تسعیر ارز ۸ هزار تومانی در بودجه سال آتی

15 دی 1397 ساعت 8:22

سخنگوی ستاد بودجه از درنظر گرفتن نرخ تسعیر ارز ۸ هزار تومانی شرکت های دولتی در بودجه سال آتی خبر داد و گفت: ۶۵ شرکت از منابع بودجه عمومی استفاده می کنند.


به گزارش اخبار بانک به نقل از تسنیم، مژگان خانلو درخصوص رشد 50 درصدی بودجه شرکت های دولتی در مقابل رشد 8 درصدی بودجه دولت گفت: رشد بودجه شرکت‌های دولتی، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از 839.1 میلیارد تومان به 1.27 هزار میلیارد تومان ناشی از تأثیر مستقیم افزایش نرخ تسعیر ارز از 3500 به 8000 تومان،(171.1 هزار میلیارد تومان)،اضافه شدن حجم بودجه 6 شرکت جدید (941.7 میلیارد تومان)، افزایش تعهدات مربوط به بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 93 و  ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی(12.4 هزار میلیارد تومان)، افزایش اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی های سرمایه‌ای شرکت ها (1.6 هزار میلیارد تومان) و افزایش بودجه هدفمندی یارانه‌ها در اجرای مفاد تبصره 14 لایحه بودجه (14.6 هزار میلیارد تومان) است.

انتفاع 65 شرکت از منابع بودجه عمومی/اسامی شرکت ها شفاف شد
وی درپ اسخ به سوال چه تعداد شرکت از منابع بودجه عمومی استفاده می کنند؟ گفت: 65 شرکت دولتی از منابع عمومی استفاده می‌کنند که عمدتاً شامل 25 شرکت آب منطقه‌ای استانی، 31 شرکت آب و فاضلاب استانی، سازمان صدا و سیما، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران،کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هستند.

اعتبار 3هزار میلیاردی برای شرکت های دولتی
این مقام مسئول درخصوص کل اعتبار در نظرگرفته شده از منابع عمومی برای شرکت های دولتی گفت: مجموع اعتبار منظور شده برای شرکت دولتی زیانده به میزان 2.9 هزار میلیارد تومان است که صدا و سیما با 1.8 هزار میلیارد تومان در رتبه نخست قرار دارد. میزان استفاده شرکت های دولتی از تسهیلات بانکی و سایر وام های داخلی به میزان 77.1 هزار میلیارد تومان و میزان بازپرداخت 82.6 هزار میلیارد تومان است که نشانگر منفی بودن میزان خالص بهره مندی از تسهیلات است.

تزریق 14هزار میلیارد به 118 شرکت به  عنوان بودجه عمرانی
خانلو گفت: تعداد 118 شرکت به میزان 14 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های تملک دارایی های سرمایه‌ای از منابع عمومی استفاده می‌کنند که سهم شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با 4 هزار میلیارد تومان بیشترین میزان است.

رشد 44 درصدی درآمد شرکت نفت به واسطه تغییر نرخ تسعیر ارز
وی درخصوص تغییرات درآمدی شرکت نفت گفت: درآمد شرکت ملی نفت شامل درآمد حاصل از نفت خام و میعانات گازی صادراتی به میزان 253.8 هزار میلیارد تومان با رشد 44 درصدی نسبت به مصوب سال 97 به واسطه افزایش نرخ تسعیر ارز پیش بینی شده است.درآمد حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی داخلی به پالایشگاه ها و پتروشیمی ها  به میزان 329.8 هزارمیلیارد تومان با رشد 172 درصدی نسبت به سال جاری به دلیل افزایش میزان فروش به میزان 279 هزار بشکه و همچنین افزایش نرخ تسعیر منظور شده و سایر درآمدها نیز 28.3 هزار میلیارد تومان است که در سرفصل سایر درآمدها ، حجم و قیمت فروش گاز خام به شرکت گاز ،فروش خوراک به شرکت‌های پتروشیمی و درآمدهای شرکت ناشی از فروش سایر محصولات افزایش قابل ملاحظه خواهد داشت که در این سرفصل نیز اکثر افزایش ریالی ناشی از افزایش نرخ ارز است.

