۰
۸
نحوه فعالیت بانک های قرض الحسنه در قالب بانکداری بدون ربا تا حد زیادی شبهه انگیز است.
فعالیت شبهه انگیز بانک های قرض الحسنه در کشور
به گزارش خبرنگار اخبار بانک، از چند سال پیش بانک مرکزی اقدام به صدور مجوز برای بانک‌های تخصصی در زمینه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه کرده است.

فعالیت بانکهای قرض الحسنه تا حد بسیار زیادی در کشورمان شبهه انگیز است و می‌توان گفت آن‌ها روی لبه تیغ گام برمی دارند.

بر اساس قوانین شرع مقدس تعیین شرط برای دریافت تسهیلات ممنوع بوده و این مسئله بارها و بارها توسط مراجع تقلید اعلام شده است.

این در حالیست که مراجعه مشتریان به بانک های قرض الحسنه به دلیل عدم پرداخت سود توسط آن بانک ها صرفا جهت دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه است.

حال پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه نیز الزاماً باید با سپرده گذاری چند ماهه در بانک های قرض الحسنه باشد و این با نیت بانکداری بدون ربا در تعارض است.

البته اخیراً برخی بانک های فعال در زمینه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه با نصب بنر و پارچه نوشته هایی در داخل شعب خود سعی کرده اند به نوعی این شبهه ربوی بودن فعالیت خود را کاهش دهند.

در اعلامیه های نصب شده در شعب این بانک ها اعلام شده سپرده گذاری در بانک هیچ گونه تعهدی برای پرداخت تسهیلات ایجاد نمی کند.

یکی از بانک های قرض الحسنه در سایت اینترنتی خود به جهت حل شدن این مشکل این پیام را نصب کرده و همچنین پیام مشابهی در این زمینه نیز در شعبات خود و در معرض دید مشتریان قرار داده است: «بر اساس موازین شرع مقدس اسلام بانک برای پرداخت وام هیچگونه شرط و تعهدی نداشته و متقابلاً از مشتریان محترم هم شرطی را نخواهد پذیرفت. پرداخت وام بر اساس آئین نامه و ضوابط داخلی بانک می باشد.»

هرچند این پیام به مشتریان اعلام می‌شود اما نیت اصلی آنها از مراجعه به این بانک دریافت وام قرض الحسنه در قبال سپرده گذاری می باشد و این تا حدود زیادی شبهه انگیز است که ضرورت نظارت بیشتر بر فعالیت این بانک ها را بیشتر می کند.
 
https://akhbarbank.com/vdcizuaq.t1awy2bcct.html
مشاهده نظر مخاطبان
ناصر
Iran, Islamic Republic of
با سلام.حالا یک بانکم ک خوب کار میکنه و سود نمیگیره و خوبم وام میده شما با این مقاله بیا خرابش بکن...گره از کار مردم ک باز نمیکنید لااقل سنگ جلو پاشون نندازید خواهشن...
هادی
Iran, Islamic Republic of
تنها بانکی که واقعا به بانکداری اسلامی نزدیکه همین بانکهای قرض الحسنه است. شما که دنبال پیدا کردن شبهه و ایراد بین بانکها هستی اول یقه بانکهای سود ده را بگیر که بر خلاف مصوبه بانک مرکزی تا ۲۴درصد سود سپرده میدند و تا دلت بخواد رانت و اختلاس دارند
مهدی پولادی
Iran, Islamic Republic of
نه حالا تو سایر عقود بانکهای دیگه موازین شرع خیلی کامل رعایت میشه ؟؟یه بانکم که داره واقعا کمک میکنه به اقشار کم در آمد شما مقاله بزن براش . همه مشکلات حل شده و طبق موازین شرع هست فقط اینکه شما رفتی وام مفت بگیری گفتن اولویت با مشتریای بانکه! وا اسلاما سر دادین .
Ebrahim
Iran, Islamic Republic of
والا اگه منظور اینه که هر کسی با اولین مراجعه به یه بانک قرض الحسنه بتونه وام قرض الحسنه بگیره یه کم بعید به نظر میرسه
آخه منابع از یه جایی باید تامین بشه تا بانک بتونه به مشتریهاش تسهیلات قرض الحسنه بده
و البته به نظر من نویسنده این مقاله بایستی یه سر تا یکی از بانکهای تجاری بره و ببینه اینا چه جوری وام میدن....
و بعد از اون احتمالا راجع به وام قرض الحسنه با عطوفت بیشتری اظهار نظر خواهد کرد.
عباسی
United Kingdom
سلام
با نظر شما موافق نیستم بانک قرض الحسنه مهر ایران یکی از بانکهای غیر ربوی واقعی در ایران است .
من چندین سال است با این بانک کارهای بانکیم را انجام می دهم و هر کسی را که می شناسم راهنمایی میکنم برای استفاده از خدمات خوب این بانک.
دستشون خیر و برکت داره.
سپاس
بی خبر
Iran, Islamic Republic of
سردبیر محترم سایت گویا خبر از بانک های دیگر ندارند که با چه شرایط عجیب و غریبی به مردم وام می دهد و چند درصد سود از اونها می گیرند حالا این دو تا بانک قرض الحسنه این خدمت را به مردم می کنند در مظان اتهام هستند عجب
نکته مهم در بانکهای قرض الحسنه این هست که همه مردم به دنبال گرفتن سود سپرده هستن زمان اخذ وام دنبال وام قرض الحسنه این وسط بانکها چطور باید اخذ منابع کنن پس اخذ سپرده از مشتری در حال حاضر تنها راه برای بانک هست
این نوع بانکداری در ایران نو پا هستش و دشمنان زیادی در نظام بانکی کشور داره
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام اتفاقا دیروز من بانک رسالت بودم هرچی پرسیدم من اگر ۱۰ میلیون تومان ۶ ماه بذارم چقدر بهم وام میدین کارمند بانک با صبر بهم توضیح داد که ما هیچ شرطی نداریم .در نهایت که خیلی اصرار کردم بهم مثال زد که ما مشتری داشتیم مثل شما ۱۰ میلیون پول داشته فلانقدر تونستیم بهش وام قرض الحسنه بدیم.خدا خیرشون بده.من که توی چند تا شعبشون رفتم واقعا رفتارشون با بقیه بانک ها متفاوته.
م
Iran, Islamic Republic of
سلام شماها جلوی بانکهایی که سود ۱۸درصد میگیرن اگه دلت برا مردم‌ میسوزه رو بگیرید به این کاربانک های قرض الحسنه کار نداشته باش
تازه ترین اخبار