۰
دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۶

تغییرات نظارتی و پیشگیرانه بانک تجارت

«سامانه پایش لحظه‌ای بانک تجارت در کنار حضور فیزیکی بازرسان این بانک در شعب سراسر کشور از هرگونه تخلف و سوء استفاده احتمالی پیشگیری کرده است.»
به گزارش اخبار بانک به نقل از روابط عمومی بانک تجارت، علی کی‌لانی معاون نظارت مدیرعامل بانک تجارت در گفت‌وگویی با اشاره به جزئیات پرونده تخلف صورت گرفته در یکی از شعب این بانک در کرمان گفت: کشف این تخلف در سال 1392 در ابتدا از سوی بازرسان این بانک و همچنین با همکاری نهادهای نظارتی و همکاری قوه قضائیه صورت گرفت که پس از بررسی و آسیب شناسی توسط متخصصان بانک تجارت، نواقص و ایراداتی در سه بخش ساختارها، فرآیندها و سیستم‌ها شناسایی شد. در اولین اقدام عملی، ساختار استقرار بازرسان باز تعریف و روش گزینش، انتصاب و استقرار بازرسان مستقر در تمامی استان‌ها به صورت حضور تمام وقت آنها در دستور کار قرار گرفت.
 
معاون مدیرعامل بانک تجارت با بیان اینکه حرفه بانکداری دارای ریسک‌های متعدد از جنبه‌های گوناگون بوده و بانک‌ها همواره در معرض آسیب‌های مختلفی هستند، افزود: بر این اساس نگاه نظارت و کنترل بر عملکرد شعب بانک تجارت از حالت کنترل‌های گذشته به دوره زمانی گذشته‌نگر، حال‌نگر و آینده‌نگر تغییر یافت و علاوه بر آن، سامانه بازرسی متمرکز تحت عنوان سیستم پایش از راه دور نیز در مرکز راه‌اندازی شد، تمامی تراکنش‌های مهم در شعب بانک سراسر کشور تحت نظر قرار گرفت و با استفاده از سیستم‌های تقلب‌یاب، دامنه نظارت به طور روزانه گسترش داده شد. در واقع نحوه نظارت از روش بررسی تصادفی به روش کشف رویداد به صورت هدفمند تغییر وضعیت داده و تلاش‌هایی صورت گرفت تا زمان کشف رویدادها به حداقل برسد.
 
کی‌لانی با بیان اینکه در سال‌های اخیر انتخاب بازرسان بانک تجارت از بین قوی‌ترین کارکنان انجام شده است افزود: بهترین‌ها از طریق روش آزمون و مصاحبه به عنوان بازرس انتخاب شده‌اند و به منظور به‌روزرسانی دانش بازرسان، آنها به صورت مستمر به همایش‌های تخصصی و دوره‌های آموزشی اعزام می‌شوند.
 
معاون مدیرعامل بانک تجارت در خصوص اصلاح فرآیندها و بخشنامه‌های این بانک گفت: پس از وقوع تخلف کرمان در سال 1392 تغییراتی اساسی در زمینه نحوه صدور ضمانتنامه و چک‌ها ایجاد و کنترل‌ و نظارت چندین برابر شد و جلوی هرگونه سوء‌استفاده گرفته و با تغییر در روش ثبت حسابداری و عملیات شعب، همزمان امکان صدور سند دستی نیز در سرفصل‌های مهم لغو شد.
وی در خصوص کنترل صدور چک‌های بانکی نیز یادآور شد: با تمرکز برنامه صدور رمز چک‌های بانکی در مدیریت امور بازرسی بانک تجارت و صدور دسته چکها با ترتیب مشخص و دریافت رمز متمرکز از مدیریت امور بازرسی در کنار کنترل‌های سیستم چکاوک و صیاد احتمال هرگونه سوء استفاده به کمترین حد ممکن رسیده است.
 
معاون مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به جلوگیری چشمگیر از آسیب‌ها در پنج سال اخیر در این بانک افزود: علاوه بر توجه و دقت مسئولین شعب و همکاران در انجام امور شعب در پنج سال اخیر بانک تجارت از نظر کاهش رخداد سوءاستفاده در شرایط خوبی به سر می‌برد که این دستاورد، حاصل چندین هزار نفر ساعت کار تحقیقاتی، برنامه‌ای، نرم‌افزاری و همکاری خوب مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک بوده است. بزودی سامانه نظارت بومی که به استانداردهای بین‌المللی نزدیک است به عنوان یکی از ابزارهای نظارتی این بانک در جشنواره دکتر نوربخش معرفی می‌شود.
 
کی لانی درباره اقدامات بانک تجارت در صیانت از حقوق سهامداران و مشتریان این بانک در پرونده تخلف کرمان گفت: از سال 1392 تاکنون با تلاش و حمایت قوه قضائیه و بازپرس محترم پرونده و قضات محترم این قوه از سرفصل‌های بانک حدود هفت هزار میلیارد ریال لاشه ضمانتنامه های مشکل‌دار به بانک تجارت برگردانده شده و در تلاش هستیم لاشه دیگر ضمانتنامه‌ها نیز عودت داده شود.
https://akhbarbank.com/vdchi6n-.23nmqdftt2.html
تازه ترین اخبار