شفاف سازی درج اعداد بزرگ هزینه ای شرکت نفت در بودجه
سخنگوی ستاد بودجه درباره دلیل بالا بودن هزینه های شرکت نفت گفت: طبق قانون، 85.5 درصد از درآمد مذکور به حساب درآمد عمومی واریز می‌شود. بنابراین به همین میزان به عنوان هزینه شرکت نفت درج می‌َشود. شرکت نفت مکلف است هزینه‌های جاری و اجرای طرح های سرمایه‌گذاری را از محل 14.5 درصد باقی مانده تأمین کند.

براساس مفاد آیین‌نامه اجرایی ماده 1 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی مسئول دریافت و پرداخت هزینه نفت خام و میعانات گازی داخلی است، بنابراین در شرکت موصوف عمده درآمد و هزینه ناشی از انعکاس عملیات توزیع نفت خام و میعانات گازی است.

لذا ارزش نفت خام و میعانات گازی (308.7 هزار میلیارد تومان) به عنوان درآمد و عیناً هزینه شرکت درج می‌َشود. با توجه به تکمیل طرح پالایشگاه ستاره خلیح فارس، افزایش خوراک تحویلی سایر پالایشگاه ها (درمجموع 20 درصد نسبت به سال گذشته) و با رشد 128.6 درصدی نرخ ارز اعمال شده در بودجه شرکت ها در سال جاری نسبت به سال گذشته ارزش خوراک نفت خام و میعانات گازی پالایشگاه های داخلی در سایر دریافت ها و سایر پرداخت های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفت و خوراک نفت خام و میعانات شرکت های پالایش نفت اراک و آبادان با افزایش مواجه خواهند شد.

جزییات درآمد 65 هزار میلیاردی شرکت گاز و رشد 200 تا 400 درصدی
خانلو درخصوص درآمد و هزینه شرکت گاز گفت: درآمد شرکت ملی گاز عمدتاً شامل 41.2 هزار میلیارد تومان صادرات گاز و 23.7 هزار میلیارد تومان فروش سایر محصولات است که نسبت به سال گذشته 393 و 205 درصد رشد دارد. همچنین با توجه به افزایش تولید گاز طبیعی از میدان مشترک پارس جنوبی فروش گازطبیعی در داخل از 574.6 میلیارد تومان در بودجه مصوب سال 97 به 754.4 میلیارد تومان در بودجه پیشنهادی سال 98 شرکت با 30 درصد افزایش پیش‌بینی شده است.

پیش بینی افزایش صادرات گاز به عراق و ترکیه/افزایش 4سنتی نرخ گاز صادراتی
وی ادامه داد: یکی از عمده‌ترین دلایل پیش‌بینی افزایش درآمد شرکت مزبور در سال 98 نسبت به بودجه مصوب سال 97 ناشی از پیش‌بینی افزایش فروش گازطبیعی صادراتی به عراق و ترکیه و افزایش نرخ تسعیر ارز است. در بودجه مصوب سال 97 عدد ریالی صادرات گاز معادل 10.5 هزار میلیارد تومان بوده لیکن در بودجه پیشنهادی سال 98 شرکت معادل 41.2 هزار میلیارد تومان افزایش پیش‌بینی شده است.

این مقام مسئول گفت: همچنین نرخ گاز صادراتی در سال 97 معادل 20 سنت بوده که در سال 98 معادل 24 سنت افزایش پیش‌بینی شده است. حجم خالص گاز صادراتی از 15 میلیارد مترمکعب به 21.5 میلیارد مترمکعب افزایش پیش‌بینی شده است. نرخ تسعیر در بودجه سال 97 معادل 3500 تومان بوده که برای سال 98 به 8000 تومان افزایش پیش‌بینی شده است. 

14 هزار میلیارد تومان، سهم مالکانه دولت از شرکت گاز/واریز 10هزار میلیارد تومان به صندوق توسعه ملی
خانلو افزود: در بخش هزینه های شرکت گاز نیز عمده‌ترین ارقام هزینه مربوط به افزایش پرداختی به صندوق توسعه ملی و پرداخت سهم مالکانه دولت است که به ترتیب معادل 10.8 هزار میلیارد تومان و 14.2 هزار میلیارد تومان است که مجموع این دو رقم نسبت به سال گذشته معادل 437درصد رشد یافته است. ضمناً هزینه خرید گاز و محصولات فرعی نیز به میزان 21.2 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته رشدی معادل 167 درصد را نشان می‌دهد.


کد مطلب: 65453

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/65453/تسعیر-ارز-۸-هزار-تومانی-بودجه-سال-آتی

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com