افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی، عامل رشد نقدینگی

23 آذر 1397 ساعت 15:59

یک کارشناس اقتصادی با اعلام دلیل کاهش ارزش پول ملی و عامل رشد نقدینگی گفت: مقامات بانک مرکزی با استقلال این بانک می توانند بر کنترل تورم متمرکز شوند.


کامران ندری با بیان اینکه ارزش پول ملی بر اثر شوکی که از ناحیه تحریم ها به اقتصاد وارد شد کاهش یافت در گفت و گوی ویژه خبری اظهار داشت: مسئله تورم در بلند مدت به رشد نقدینگی کمک می کند و به دلایل تاریخی و ساز و کار پولی در اقتصاد رشد نقدینگی ایران از بقیه کشورها بیشتر بوده است .

وی افزود: در سال های اخیر عامل رشد نقدینگی افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی بوده است .به دلیل صادرات نفتی تراز مثبت تجاری داریم. درآمد ارزی بیش از ارز مورد نیاز واردات است و می توانیم نرخ ارز را کنترل کنیم .پیش از تحریم ها اختلاف نظر بین اقتصاد دانان این بود که نباید نرخ ارز پایین نگه داشته شود زیرا درجه رقابت پذیری کالاهای داخلی کاهش می یابد اما با تحریم ها برای تثبیت نرخ ارز با مشکل روبرو شدیم .

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: افزایش نرخ ارز در کوتاه مدت مزیتی ویژه برای شرکت های پتروشیمی و نفتی ایجاد کرد اما این مزیت رقابتی با افزایش قیمت ها به مرور از بین می رود و به گذشته باز می گردد .استفاده از نرخ ارز یک ویژگی برای صادرات است و این موضوع به فراهم شدن شرایط دیگر نیز نیاز دارد .در صنایعی که با مشکل روبرو هستیم نباید فقط با اتکا به کاهش ارزش پول ملی به صادرات بپردازیم.

ندری گفت: اقتصاد دولتی و شبه دولتی با بهره وری بسیار پایین و محیط کسب و کار نامناسب از سرمایه گذاری در بخش تولید جلوگیری می کند .نتیجه سیاست های پوپولیستی این است که سیاست های دولت در کوتاه مدت به نفع مردم است اما در بلند مدت به ضرر آنها تمام می شود .دولت ها برای جلب نظر رای دهندگان در کوتاه مدت سیاست های حمایتی را اجرا می کنند که در بلند مدت آثار مطلوبی برای جامعه ندارد .

وی گفت: به عنوان نمونه یارانه ای که مردم دریافت کردند اکنون با رشد نقدینگی موجب شده قدرت خرید آنها کاهش یابد .استقلال بانک مرکزی و سیاست های این بانک نباید متاثر از ملاحظات سیاسی باشد .مقامات بانک مرکزی با استقلال این بانک می توانند بر کنترل تورم متمرکز شوند .


کد مطلب: 64975

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/64975/افزایش-بدهی-بانک-مرکزی-عامل-رشد-نقدینگی

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com