۰
بدهی بانک‌های خصوصی، غیردولتی و موسسات اعتباری به بانک مرکزی، با توجه به پایه پولی234 هزارو 510 میلیارد تومانی در پایان شهریور ماه، معادل یک سوم پایه پولی است.
به گزارش اخبار بانك به نقل از فارس، آمارهای بانک مرکزی در بخش متغیرهای پولی و بانکی گویای آن است که روند اضافه برداشت بانک‌های خصوصی و غیردولتی و موسسات اعتباری از منابع بانک مرکزی تا پایان شهریور ماه امسال ادامه داشته است به‌طوری که این بانک‌ها به عدد 101 هزار و 380 میلیارد تومان رسیده که با احتساب عدد 25 هزار میلیارد تومان خط اعتباری موسسات منحله، خالص بدهی این بانک‌ها به بانک مرکزی 76 هزار و 380 میلیارد تومان است.

رقم کل بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی 150 هزار و 650 میلیارد تومان است که از این میزان 3900 میلیارد تومان آن بدهی بانک‌های تجاری دولتی و 45 هزار و 370 میلیارد تومان دیگر بدهی بانک‌های تخصصی دولتی به بانک مرکزی است که البته بخش عمده بدهی بانک‌های تخصصی دولتی به خط اعتباری مسکن مهر مربوط می‌شود.

یکی از تفاوت‌های بدهی گروه بانک‌های خصوصی، غیردولتی و موسسات اعتباری با بدهی بانک‌های دولتی در این است که بانک‌های بدهی این بانک ها روندی صعود داشته و در یک سال منتهی به شهریور ماه 100 درصد رشد داشته اما بدهی بانک‌های دولتی حدود 2 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. این نشان می‌دهد بانک‌های دولتی در منابع و مصارف به تعادل رسیده‌اند اما برخی بانک‌های خصوصی و غیردولتی همچنان با عدم تعادل روبرو هستند.

با توجه به اینکه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی یکی از اجزای پایه پولی است، با توجه به رقم 234 هزار و 510 میلیارد تومانی پایه پولی، در مجموع سهم کل بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی 64.2 درصد است. اگر بدهی بانک‌های دولتی و خط اعتباری پرداختی برای موسسات منحله را در نظر نگیریم، بدهی گروه بانک‌های خصوصی، غیردولتی و موسسات اعتباری به بانک مرکزی به تنهایی 76 هزار میلیارد تومان است. این رقم 32.5 درصد از کل پایه پولی است.

بنابراین بدهی بانک‌های خصوصی، غیردولتی و موسسات اعتباری حدود یک سوم کل پایه پولی را تشکیل می‌دهد و این نشان می‌دهد وضعیت این گروه از بانک‌ها که البته شامل همه بانک‌های این گروه نمی‌شوند، به مرز هشدار رسیده است. این بدهی بیشتر ناشی از ناترازی منابع و مصارف بانک‌ها به دلیل نرخ بالای سود بانکی و مطالبات معوق بانک‌ها، به‌وجود آمده است.
https://akhbarbank.com/vdciypaq.t1a532bcct.html
تازه ترین اخبار