۰
یک شرکت مشاوره سرمایه گذاری با بررسی وضعیت دیروز بازار سهام و دلایل ادامه رشد قیمت ها و صنایع ، شرایط امروز بازار و چند گروه مهم و رقم شاخص را پیش بینی کرد.
پیش بینی امروز بازار و چند گروه مهم و رقم شاخص
به گزارش اخبار بانک، سومین روزکاری بورس طی هفته جاری در شرایطی با ادامه رشد شاخص و افزایش 3166 واحدی به پایان رسید و به جز گروه رادیویی، غذایی، زغال سنگ و محصولات کاغذی شاخص باقی گروه ها افزایش یافت که مشاور سرمایه گذاری اماکو درباره وضعیت دیروز بازار و پیش بینی امروز اعلام کرد همان طور که انتظار می رفت در بازارهای جهانی قیمت کامودیتی ها و نفت پس از برگزاری نشست G20 با رشد مناسبی همراه شد و نفت برنت با رشد سه درصدی در محدوده 62 دلار قرار گرفت.

محصول روی نیز جهش مناسب و تا محدوده 2600 دلاری داشت و مس نیز به 6300 دلار رسید و سرب در محدوده  1979دلار در نوسان است. رشد قیمت ها در بازارهای جهانی و رسیدن آن ها به محدوده های جذاب  و به ارزش ذاتی و حتی کمتر از آن در بسیاری از سهام بزرگ و مستعد رشد بازار، سبب صف خرید بسیاری از نمادهای گروه فلزاتی و پتروپالایشی و تقف افت شدید روند نزولی و شکل گیری امیدی تازه در بین فعالین شد.

با این اوصاف، بازار دیروز با محوریت گروه های بزرگ سپری شد و کوچکتر ها در حاشیه قرار گرفتند و تمامی نمادهای گروه روی، در صف خرید قفل شدند .در فولادی ها نیز افزایش تقاضا مشهود بود. قیمت "فولاد" در روزهای اخیر کاهش به نسبت شدیدی را تجربه کرد و بازگشت آن به مدار مثبت سبب شد تا بار دیگر نمادهای فولادی مورد توجه قرار گیرند.
 
گروه پالایشی نیز که در هفته های اخیر ریزش شدیدی را تجربه کرده بودند به مدار مثبت بازگشتند و صف خرید 20 میلیونی "شپنا" دلالت بر همین امر دارد. سهام بانکی نیز معاملات مثبت داشتند و صف خرید پرحجمی را با گذشت ساعتی از بازار تشکیل دادند و "تجارت" بیشترین تقاضا را در بین هم گروهی ها داشت.

بررسی بودجه 98 حاوی اخبار مثبتی برای بانکی ها است. در این گزارش تمامی تکالیفی که در قانون بودجه در قالب تسهیلات تکلیفی بر دوش نظام بانکی سنگینی می‌کرد، حذف شد و به جز مواردی درخصوص اقشار محروم مانند آزادسازی زندانیان معسر و افراد تحت پوشش کمیته امداد هیچ تکلیفی در تبصره‌ها و لایحه بر دوش نظام بانکی گذاشته نشده است.

در هیأت وزیران مصوب و به عنوان تبصره به قانون بودجه اضافه شد که دولت بابت بدهی‌ها به نظام بانکی به جای ثبت در دفاتر، آنها را تبدیل به اوراق بهادار کند. در این حالت بازاری برای این کار ایجاد می‌شود که بانک‌ها می‌توانند سر موعد سود اوراق را دریافت کنند و در سررسیدها اصل را نیز دریافت کنند و به بازار بدهی عمق دهند.

بانک مرکزی موظف شد عملیات بازار باز را انجام دهد و نرخ این اوراق را تنظیم کند تا این اوراق با مداخله بانک مرکزی از قیمت مناسب برخوردار شود که این امر باعث می‌شود توان نظام بانکی برای اینکه از تنگنای نقدینگی بیرون آید بالاتر رود.

