۰
سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۴

جلسه وزرای دارایی اروپا در مورد ایران

وزرای دارایی اتحادیه اروپا امروز در جلسه‌ای به بررسی راهکارهای دور زدن تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران خواهند پرداخت.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه نیویورک دیلی‌نیوز، قرار است در جلسه امروز وزرای دارایی ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، برنامه این اتحادیه در خصوص دور زدن تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران و مکانیزم مالی ویژه مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. مکانیزم مالی ویژه اتحادیه اروپا که به نام " اس پی وی" شناخته می‌شود با هدف متقاعد کردن تهران به باقی ماندن در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایجاد شده است. طبق این مکانیزم، صادرکنندگان کالا به ایران از وارد کنندگان کالا از این کشور، طلب خود را دریافت می‌کنند.

با این حال اس پی وی با موانع متعددی مواجه است از جمله آن که با توجه به تحریم‌های شدید آمریکا بر صنعت نفت ایران که ۸۰ درصد ارزش صادراتی این کشور را تشکیل می‌دهد، استفاده از این مکانیزم مالی برای تجارت نفتی با ایران دشوار خواهد بود. این احتمال وجود دارد که شرکت‌های بزرگ اروپایی که حضور پررنگی در بازار آمریکا دارند، دست رد به سینه استفاده از این مکانیزم بزنند.

در صورتی که اروپایی‌ها بتوانند با استفاده از اس پی وی به راهکاری برای تسهیل تجارت نفتی با ایران دست یابند، این امکان وجود دارد که فشار اقتصادی بر ایران کاهش یابد.

تعیین سهم کشورهای عضو از بودجه سال آینده اتحادیه اروپا، توافق تجاری با انگلیس در زمان خروج این کشور از اتحادیه اروپا و بحران بدهی ایتالیا از دیگر موضوعات مورد بحث امروز وزرای اروپایی خواهد بود. انتظار می‌رود به دلیل اختلاف نظر بین آلمان و فرانسه بر سر بودجه، این موضوع به یکی از داغ‌ترین مباحث امروز تبدیل شود چرا که آلمان به عنوان بزرگ‌ترین تأمین کننده بودجه اتحادیه اروپا خواهان کاهش سقف بودجه است اما فرانسه خواهان افزایش بودجه اتحادیه شده است.
https://akhbarbank.com/vdcjxtem.uqemvzsffu.html
تازه ترین اخبار