تعلل در واگذاری شرکت بیمه ایران معین

27 آبان 1397 ساعت 9:07

واکاوی نحوه فعالیت بیمه ایران معین نشان می دهد این شرکت بیمه ای چندان نتوانسته طی این سالها به هدف خود که همان متحول نمودن خدمات بیمه سنتی به خدمات بیمه ای نوین در مناطق آزاد است جامعه عمل بپوشاند حداقل طی این سالها گذار از بیمه گری سنتی به سوی بیمه گری نوین در این شرکت چندان محسوس نبوده است .



فرهاد دژپسند ، وزیر اقتصاد در برنامه های راهبردی اش از ضرورت واگذاری شرکت های وابسته به موسسات دولتی به بخش خصوصی و همچنین واگذاری سهام دولتی شرکتها  گفته است که البته این وعده ها در دوران کرباسیان نیز داده می شد اما عملا نحوه واگذاری شرکت بیمه  آسیا و ناکامی واگذاری سهام دولتی شرکتهای البرز و اتکائی امین نشان داد که این وعده ها عزمی جزم می خواهد که باید دید در دوره جدید وزارت اقتصاد تحقق خواهد یافت؟
گفتنی است ،نامه دبیر هیات دولت در سال گذشته به استناد دستور حسن روحانی  ،رئیس جمهور،  در خصوص واگذاری شرکتهای تحت پوشش دستگاههای اجرائی از طریق بورس و دیگر طرق موجود  به وزارت اقتصاد برای اجرا ابلاغ  شد.
در این ابلاغیه که به وزیر اقتصاد وقت مسعود کرباسیان ارسال شد بر واگذاری طرح های مهم به بخش خصوصی تاکید شده و همه شرکت های وابسته به شرکت های دولتی را در بر می گیرد.

شرکت بیمه ایران معین در حالیکه از بدو تاسیس در سال 83 به منظور خدمت رسانی به بیمه گزاران خود و با هدف متحول نمودن خدمات بیمه سنتی به خدمات بیمه ای نوین در مناطق آزاد به فعالیت پرداخت اما از ان زمان تا کنون ماموریتهای مختلفی  از سوی بیمه ایران به ان محول شده که طی سالهای اخیر فروش بیمه مان (بیمه عمر و سرمایه گذاری ) بیمه ایران را در دستور کار قرار داد.

واکاوی نحوه فعالیت بیمه ایران معین نشان می دهد این شرکت بیمه ای چندان نتوانسته طی این سالها به هدف خود که همان متحول نمودن خدمات بیمه سنتی به خدمات بیمه ای نوین در مناطق آزاد است جامعه عمل بپوشاند حداقل طی این سالها گذار از بیمه گری سنتی  به سوی بیمه گری نوین در این شرکت چندان محسوس نبوده است .

این شرکت سالها با شعار "بیمه ایران معین همان بیمه ایران است در مناطق آزاد" برندی غیر مستقل و وابسته از خود بر جای گذاشته و در سایه این عدم استقلال نتوانسته به ماموریتهای خود جامع عمل بپوشاند که ریشه این نحوه عملکرد چیزی نیست جز دولتی بودن ان.

از طرف دیگر اینکه چرا بیمه ایران تا کنون اراده ای به واگذاری سهام این شرکت به دولت نداشته نیز جای سوال دارد؟

این در حالی است که  طبق اصل 44 قانون اساسی تنها بیمه ایران به عنوان یک شرکت بیمه دولتی مجاز به فعالیت است و اینکه چرا طی این سالها یک شرکت که صد در صد سهامش متعلق به بیمه ایران است ، سهامش به یخش خصوصی واگذار نشده به نظر می رسد باید مورد توجه وزیر جدید اقتصاد قرار گیرد.

لازم بذکر است که این شرکت طی هفته های اخیر دچار تغییرات مدیریتی در سطح مدیر عامل و هیات مدیره شده است که بدون شک اگر واگذاری این شرکت به بخش خصوصی پیش ازین صورت گرفته بود این تغییرات در راستای توسعه این شرکت و متناسب با ظرفیت بازار بیمه در مناطق ازاد صورت می گرفت.

گفتنی است از انجا که در زمان تاسیس بیمه ایران معین ، بیمه های دولتی بنا بر قانون نمی توانستند در مناطق ازاد کار کنند ، این شرکت بیمه ای زیر مجموعه بیمه دولتی ایران تاسیس شد این در حالی است که بعدها این قانون لغو شد و در حال حاضر بیمه ها و بانکهای دولتی می توانند در مناطق ازاد فعالیت کنند پس ماهیت  وجود بیمه ایران معین زیر مجموعه بیمه ایران در شرایط فعلی ضرورتی ندارد ضمن اینکه  از ابتدای تاسیس بیمه ایران معین قرار بود این شرکت  به مرور به بخش خصوصی واگذار شود که این مروز زمان به سالهای طولانی انجامید .

بر اساس این گزارش ، این نامه دبیر هیات دولت  همه شرکتهای زیر مجموعه موسسات دولتی را شامل می شود که در این راستا علاوه بر شرکت ایران معین، این ابلاغیه ساير شركتهاي زير مجموعه بيمه را هم در بر می گیرد.
 


کد مطلب: 64436

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/64436/تعلل-واگذاری-شرکت-بیمه-ایران-معین

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com