۰
تامین ارز واردات از طریق سامانه نیما از ابتدای فعالیت آن تاکنون حدود ۶.۸ میلیارد یورو بوده است.
به گزارش اخبار بانك به نقل از ايسنا، بانک مرکزی اعلام کرد از آغاز فعالیت سامانه نیما تاکنون معادل ۶.۸ میلیارد یورو ارز بابت واردات کالاها و خدمات مورد نیاز کشور تامین شده است.
بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی ایران، محصولات برقی، الکترونیکی و مخابراتی با ۱۳۵۳ میلیون یورو و ماشین آلات، تجهیزات و قطعات خودروسازان با ۱۲۰۵ میلیون یورو در رتبه های اول و دوم تامین ارز سامانه نیما قرار دارند.

همچنین بر اساس این گزارش، برای واردات لاستیک، پلاستیک و مواد و محصولات شیمیایی و سلولزی تاکنون ۱۱۳۲ میلیون یورو، تجهیزات حمل و نقل ٦٧٧ میلیون یورو، صنایع معدنی ٤٣٥ میلیون یورو، کشاورزی ٢٥٣ میلیون یورو، محصولات غذایی، آشامیدنی و دخانی ٢٥٤ میلیون یورو، پتروشیمی و گاز مایع ١٧٩ میلیون یورو، محصولات فلزی و لوازم خانگی ١٢٩ میلیون یورو، مواد معدنی ١٣٨ میلیون یورو، نساجی، چرم و پوشاک ١١٣ میلیون یورو و سایر موارد ٩٦٦ میلیون یورو از سامانه نیما تامین ارز شده است.

آمار ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی در حالی است که اخیرا کسرایی‌پور، مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفته بود که تاکنون تنها ۵.۷ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما وارد شده است و طبیعتا میزان تامین ارز برای واردات نباید تفاوت چشم‌گیری با ارز وارد شده داشته باشد.

از سوی دیگر، آمار کل صادرات غیرنفتی ایران در سال جاری بیش از ۲۷ میلیون یورو بوده که با احتساب صادرات ریالی، میعانات گازی و از این دست موارد، بیش از ۱۵ میلیارد یورو از پولی که باید بر اساس مقررات به سامانه نیما می‌آمده، مشخص نیست کجاست و در خارج از این سامانه فروخته شده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی نیز چندی پیش گفته بود که مشخص نیست ارزهایی که به سامانه نیما وارد نشده کجاست، اما این در حالی است که دولت با تغییرات سیاست‌های ارزی صادرات در سال جاری از صادرکنندگان برای فروش ارز حاصل از صادرات خود تعهد ارزی می‌گیرند و با توجه به اینکه آمار کامل ثبت‌ سفارش‌ها و کالاهای واردشده در سازمان توسعه تجارت و گمرک ایران وجود دارد، پیگیری صادرکنندگانی که ارز خود را وارد سامانه نیما نکردند، کار چندان دشواری به نظر نمی‌رسد.

در صورتی که همه صادرکنندگان ارز خود را در سامانه نیما بفروشند، می‌توان امیدوار بود که تامین ارز برای واردات کالاها به ایران با قیمت سامانه نیما انجام شود و در این صورت قیمت کالاها نیز می‌تواند کاهشی باشد.
https://akhbarbank.com/vdcdsj09.yt0os6a22y.html
تازه ترین اخبار