۰
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۹

برخورد با سیف و محافظه کاری مدیران دولتی

رئیس کل بانک مرکزی چندی قبل گفت:« بنا به پیشنهادی که در شورای هماهنگی قوا طرح و مصوب شد، چک‌های تصمینی، دیگر قابل ظهرنویسی نیست و متقاضی چک حتما باید نام ذی نفع گیرنده چک را به همراه شماره ملی او در چک قید کند.»
سیدصادق حسینی: در نگاه اول، این خبری است عادی از مجموع هزاران خبر دستگاه دیوان سالاری ایران؛ اما با کمی دقت روشن می شود که بانک مرکزی برای ابلاغ رویه ای در چارچوب فعالیت های معمولش، طرح را به «شورای هماهنگی قوا» برده و در آنجا تاییدش را گرفته است. 

پیش از این، دستورالعمل های بانک مرکزی راسا توسط بخش مربوطه در بانک یا نهایتا در شورای پول و اعتبار مصوب می شد. اما این که چرا این بار عبدالناصر همتی رییس جدید بانک مرکزی یک آیین نامه معمولی را به جلسه شورای هماهنگی سران ۳ قوه برده و تایید آن ها را گرفته یک دلیل روشن دارد: تجربه سیف!

ولی الله سیف در دوره نخست ریاست جمهوری حسن روحانی با هماهنگی تیم اقتصادی دولت، عملکرد قابل توجهی در مهار تورم ۳۸درصدی، بازگرداندن آرامش به بازار پولی و بانکی و ساماندهی موسسات مالی غیر مجاز داشت. اما این تجربه بعدها تکرار نشد و بعد از بارها استعفا ، زمانی که عملکردش در مدیریت بازار ارز و سکه زیر سوال بود، از ریاست بانک مرکزی کنار رفت و جای خود را به همتی داد. دلیل این استعفا می تواند ناهمانگی با تیم اقتصادی دولت در دوره دوم باشد. 

همتی ،رییس جدید بانک مرکزی که تجربه تحقیق از ولی الله سیف و در نهایت حکم انفصال از خدمت او توسط دیوان محاسبات و بازداشت احمد عراقچی معاون ارزی بانک پیش رویش بود، واقع بینی پیشه کرد و تصمیمات محافظه کارانه را سرلوحه  خود قرار داد و برای تغییر روال های معمولی مانند تغییر آیین نامه ظهر نویسی چک های بانکی، دست به دامان سران قوا می شود که در فردای بازخواست امضای رئسای قوا را گواه بیاورد!

این که مسئولین کشور بابت تصمیم های اشتباه شان بازخواست شود، رویه ای بسیار مبارک است که باید نهادینه شود، اما در نمونه  مورد بحث، این که بدون توجه به ساختار تصمیم سازی اقتصادی کشور مانند شورای پول و اعتبار، شورای اقتصاد و ... تنها سیف مسئول و نقش اول نابسامانی های بازار ارز و سکه دانسته شود، نتیجه اش این می شود که رییس کل بعدی بانک مرکزی و در نگاهی کلان تر، مدیران ارشد کشور خود را بدون پشتیبان ببیند و برای اتخاذ معمولی ترین تصمیمات، دست به دامان مقامات بالاتر و شوراها شوند تا مسئولیت به تنهایی متوجه آنان نشود.
https://akhbarbank.com/vdchmwn-.23nkkdftt2.html
تازه ترین اخبار