۰
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۶

کدام ارز رکورددار گرانی امسال است؟

متوسط قیمت دلار در نیمه اول سال جاری از هشت هزار تومان فراتر رفته است.
کدام ارز رکورددار گرانی امسال است؟
به گزارش اخبار بانک به نقل از خبرآنلاین، در حالی که در شرایط کنونی هر دلار امریکا در بازار آزاد ایران در کانال ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان فروخته می شود، بررسی‌ها نشان می دهد متوسط قیمت دلار در نیمه اول سال جاری برابر با ۸۵۸۳ تومان بود که در قیاس با مدت مشابه سال قبل افزایشی بیش از ۱۲۶ درصد را تجربه کرده است.

 روند افزایشی قیمت دلار از دی ماه سال گذشته شروع شد اما فروردین ماه، حتی در تعطیلات کشدار نوروزی نیز تداوم معاملات دلار نشان از وقوع اتفاقاتی تازه در عرصه اقتصاد ایران داشت.

 متوسط قیمت دلار در فروردین ماه به ۵ هزار تومان رسید اما در پایان فروردین دولت با اعلام دلار تک نرخی ۴۲۰۰ تومانی ، در صدد برآمد نسبت به کنترل وضعیت اقدام نماید.

با وجودی که این مهم محقق نشد اما در اردیبهشت، خرداد و تیرماه قیمت فروش دلار آزاد احصا نشده است چرا که خرید و فروش دلار با منع قانونی همراه بود و صرافی ها تعطیل شده بودند.

 بار دیگر روند معاملات از مرداد سر گرفته شد . در این ماه متوسط قیمت دلار به ۱۰ هزار و ۲۲۰ تومان رسید اما افزایش قیمت دلار همچنان تداوم داشت به طوری که در شهریور ماه هر دلار آمریکا با قیمتی حدود ۱۲ هزار و  ۶۳۵ تومان معامله شد .گران‌ترین نرخ معامله دلار در شهریور ماه ۱۴ هزار و ۶۸۰ تومان و ارزان‌ ترین قیمت دلار در این ماه ۱۰ هزار و ۳۵۰ تومان بوده است.

 میزان افزایش متوسط قیمت دلار در شهریور ماه نسبت به شهریور ماه سال قبل افزایشی برابر با ۲۱۳ درصد را نشان می دهد هر چند میزان رشد قیمت در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه افزایشی حدود ۲۳.۹ درصد را نشان می دهد.

 رشد بی مهابای قیمت ارز سبب شد برخی ، سرمایه گذاری در بازار ارز را هدف‌گذاری کنند . همین امر به میزان تقاضا برای خرید دلار دامن زد و موجبات رشد دوباره قیمت ها را فراهم آورد . در نیمه اول سال میزان افزایش قیمت یورو حتی بیش از دلار بود . متوسط قیمت یورو در بازار به ۱۰ هزار و ۸۲ تومان رسید . در عین حال متوسط قیمت این ارز در شهریور ماه برابر با ۱۴ هزار و ۷۶۸ تومان عنوان شده است.

 بر اساس این گزارش میزان افزایش قیمت یورو نیز در شهریور ماه سال جاری نسبت به شهریور ماه سال گذشته برابر با ۲۱۳ درصد افزایش یافته است .بالاترین نرخ  فروش یک یورو در ماه شهریور ۱۳۹۷ برابر با ۱۶ هزار و ۷۷۸ تومان و پایین ترین نرخ برابر با ۱۲ هزار و ۲۹۳ تومان بود.

در این مقطع زمانی میزان افزایش قیمت یورو در شهریور نسبت به مرداد ماه همین سال ۲۳.۹ درصد بود . میزان افزایش قیمت پوند انگلیس نیز در گزارش بانک مرکزی در شهریور ماه امسال نسبت به شهریور ماه سال گذشته برابر با ۲۱۴ درصد افزایش را نشان می دهد . متوسط قیمت یورو در این دوره زمانی در قیاس با نیمه اول سال گذشته نیز رشدی برابر با ۱۳۵ درصد را نشان می دهد .

 متوسط قیمت خرید و فروش پوند در نیمه اول سال گذشته برابر با ۴۹۰۴ تومان بود که در نیمه اول امسال به ۱۱ هزار و ۵۴۸ تومان رسیده است . متوسط قیمت معامله این ارز بین المللی در شهریور ماه سال ۱۳۹۷ برابر با ۱۶ هزار و ۳۷ تومان اعلام شده است . این قیمت در نیمه اول سال گذشته به ۵ هزار و ۹۲ تومان می رسید .جدول زیر نشان دهنده قیمت سه ارز مهم بین المللی ، دلار، یورو و پوند در نیمه اول امسال و سال گذشته و تغییرات قیمتی آنهاست .
جدول تغییرات قیمتی دلار، یورو و پوند
https://akhbarbank.com/vdcb5fb0.rhbazpiuur.html
تازه ترین اخبار