پیش بینی اقبال امروز به سهام ۵ گروه

18 دی 1397 ساعت 7:51

یک کارشناس با اعلام جذب نقدینگی بیش از ۶۰ میلیارد تومانی و انتظار افزایش این جریان و اثر مثبت گزارش های ۹ ماهه در بهبود وضعیت ، پیش بینی کرد امروز سهام ۵ گروه از اقبال بیشتری برخوردار باشند .


به گزارش اخبار بانک، محیا معصومی تحلیل گر شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر درباره شرایط دیروز و پیش بینی امروز بازار اعلام کرد  با اقبال مجدد به گروه های کالایی ، دو گروه خودرویی و بانکی در حاشیه قرار گرفتند و هم زمان با بازگشایی بازارهای جهانی و رشد دو درصدی قیمت نفت ، نمادهای پالایشی با افزایش تقاضا به صف خرید رسیدند و فضای داد و ستد در گروه کالا محور نیز مثبت و رو به بهبود بود.

پتروشیمی پارس ، گزارش شش ماه حسابرسی شده را راهی کدال کرد و به ازای هر سهم 4988 ریال سود ساخت که در مقایسه با گزارش قبلی افزایش 23 درصدی را نشان می دهد. همین امر سبب شد این سهم در صدر نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل قرار گیرد و سبب رشد قیمت در هم گروهی های خود نیز شود.   

رشد قیمت نفت و احتمال انتشار گزارش های 9 ماهه قابل قبول پالایشی ها، بار دیگر توجهات را به سمت این گروه جلب کرد. بخصوص که در جریان اصلاحی چند وقت اخیر کاهش قیمت 30 درصدی را در این نمادها شاهد بودیم و هم اکنون شرایط برای جبران افت قیمت مهیا است.
در این خصوص دبیرکل انجمن صنفی صنعت پالایش نفت با اشاره به مصوبه هیات وزیران در ۲۹ مهرماه گفته بر این اساس تعیین نرخ و تعرفه فرآورده‌های ویژه به پالایشگاه‌های خصوصی واگذار شد.

در گروه حمل و نقلی رسولی عضو هیأت مدیره راه‌آهن با اشاره به اینکه در لایحه بودجه ٩٨ درآمد گمرکی راه‌آهن ٢١.٨ درصد و اعتبار طرح بهسازی ناوگان شبکه ریلی ٤٦ درصد کاهش یافته گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه با اختصاص ارز ٤٢٠٠ تومانی به شرکت‌های ریلی موافقت اصولی دارد. به همین دلیل امروز نمادهای حریل و حسیر با اقبال خوبی مواجه شدند و نماد حریل تا محدوده سقف قیمت نیز پیش روی کرد.

نزدیکی به موعد ارائه گزارش های 9 ماهه شرکت ها و خوش بینی به عملکرد شرکت های کالا محور در این دوره و همین طور شروع مثبت بازارهای جهانی بار دیگر توجهات فعالان بازار را به سمت گروه های کالا محور و پرظرفیت جلب کرده است.

در بازارهای جهانی، فلز روی به 2500 دلار و مس نیز در نزدیکی 6000 دلار داد و ستد می شود . بازارهای سرمایه دنیا در هفته گذشته شاهد افزایش 1.3 تریلیون دلاری ارزش  سهام بودند. اخبار رسیده حاکی است رئیس فدرال رزرو آمریکا متغیر سقوط ارزش سهام را در سیاست نرخ رشد بهره لحاظ خواهد کرد که در کنار امید به پیشرفت مذاکرات چین و آمریکا، سبب رشد قیمت کامودیتی ها در بازار بود.

قرار است مسئولانی از کشورهای چین و امریکا برای کاهش تنش های تجاری به مذاکره بپردازند خوش بینی به سرانجام این مذاکرات در زمان آتش بس موقت دو کشور سبب شده تا معامله گران فضای مثبتی را از اینده قیمت ها پیش روی خود ترسیم کنند.

