۰
۱
خراسان نوشت: یک اقتصاددان ضمن انتقاد از نحوه مواجهه دولت با تحریم ها، به مقایسه رفتار دولت روسیه و دولت ایران بعد از اعمال تحریم پرداخت و گفت که در چنین شرایطی باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.
 
این اقتصاددان جوان در این زمینه به موضوع پرداخت 60 تا 80 میلیارد دلار یارانه پنهان در قالب سوخت اشاره کرد و گفت که هم اینک ثروتمندان 11 برابر فقرا یارانه پنهان دریافت می‌کنند.

سید محمد صادق الحسینی اقتصاددان در گفت وگویی با برنامه پایش درباره اثر تحریم ها بر اقتصاد کشور با اشاره به این که اگر این تحریم ها بر اقتصاد ترکیه یا آلمان اعمال می شد، این اقتصادها فرومی پاشید، افزود : نتیجه تحریم را نه خود تحریم بلکه واکنش کشور تحریم شونده مشخص می کند. صادق الحسینی، واکنش دولت روسیه به تحریم را درست و خنثی کننده دانست و  درباره واکنش دولت ایران به تحریم ها گفت: دولت در ماه های اول واکنش غلطی به تحریم ها نشان داد، تعیین نرخ 4200 تومان برای دلار یکی از واکنش های غلط دولت به تحریم ها بود. ارز ترجیحی گذاشتیم، خرید و فروش دلار را قاچاق اعلام کردیم ، بورس کالا را بستیم، نظام دادوستد اقتصادی را محدود و غیر رقابتی و بر عکس روسیه عمل کردیم و این ها از جمله اشتباهات دولت بود.

این اقتصاددان با اشاره به لزوم تبدیل تهدیدها به فرصت در شرایط تحریم، موضوع پرداخت 60 تا 80 میلیارد دلار یارانه پنهان به حامل های سوخت را مطرح کرد و گفت: 42 درصد ایرانی ها خودرو دارند و حدود 58 درصد ندارند، پس ما یارانه سوخت را به خودرودارها می‌دهیم و کسی که خودرو ندارد استفاده نمی‌کند. هم اکنون ثروتمندان 11 برابر فقرا یارانه پنهان دریافت می‌کنند.

ثروتمندان ماهانه 193 هزار تومان یارانه پنهان می گیرند
وی البته توضیح داد که ما در محاسبه نابرابری تنها کشور خاورمیانه هستیم که در رده کشورهای اروپایی قرار داریم. یعنی تبعیض احساس می‌شود اما قابل مقایسه با کشورهای خاورمیانه نیست. به گفته این اقتصاددان، این در حالی است که سیاست‌های یارانه‌ای و ارزی در حال زیاد کردن نابرابری هستند که بسیار خطرناک است. وی تصریح کرد: الان یارانه ها ناعادلانه توزیع می شود. مثلا در بنزین ۵۷ درصد مردم ایران ماشین ندارند! ١٩٣هزار تومان یارانه پنهان بنزین دهک دهم شهری ثروتمند است. طبق تحلیل های آماری صادق الحسینی ، یارانه دهک یک روستایی فقط ۱۱ هزار تومان و دهک یک شهری 18 هزار تومان است که نسبت 17 برابر(دهک 10 شهری به دهک یک روستایی) و 11 (دهک 10 شهری به دهک یک شهری) را نتیجه می دهد. این مقادیر برای یک ماه است.
https://akhbarbank.com/vdcfcxdv.w6dteagiiw.html
مشاهده نظر مخاطبان
هادی
Iran, Islamic Republic of
ممنون یا تشکر هادی احمدی
تازه ترین اخبار