۰
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۸

توصیه عبده تبریزی برای شکست نخوردن در بورس

در پی اقدامات چند ماه اخیر بانک مرکزی، کشور شاهد فروکش شدن نوسانات در بازار ارز بوده است. سیستم بانکی نیز که در ایجاد تحولات ناگهانی و مسئله‌ساز دست کمی از نوسان قیمت دلار ندارد، در میان اهداف اصلاحی بانک مرکزی قرار گرفته است. آیا آرامش در بازار ارز باقی خواهد ماند؟ این وضعیت بازار ارز چه تاثیری بر قیمت سهام و بورس دارد؟ جدل بورس با سهام‌داران چطور حل می‌شود؟ یک اقتصاددان پاسخ می‌دهد.
توصیه عبده تبریزی برای شکست نخوردن در بورس
به گزارش اخبار بانک، حسین عبده تبریزی، عضو شورای عالی بورس و مشاور وزیر راه و شهرسازی در گفتگویی با تجارت‌نیوز، در پاسخ به این سوال می‌گوید: اقدامات بانک مرکزی در جهت کنترل نقدینگی در سطح قابل قبولی قرار دارد؛ از جمله این اقدامات می‌توان به  تعیین سقف برداشت پول، جمع‌آوری چک‌های حامل و جلوگیری از سفته‌بازی در بازار ارز اشاره کرد. حال اینکه این موارد بتواند پایدار بماند و بتواند شرایط پایداری را حاکم کند، هم به پیگیری این سیاست‌ها و اصلاح وضعیت در حوزه‌های مالی و بانکی بستگی دارد و هم به وضعیت خارجی و ارتباطات ایران با دنیا و فروش نفت که از مهم‌ترین منابع تامین مالی ایران است، ارتباط دارد. بنابراین بسته به اینکه چه تصویری از این پارامترها داشته باشیم، باید قضاوت کرد که شرایط پایدار باقی می‌ماند یا نه.
وی در ادامه، اقدام اخیر بانک مرکزی در خصوص حذف سودهای روزشمار بانکی را مثبت می‌داند و عنوان می‌کند: یکی از اقدامات خوبی که بانک مرکزی می‌تواند انجام دهد این است که سیاست خود را درباره افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی به یکباره اعلام کند.

عبده تبریزی اضافه می‌کند: بانک مرکزی تاکنون توانسته هزینه پول را برای بانک‌ها کاهش دهد و حذف سود روزشمار بانکی اقدام مثبتی است که به بانک‌ها کمک می‌کند بخشی از فشاری که بابت پرداخت سودهای کلان طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ به آنها وارد شده بود، کاسته شود.
به گفته او، با اجرای این سیاست مناسب، هزینه پول برای بانک‌ها کاهش می‌یابد و آن‌ها فرصت دارند تا وضعیت پولی خود را بهبود بخشند.

عبده تبریزی که نوسانات قیمت دلار را عامل مهم نوسانات شدید بورس در شهریور امسال می‌داند، می‌گوید: نوسان از ویژگی‌های ذاتی بورس است. بورس سال‌های زیادی است که این نوسانات را تحمل کرده، زمانی که قیمت ارز در تابستان سال جاری بالا رفت و به بالای ۱۸ هزار تومان رسید، قیمت آن بخش از بازار سهام که با ارز ارتباط داشت، مانند صادراتی‌ها، پتروشیمی‌ها، معدنی‌ و اتومبیل نیز به شدت بالا رفت و وقتی معلوم شد که آن قیمت‌ها واقعیت نداشته و تقاضایی برای آن‌ها وجود ندارد، شروع به اصلاح کردند و متناسب با آن بورس هم خودش را اصلاح کرد و شاخص پایین آمد. قسمت بزرگی از این نوسانات واقعا به قیمت ارز بستگی داشت.

وی در پایان گفتگو با اشاره به رفتار هیجانی فعالان بازار سهام به آن‌ها تاکید و توصیه می‌کند: اینکه در مواجه با نوسانات اخیر بازار سهام چه اقدامی صورت گیرد به تصمیم خود سهام‌داران، درک آن‌ها از بازار و توضیحاتی که از مشاوران خود می‌گیرند، بستگی دارد. اما توصیه می‌شود افرادی که آشنایی بیشتری با بازار سهام دارند به سمت تشکیل سبد متنوع بروند و متکی به سهم خاصی نباشند، آن دسته از سهام‌داران نیز که آشنایی کمتری با بورس دارند و دائما به مشورت دیگران وابسته هستند، به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بروند که حرکت مثبتی است.
 
https://akhbarbank.com/vdcceiqe.2bqe18laa2.html
تازه ترین اخبار