۰
یک کارشناس با بررسی آخرین وضعیت ۷ گروه و رویدادهای مهم داخلی و خارجی، اعلام کرد بازار سرمایه این روزها علاوه بر گزارش های جالب به اخبار مثبت سیاسی نیز نیاز دارد.
به گزارش اخبار بانک، علی حاجی کرم تحلیل گر شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) درباره شرایط دیروز بازار سهام و احتمال امروز اعلام کرد در حالی شاخص بورس دیروزبا افت بیش از 550 واحدی به کار خود پایان داد که شاید کمتر کسی انتظار چنین رفتاری را در بازار داشت.

در میان گروه پالایشی ، "شتران" که در گزارش 9 ماهه رشد چشمگیر سودآوری را به نمایش گذاشت، ابتدا با صف خرید روبرو شد و به دنبال آن "شپنا و شبندر" نیز در سقف قیمتی مورد معامله قرار گرفتند اما فشار عرضه باعث شد تا این گروه که تاکنون بهترین گزارش ها را منتشر کرده اند با افت قیمت تا محدوده صفر تابلو را شاهد باشند. از دیگر گزارش های مثبت این گروه می توان به "شبریز" اشاره کرد که در فصل پاییز توانست با تحقق 1110 ریال سود، رشد 285 درصدی نسبت به فصل تابستان را تجربه کند.

پتروشیمی ها از دیگر شرکت هایی بودند که گزارش های نسبتا مناسبی را روانه بازار کردند و "خراسان، شیراز و کرماشا" به دلیل آزادسازی نرخ خوراک از ابتدای مهرماه سال جاری با رشد بهای تمام شده روبرو شدند. به طوری که شاهد کاهش مقداری از سود این شرکت ها در سه ماهه سوم نسبت به سه ماهه دوم بودیم. از سوی دیگر "مارون" که شرکتی خوراک مایع است توانست رشد حدود 5 درصدی در سود سه ماهه سوم را نسبت به فصل تابستان تجربه کند.

گروه فلزاتی نیز گزارش های قابل قبولی را منتشر و "فخوز" 600 ریال سود محقق کرد که تقریبا برابر با سه ماهه دوم است. "هرمز" به دلیل سود تسعیر ارزی که در سه ماهه دوم شناسایی کرده بود، افت قابل ملاحظه ای را در سود هر سهم در فصل گذشته تجربه کرد. "ارفع" نیز افت حدود 15 درصدی را در سود نسبت به سه ماهه دوم را تجربه کرد و در مجموع 9 ماه توانست 1468ریال سود محقق کند که درمجموع گزارش بسیار مثبتی را نشان می دهد.

در گروه دارویی هم گزارش های جالبی داد و "دلر، دامین و دفرا" از جمله شرکت هایی بودند که با رشد سودآوری در فصل گذشته همراه شدند. به طوری که انتشار گزارش خوب "دلر" باعث تشکیل صف خرید در این نماد شد. البته بررسی گزارش دارویی ها نشان می دهد این شرکت ها در شش ماهه دوم سال در اغلب اوقات عملکرد بهتری نسبت به شش ماهه اول به جای می گذارند.

در گروه سیمانی با توجه به فصل پاییز و سرد بودن هوا و کاهش ساخت و ساز ، عملکرد مناسبی را به جای گذاشتند و "سصفها، سنیر، سرود، سبجنو و سقاین" از جمله شرکت های سیمانی بودند که عملکرد قابل قبولی را در فصل گذشته به نمایش گذاشتند.

در گروه بانکی، چندی پیش شاهد گزارش 9 ماهه "وپاسار" منتشر شد که نرخ تسعیر ارز را با قیمت 5700 تومانی دلار تسعیر کرده بود اما در گزارش " پارسیان" نرخ یورو برابر با نرخ نیمایی در نظر گرفته شده بود و در محدوده 9600 تومان بود ولی واکنش خاصی رخ نداد. به نظر می رسد علی الحساب بودن این نرخ و اعلام نشدن آن از سوی بانک مرکزی به عنوان نرخ رسمی برای تسعیر ارز دارایی بانک ها ، عدم استقبال اهالی بازار از این گزارش را به دنبال داشته است. زیرا اعلام افزایش نرخ از سوی مبادی رسمی بارها مورد تایید و تکذیب قرار می گیرد و عدم اعلام رسمی می تواند به راحتی تکذیب و نرخ متفاوتی به عنوان مبنای محاسبات اعلام شود.

در گروه خودرویی هم ضعیف ترین گزارش ها منتشر شد و "خساپا" با 1281 ریال زیان به ازای هر سهم گزارش ناامید کننده ایی داد .

با این همه به نظر می رسد بازار این روزها، علاوه بر گزارش های جالب به اخبار مثبت سیاسی نیز نیاز دارد. در این میان کاهش تنش چین و آمریکا اگرچه به عنوان نشانه ایی مثبت تلقی می شود اما به نظر می رسد این کاهش تنش با افت و خیزهایی همراه باشد و گستره کشورهای تحریم کننده شرکت هوآوی به دلیل اعلام آمریکا مبنی بر سرقت اطلاعات از سوی این شرکت، وضعیت را کمی دچار تنش کرده است. هر چند خبرهای مربوط به بورس های آمریکا نشان از رشد شاخص و ورود نقدینگی به این بازار دارد.

در رابطه با مسائل داخلی هم یک مقام آلمانی به اتهام جاسوسی فردی دو تابعیتی برای ایران، ادعا کرد ایران با چنین رفتارهایی تنها حفظ برجام را سخت‌تر خواهد کرد. از سوی دیگر چندی پیش اعلام شد سازوکار مالی اتحادیه اروپا اواسط ژانویه راه اندازی می شود اما تاکنون خبری از عملی شدن آن منتشر نشده است.

در کنار این موارد، بحث CFT نیز همچنان پا برجا بوده و همچنان خبرهای متفاوتی از نهایی شدن این موضوع به گوش می رسد. به طوری که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعلام کرد به احتمال زیاد این لایحه تصویب شود.

در بازارهای موازی نیز دلار در محدوده 11700 تومان و در حال نوسان است و سکه نیز از 4000000 تومان فراتر رفت.

فارغ از نوسانات مقطعی، روی هم رفته به نظر می رسد گروه های بنیادی و شرکت هایی که گزارش قابل قبول داده اند شرایط بهتری را برای صعود داشته باشند و بازار نیز مقداری از وضعیت صعود گله ای خارج شود.
https://akhbarbank.com/vdchm6n-.23nmkdftt2.html
تازه ترین اخبار