پیش بینی معاملات بهتر 3گروه و عوامل موثر در بهبود وضعیت کامودیتی ها

17 دی 1397 ساعت 8:13

یک کارشناس با بررسی وضعیت دیروز بازار و اثر عوامل موثر دربهبود وضعیت کامودیتی ها در آینده ایی نزدیک، پیش بینی کرد امروز سه گروه معاملات بهتری نسبت به سایر صنایع داشته باشند.


به گزارش اخبار بانک، علی حاجی کرم تحلیل گر شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدیر درباره وضعیت دیروز بازار و یپش بینی امروز اعلام کرد بانک پاسارگاد در گزارش 9 ماهه به ازای هر سهم 197 ریال سود محقق و اعلام کردنرخ تسعیر ارز دارایی ها و بدهی ها 5700 تومان در نظر گرفته شده است.

گرچه اهالی بازار نرخ نیمایی را برای تسعیر ارز بانکی ها در نظر گرفته و به آن دلخوش کرده بودند اما با یک حساب ساده همین عدد می تواند منجر به تعدیل مثبت مناسبی برای بانک های برخوردار از دارایی ارزی زیاد شود.

فارغ از این بحث به نظر می رسد این نرخ به صورت علی الحساب باشد و از سوی بانک مرکزی ابلاغ نشده باشد و بانک پاسارگاد بر مبنای نظر خود چنین نرخی را مبنای محاسبات قرار داده باشد. زیرا در غیر این صورت باید گزارش های شفاف سازی از سوی سایر نمادهای بانکی روی کدال قرار می گرفت.

در مجموع، گزارش مثبت "وپاسار" به علاوه بحث افزایش سرمایه بانک ها از محل تسعیر ارز دارایی های باعث شد تا مانند چند روز گذشته، رشد 168 واحدی دیروز شاحص بر دوش بانکی ها قرار گیرد.

 در خودرویی ها هم یک روز در میان، معاملات مثبت و منفی ثبت می شود و تایید و تکذیب های پی در پی در خصوص تعیین قیمت خودرو باعث شده تا سهامداران این گروه با ابهام رو به رو شوند. به عنوان مثال هفته گذشته اعلام شد سازمان حمایت تا پایان هفته قیمت خودروهای تولید داخل مشخص می کند اما تاکنون خبری در این مورد منتشر نشده است.

از سوی دیگر رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اعلام کرد پایان سال قیمت خودرو‌های داخلی و مونتاژی افزایش پیدا نمی‌کند. مشخص نبودن مرجع تصمیم گیری و اخبار ضد و نقیض از جمله عواملی است که خودرویی ها را در ابهام فرو برده است. علاوه بر این موارد شاهد اخبار ناامید کننده در خصوص خودروسازها هستیم به طوری که مدیرکل صنایع خودرو در وزارت صنعت اعلام کرد به دلیل تحریم ها، امکان خرید و فروش قطعه وجود ندارد و در صورت ادامه این وضعیت شاید نتوانیم برای سال آینده تولید داشته باشیم.

همچنین آمار این مرکز نشان می دهد تولید انواع وانت در آذر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶۱.۶ درصد کاهش یافته است. روی هم رفته از گروه خودرویی اخبار مثبتی به گوش نمی رسد و اگر هر چه زودتر در خصوص قیمت گذاری محصولات خودرویی ها چاره ای اندیشیده نشود، شاهد وضعیت ناگوارتری از این صنعت و صنایع وابسته به آن یعنی قطعه سازان و تایرسازان خواهیم بود.

در گروه پتروپالایشی و فولادی گرچه معاملات متعادل با گرایش منفی رخ داد اما می توان برای این گروه ها تا حدودی چشم انداز مثبتی متصور بود. عقب نشینی فدرال رزرو از موضع محکم در خصوص دو بار افزایش نرخ بهره در سال جاری میلادی، کاهش 500 هزار بشکه ای تولید نفت اوپک در دسامبر سال گذشته  (جدا از توافق اعضای اوپک و نوپک مبنی بر کاهش 1.2 میلیون بشکه ای تولید از ابتدای سال 2019 ) و افت صادرات نفت لیبی، سقوط وال استریت و افت 40 درصدی ارزش اپل  ( به دلیل خودداری چینی ها از خرید) و نشانه های بروز رکود در آمریکا (که احتمال مذاکره و توافق با چین و اتمام جنگ تجاری را افزایش می دهد) از عواملی هستند که می تواند به بهبود وضعیت کامودیتی ها بعد از یک دوره سخت کمک کند.

در این میان اوضاع داخلی چندان جالب نیست و با ابهام رو به رو است. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با توجه به تعلل راه اندازی SPV  از سوی اروپایی ها اعلام کرد از ابتدا به راه اندازی این مکانسیم امیدی نداشتیم. وی همچنین افزود در صورتی که اروپا نتواند این سازوکار را عملیاتی کند باید منتظر عواقب آن باشند.

عدم راه اندازی این سامانه، احتمال توافق چین و آمریکا  و کاهش حمایت های چین از ایران و همچنین کاهش صادرات نفت ایران به کمتر از یک میلیون بشکه در ماه نوامبر از جمله عواملی هستند که می تواند قدرت چانه زنی ایران در مذاکرات را کاهش دهد.

در مجموع به نظر می رسد اوضاع سیاسی - اقتصادی در عرصه بین الملل رو به بهبود باشد اما در حوزه داخلی کم و بیش مشکلات پا برجا است. با توجه به این موارد به نظر می رسد امروز بازارهای جهانی با روند مثبتی آغاز بکار کنند. از این رو انتظار می رود از یک سو گروه پتروپالایشی و فولاد و از سوی دیگر بانکی ها ، معاملات بهتری را نسبت به سایر گروه ها تجربه کنند.
 


کد مطلب: 65523

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/65523/پیش-بینی-معاملات-بهتر-3گروه-عوامل-موثر-بهبود-وضعیت-کامودیتی

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com