۰
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۸

بانک ها چطور سود مرکب از وام ها می گیرند؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در خصوص نحوه محاسبه سود مرکب وام ها توضیح داد.
منصور مرادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه بازپرداخت برخی وام ها چند برابر می شود، گفت: بانک ها تسهیلاتی با محاسبه درصد سود وام می دهند و اگر یک قسط عقب بیفتد سود و سود مرکب از این تاخیر می گیرند از این رو میزان بازپرداخت سود چندین برابر مبلغ تسهیلات دریافتی می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس ادامه داد: به طور مثال اگر وام با سود 18 درصد باشد و یک قسط عقب بیفتد انگار یک وام یک قسطی با سود 18 درصد گرفته اید، باید به این نکته اشاره کنم که سود برای سال است اما سودی که به قسط تاخیری می خورد برای همان ماه است.

نماینده مجلس دهم شورای اسلامی توضیح داد: با این حساب یک قسط وام 18 درصدی را با احتساب سود تاخیر وجریمه دیر کرد باید 24 درصد بازپرداخت داشته باشید.

فرمول اخذ سود مرکب به نفع بانک ها است
وی با بیان اینکه بانک ها برای دریافت سود، سود مرکب و جریمه فرمولی دارند که به نفع بانک ها تمام می شود، اظهار داشت: با فرمولی که بانک ها دارند در واقع سود تسهیلات 18 درصد حتی تا 42 درصد محاسبه می شود و شاهد هستیم فردی که وام 20 میلیونی دریافت کرده و تا کنون 40 میلیون قسط داده باید 20 میلیون دیگر به بانک بدهد تا تسویه کند چرا که در پرداخت اقساط دیرکرد داشته است.

مرادی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مصوبه مجلس برای بخشودگی جرایم بانکی، گفت: در کمیسیون برنامه و بودجه برای بودجه سال 97 بخشش جرایم بانکی درنظر گرفته شد با این هدف که هم تولیدکننده شرایط تسویه وام ها خود را داشته باشد تا برای تولید تشویق شود و هم بانک ها به سرمایه های اولیه خود با سود آن دست پیدا کنند.

دریافت سود مرکب تخلف نیست
وی تاکید کرد: متاسفانه بانک در برابر این مصوبه مقاومت کرده اند و در سال جاری شاهد اجرای این بخش از قانون بودجه نبودیم اما این تبصره با کمی اصلاحات مجدد در قانون بوجه سال 98 آمده است تا مورد استفاده تولیدکنندگان قرار گیرد.

این نماینده مجلس به چرایی مقاومت بانک ها در برابر اجرای این قانون پرداخت و گفت: علت مقاومت بانک ها این است که اگر سود مرکب و دیرکرد از وام ها نگیرند در بازپرداخت سرمایه های مردم به مشکل بر می خورند و می گویند در صورتی حاضر به بخشش این جرایم هستند که دولت از بودجه خود این بخش از دارایی بانک ها را پرداخت کند.

مرادی افزود: بانک ها طبق قانون و قراردادی که دارند نسبت به سود مرکب اقدام می کنند، در واقع از جریمه دیرکرد در نظر گرفته نشود کسی خود را ملزم به بازپرداخت تسهیلات در موعد مقرر نمی داند.

ریشه مشکلات در فرهنگ است
نماینده مردم مریوان و سروآباد با تاکید براینکه مشکل اصلی در بحث وام ها مسئله فرهنگی است، توضیح داد: متاسفانه افراد برای طرح کشاورزی یا اشتغالزایی وام می گیرند اما در نهایت یا خودرو می خرند و یا اجناس خریداری می کنند تا بعد از چند ماه گران بفروشند و به تورم در جامعه دامن بزند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس یادآور شد: در واقع بانک ها بررسی نمی کنند که وام در سرفصلی که دریافت شده هزینه می شود یا خیر از این رو هم شاهد از بین رفتن سرمایه ها هستیم هم این سرمایه ها منتج به نتایج تاثیر گذار نمی شود، علت این مسئله ریشه در فرهنگ ما دارد.
https://akhbarbank.com/vdcizraq.t1aq52bcct.html
تازه ترین اخبار