به نظر می رسد رشد قیمتی خوبی را تجربه کند.
https://akhbarbank.com/vdchvxn-.23n-xdftt2.html
تازه ترین اخبار