در گروه پرطرفدار بانکی که این روزها در غیاب بزرگان و به بهانه منتفع شدن از افزایش نرخ دلار  در تسعیر ارز دارایی های توجهات را به سمت خود جلب کرده اند و در روزهای اخیر مانع از ریزش شاخص بودند ، عرضه ها شدت گرفت و خبر های رسیده حاکی از ان است دولت پرداخت بدهی به بانک ها را آغاز کرده است . اتفاقی خوب که سبب کاهش هزینه مالی بانک ها خواهد شد. از سوی دیگر ماه شمار شدن سود سپرده ها هزینه پول را در بانک ها کاهش خواهد داد.

به اعتقاد بانکی ها اثر این جریانات از اواسط بهمن ماه در صورتهای مالی بانک ها ظاهر خواهد شد. اگرچه که بررسی روند معاملات این گروه در روزهای اخیر نشان می دهد که قیمت ها روند باثباتی ندارند و بازار یک روز شاهد اقبال به این گروه و روز دیگر شاهد افزایش عرضه ها است اما رشد ملایم بانکی ها  به نظر فعلا همچنان ادامه  خواهد داشت.

در گروه خودرویی نیز این روزها "خودرو" بسیار خود نمایی می کند و به نوعی لیدری را از رقیب یعنی "خساپا" گرفته است. چند روزی است که این نماد در محدوده مقاومتی درگیر است و توان عبور از این محدوده را ندارد. عرضه زیاد حقوقی ها به نوعی مانع از ادامه روند رشد این نماد شده است. لایحه اخیر در خصوص معافیت مالیاتی شرکتهایی که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارند در کنار چارت جذاب خودرو توجهات را به سمت این نماد معطوف کرده است.

همچنین دیروز چندین خبر مثبت به بازار مخابره شد. به عنوان اولین خبر و شاید مهمترین آنها بانک مرکزی اعلام کرد چند کانال بانکی برای تامین و انتقال ارز با برخی کشورها عملیاتی شده و براین اساس تسریع در تخصیص و تأمین ارز، سرعت گرفته است.

دبیرکل انجمن صنعت پالایش نفت هم از تکمیل بخش بنزین‌سازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داده و گفته تولید بنزین به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده و فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دهه فجر افتتاح می‌شود.

در بازارهای موازی ، قیمت دلار در کانال 10 هزار تومانی محبوس شده که نه یارای عبور از 11 هزار تومان رادارد و نه تمایلی به ریزش های شدید. کاهش جریان سفته بازی در این بازار به جهت ثبات نسبی در نهایت به نفع بازار سرمایه خواهد بود.

اما بررسی تحولات سیاسی و اقتصادی در سطح جهانی و داخل نشان می دهد شرایط برای رشد بازار مهیا است. برآیند اتفاقات و رخدادهای اخیر بوی بهبود اوضاع را می دهد. رشد قیمت نفت و خروج از کانال نزولی بار دیگر سناریوی رشد قیمت را نوید می دهد. بررسی ورود جریان نقدینگی نیز نشان می دهد دیروز بیش از 60 میلیارد تومان نقدینگی جذب بازار شده که انتظار می رود این مقدار رفته رفته افزایش یابد.

از سوی دیگر با نزدیک شدن به موعد انتشار گزارش های 9 ماهه  و برآورده شدن انتظارات، احتمالا موج مثبتی را در بازار شاهد خواهیم بود که زمینه ساز شروع روند صعودی بازار خواهد بود. بنابراین بازار در روزهای پیش رو به مراتب شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد.

برای امروز هم  اقبال به گروه پالایشی ادامه دارد. پتروشیمی و فلزاتی نیز می توانند در مسیر صعودی قدم بگذارند. برای گروه خودرویی نیز عملکرد مناسب برخی قطعه ساز ها همچنان سبب تقویت موج تقاضا خواهد شد. در گروه بانکی و با وجود رشد ملایم چند وقت اخیر اکثریت نمادها، هنوز ظرفیت  رشد قیمت وجود دارد.

در کل  با انتشار اخبار مثبت بنیادی، کفه ترازو بیشتر به سمت سهام کالا محور سنگینی می کند و در روزهای پیش رو جا به جایی بخشی از نقدینگی از گروه بانکی و خودرویی، بهبود روند معاملات و همچنین تزریق نقدینگی جدید را در گروه کالا محور انتظار می رود.   


کد مطلب: 65553

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/65553/پیش-بینی-اقبال-امروز-سهام-۵-گروه

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com