اما در گروه خودرویی در میانه بازار انتشار شایعه  عدم موافقت رئیس جمهور با افزایش قیمت خودرو در فضای مجازی، دقایقی سبب افت قیمت ها در نمادهای بزرگ این گروه از جمله "خساپا" شد و  این نماد تا نزدیکی صف فروش نیز پیش رفت. ولی با رد این شایعه مجددا با افزایش تقاضا همراه شده اما در نهایت در محدوده صفر تابلو به کار خود پایان داد.

در حالی رمضانعلی سبحانی‌فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از مخالفت رییس جمهور با افزایش قیمت خودرو خبر داده که برخی منابع مطلع تاکید دارند موضوع مخالفت با افزایش قیمت خودرو نیست. بلکه بحث بر سر تامل و صبر بیش‌تر بر بررسی مقوله افزایش قیمت‌ها است. در خبر دیگری شنیده شد پرونده تعیین تکلیف افزایش قیمت خودرو به شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارجاع داده شده و قرار بود دیروز جلسه‌ای با موضوع افزایش قیمت خودرو در وزارت صنعت برگزار شود.

علی لاریجانی هم از نهایی شدن تقریبی ساز و کار مالی اروپا خبر داده که رویدار بسیار مثبتی برای بازار است.کدخدایی نیز درباره ایرادات شورای نگهبان به CFT  اعلام کرد برخی ایرادات قابل اصلاح است و شورای نگهبان هیچ نکته سیاسی به CFT ندارد و مجمع تشخیص مصلحت باید تشخیص دهد که مصوبه‌ای منطبق با منافع ملی هست یا خیر؟

حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه نیز از نهایی شدن قیمت دلار ۵۸۰۰ تومانی در بودجه ۹۸ خبر داد اما دلار در بازار آزاد کمی کاهش یافت و به 11580 تومان رسید. رئیس کل بانک مرکزی در جریان بازدید سرزده از صرافی های خیابان فردوسی از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل صرافی ها قرار گرفت. نکته مهم در حین بازدید همتی از خیابان فردوسی این بود که اکثر صرافی های خیابان فردوسی و جمهوری تابلوهای فروش خود را با قیمت صرافی بانک ملی یکی کردند و به همان قیمت فروش دارند.

در حوزه نفتی هم شبکه الجزیره قطر اعلام کرد دوحه  از ابتدای ژانویه آینده از اوپک خارج خواهد شد. وزیر نفت قطر در توجیه خروج قطر از اوپک گفته است که قطر می‌خواهد به طرح‌های توسعه و افزایش تولید گاز طبیعی تمرکز کند. قطر می‌خواهد در سال‌های آینده سطح تولید گاز طبیعی را از ۷۷ میلیون تن در سال به ۱۱۰ میلیون تن برساند.

پیش بینی امروز بازار و چند گروه مهم و رقم شاخص
اما برای امروز با توجه به چشم انداز  روبه رشد قیمت های جهانی و بهبود روابط قدرت های بزرگ اقتصادی جهان، به نظر می رسد گروه کالا محور همچنان پرتقاضا باشند.

پتروپالایشی ها نیز با توجه به ریزش اخیر قیمتی ، ظرفیت رشد قیمت حداقل 30 درصدی را دارند. از سوی دیگر فضای مثبت حاکم بر بازار می تواند کل بازار را منتفع کند اما روند رشد قیمت در گروه های بزرگتر شتاب بیشتری خواهد داشت.

خودرویی ها نیز در انتظار افزایش نرخ، همچنان معاملات متعادلی خواهند داشت. از جنبه بررسی های تکنیکالی هم صعود شاخص تا محدوده 173 هزار واحد که سقف کانال نزولی است با مشکلی مواجه نخواهد بود و در صورت شکست این محدوده می توان به رشد مداوم بازار و افزایش ارزش و حجم معاملات امیدوار بود.
 
https://akhbarbank.com/vdcjmaem.uqexazsffu.html
تازه ترین اخبار