انسداد حساب‌های بانکی معادل مبلغ چک برگشتی

24 دی 1397 ساعت 7:50

دبیرکل کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه انسداد حساب بانکی به میزان مبلغ چک برگشتی، باعث تعهد بیشتر صادرکننده چک می‌شود، گفت:با قانون جدید، جایگاه این ورقه بهادار نزدفعالان اقتصادی بهبود می‌یابد.


به گزارش اخبار بانک به نقل از مهر، جمشید نفر با اشاره به ابلاغ قانون جدید چک از سوی بانک مرکزی گفت: هر چه کنترل‌ها بر روی چک‌ها و افرادی که آنها را امضاء کرده و تبادل می‌کنند بیشتر باشد، اتفاق بهتری رخ می‌دهد و می‌توان جلوی صدور چک‌های بلامحل را گرفت، این در حالی است که طی چند سال اخیر، چک بانکی ارزش خود را در بازار از دست داده بود؛ اما به نظر می‌رسد با قانون جدید چک، کنترل و رتبه‌بندی دارندگان دسته‌چک به خوبی معنا یافته و اطمینان خاطر برای فعالان اقتصادی به ارمغان آید.

دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران افزود: قانون جدید چک برای تولیدکنندگان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چراکه آنها مجبور خواهند شد کالای خود را به صورت غیرنقدی به فروش برسانند و عملا با اجرای این قانون مطمئن باشند که چک‌ دریافتی از مشتری می‌تواند از ضمانت اجرایی لازم برخوردار باشد.

وی در ادامه به یکی از نوآوری‌های این قانون اشاره و تصریح کرد: در قانون جدید چک، در راستای حمایت از گیرنده این برگه بهادار و همچنین کاهش ریسک معاملات چکی، قانون‌گذار پیش‌بینی می‌کند که در صورت برگشت خوردن چک، تمامی حساب‌های صادرکننده آن به میزان مبلغ درج شده، مسدود شود و این باعث می‌گردد تا از صدور چک‌های برگشتی دیگر، پیشگیری کند و یک ضمانت اجرایی هم  در راستای تعهد صادرکننده چک به دست آید.

نفر در ادامه گفت: این نوآوری به بهبود جایگاه چک در نزد فعالان اقتصادی کمک می‌کند؛ به این معنا که امضای یک برگ چک بایستی تعهدآور باشد و آن شخصی که این تعهد را می‌دهد، برنامه‌ریزی برای انجام تعهد داشته باشد؛ به این معنا که وقتی یک چک برمی‌گردد، زنجیروار تعداد بسیاری از تولیدکنندگان با مشکل در کار تجاری خود مواجه می‌شوند و تعهدات آنها دچار مشکل می‌شود. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: هر چقدر این سخت‌گیری بیشتر باشد، به نظر می‌رسد در شرایط موجود حائز اهمیت بیشتری باشد؛ چراکه همه متوجه می‌شوند که اگر قرار است مثلاً یک چک را امضاء کنند، چه بهتر است که ده روز دیگر این چک را بدهد، بیست روز دیگر این را بدهد ولی به تعهدش عمل کند. پس این سخت‌گیری‌ها توجیه می‌یابد.

نفر همچنین در رابطه با کاهش ریسک مبادلات با مشخص شدن میزان اعتبار، چک‌های برگشتی، چک‌های تسویه نشده صادر کننده‌ چک و مشاهده این اطلاعات توسط گیرنده چک گفت: یکی از نکات مثبت این قضیه همین موضوع است که شما زمانی که یک چک را دریافت می‌کنید، مطمئن هستید که این برگه، از اعتبار قابل توجهی برخوردار است و این، بسیار نکته مثبتی به شمار می‌آید.


کد مطلب: 65692

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/65692/انسداد-حساب-های-بانکی-معادل-مبلغ-چک-برگشتی

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com