۰
سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۲

افزایش سقف تسهیلات مسکن منفی شد؟

خبرآنلاین: پیش از این، با افزایش شدید قیمت مسکن در کشور، پیشنهاداتی در خصوص افزایش سقف تسهیلات مسکن با هدف ایجاد شرایط مساعدتر برای خرید مسکن ارائه شد اما به نظر می رسد وزیر راه و شهرسازی با استناد به اثرات تورمی این تصمیم، چنین اقدامی را به صلاح نمی‌داند. قیمت مسکن در سال جاری افزایشی نزدیک به صد در صد را نسبت به سال گذشته در برخی مناطق تجربه کرده است.

بررسی ها نشان می دهد متوسط قیمت مسکن از حدود ۵ میلیون تومان در هر متر مربع به کمی بیشتر از ۹ میلیون تومان در حال حاضر افزایش یافته است از این رو قدرت خرید در این بازار به شدت کاهش یافته و خرید و فروش مسکن را در عین رشد قیمت‌ها به کف رسانده است.

هر چند فعالان بازار مسکن کاهش اندک قیمت، خصوصا قیمت واحدهای لوکس را پیش بینی می کنند اما با این حال برآوردها نشان می دهد قدرت خرید در این حوزه با کاهشی جدی روبروست.

سرمایه های سرگردان وارد شدند
با رشد قیمت ارز در سال گذشته، قیمت سایر اقلام سرمایه‌ای نظیر مسکن، طلا و سکه و حتی خودرو رو به افزایش گذاشت. بررسی ها نشان می داد بخش مهمی از این افزایش ناشی از ورود سرمایه های سرگردان به بازار مسکن بوده است. سرمایه‌هایی که با هدف حفظ قدرت خرید، وارد این بازار شدند و در نتیجه رشد شدید قیمت را رقم زدند. این موقعیت، شرایط را برای خرید مسکن برای خریداران واقعی سخت‌تر کرد و در نتیجه پیشنهاداتی برای افزایش سقف تسهیلات مطرح شد.

بازار مسکن رشد کنونی قیمت را از پس دوره طولانی رکود تجربه کرد. برخی بررسی ها حتی نشان می دهد بازار مسکن بار دیگر در لاک رکود خزیده و شرایط در این بازار غیر عادی شده است.

کارت اعتباری مصالح ساختمانی
حالا وزیر راه و شهرسازی معتقد است افزایش سقف تسهیلات چاره ساز نیست و باید راهکارهایی دیگر برای بالار فتن قدرت خرید در دستور کار قراد داد. به گفته وی منع بانک ها از ورود به بازار مسکن از یک سو و عرضه دارایی های مازاد از سوی دیگر عالم مهم کنترل قیمت در حال حاضر تلقی می شود.

به گفته اسلامی بازار مسکن متأثر از شرایط اقتصادی کشور بوده و به سیاست‌های اقتصادی ملی ما مرتبط است. به همین خاطر جابه‌جایی منابع نقدی و حرکت آن به سوی بازار مسکن تأثیر زیادی خواهد گذاشت. در این زمینه دولت بخش‌هایی مثل ورود دستگاه‌ها، صندوق‌ها و بانک‌ها در بحث مسکن و زمین را که برای حفظ ارزش پول خودشان ورود می‌کرد را کنترل کرد که شاید قبلاً این اتفاق نمی‌افتاد.

وی همچنین با ابراز امیدواری نسبت به کاهش قیمت تمام شد ساخت مسکن، می گوید: به دنبال این هستیم که با یک کار تشویقی و اقدام اجرایی متناسب سازی و کاهش قیمت تمام شده را هدف‌گذاری کنیم. یکی از این موارد بحث بازار تهاتری مصالح و خدمات فنی و مهندسی است. به این طریق با کارت اعتباری برای سازندگان شرایطی را فراهم کنیم که خرید و تأمین انبوه مصالح از تولیدکنندگانی که در رکود هستند انجام تا به این صورت تخفیف قابل ملاحظه‌ای دریافت کنند. با این شرایط که در اختیار سازنده‌ها قرار می‌گیرد درصد تخفیف اختصاص یافته در قیمت تمام شده تأثیرگذار خواهد بود.
سقف کنونی تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومان است
در حال حاضر سقف کنونی تسهیلات مسکن برای زوج ها برابر با ۱۶۰ میلیون تومان است. این بدان معنی است که این رقم تکافوی خرید کمتر از ۱۷ متر واحد مسکونی را در تهران می دهد. به این ترتیب حتی برای خرید واحدهای کوچک ۵۰ متری نیز، این رقم کارایی چندانی را دارا نیست. پیش تر برخی نمایندگان و کارشناسان افزایش سقف تسهیلات به ۳۰۰ میلیون تومان را پیشنهاد دادند اما به نظر می رسد راهکارهای جایگزین، افزایش مبلغ وام مسکن را منتفی کرده است.
https://akhbarbank.com/vdchixn-.23n-zdftt2.html
تازه ترین اخبار