۰
سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۹

جزئیات تورم ۳۹ درصدی در دی ماه

در حالی تازه‌ترین گزارش رسمی از تورم حدود ۳۹.۶ درصدی در دی‌ امسال حکایت دارد که در این بین هر دو گروه "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" و همچنین "کالاهای غیرخوراکی" با افزایش تورم همراه بوده‌اند.
به گزارش اخبار بانک به نقل از ایسنا، اخیرا مرکز آمار تورم دی‌ماه را اعلام کرد که نشان داد تورم ماهانه دو درصد، سالانه ۲۰.۶ درصد و نقطه‌ به نقطه (تغییرات شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل) ۳۹.۶ درصد بوده است که حاکی از ادامه روند افزایشی تورم است؛ به طوری که تورم نقطه به نقطه ۲.۲ درصد و سالانه ۲.۶ درصد رشد داشته است.

جزئیات تورم ۳۹ درصدی در دی ماه

در عین حال که تورم در گروه "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" با افزایش ۲.۸ درصدی به ۵۷.۸ درصد و در گروه "کالاهای غیرخوراکی" با رشد ۱.۶ درصدی به ۳۲.۴ درصد رسیده است.

بررسی جریان تغییرات تورمی در گروه‌های عمده نشان می‌دهد که در بخش "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" بیشترین افزایش قیمت نسبت به آذرماه مربوط به گروه گوشت‌ها است؛ به گونه‌ای که در دی ماه شاخص قیمت‌ها برای "گوشت قرمز و سفید" تورم ۹.۸ درصد، "ماهی‌ها و صدفداران" ۳.۲ درصد و "گوشت قرمز و ماکیان" تا ۱۰.۸ درصد نسبت به آذرماه رشد دارد و در مجموع تورم در این کالاها نسبت به دی‌ماه سال گذشته به ترتیب ۷۶.۵ درصد، ۸۲.۵ درصد و ۷۵.۶ درصد ثبت شده است.

در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز گروه "هتل و رستوران"، "مبلمان، لوازم خانگی و نگهداری آنها"، "پوشاک و کفش"، "بهداشت و درمان" بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته است.

همچنین در بین کالاها، " دخانیات" هرچند که تورم ماهانه آن ۳- گزارش شده است ولی همچنان دخانیات در بین گروه کالا و خدمات با ۱۳۷.۹ درصد بیشترین میزان تورم را دارد.

مرکز آمار در حالی تورم دی‌ماه را اعلام کرده که در ماه اخیر با مصوبه شورای عالی آمار قرار بر این شد که فقط مرکز آمار نسبت به انتشار آمارهای اختصاصی از جمله تورم و رشد اقتصادی اقدام کرده و بانک مرکزی اعلامی نداشته باشند.

با این وجود بانک مرکزی در توضیحاتی اعلام کرده بود که در چارچوب ضوابط و وظایف قانونی خود به تولید و انتشار آمار خود اقدام خواهد کرد هرچند که از ماه گذشته انتشار آمار تورم را برای انجام بررسی‌هایی متوقف کرده است.

تغییرات شاخص قیمت کالا و خدمات در دی ماه
جزئیات تورم ۳۹ درصدی در دی ماه
https://akhbarbank.com/vdcefv8p.jh8noi9bbj.html
تازه ترین اخبار