۰
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۶

نوآوری‌های تاثیرگذار در دوربین گوشی‌ها

نوآوری‌های تاثیرگذار در دوربین گوشی‌ها
امروزه دوربین گوشی های هوشمند پیشرفت زیادی کرده و به رقیبی قدرتمند برای دوربین های دیجیتال تبدیل شده است. در این مطلب قصد داریم فاکتورها و نوآوری‌های تاثیرگذار دوربین گوشی های مدرن از جمله آنر 10 را بررسی کنیم.

گوشی های هوشمند مدت‌هاست که از رقیبی دست و پا بسته برای دوربین های دیجیتال، فراتر رفته و به رقیبی قدرتمند برای این دستگاه‌های الکترونیکی تبدیل شده‌اند. محبوبیت دوربین گوشی های هوشمند و البته همراهی همیشگی آن‌ها با کاربران باعث شده شرکت‌های سازنده به نیازهای کاربرانی که برای آن‌ها استفاده از دوربین، اولویتی مهم به حساب می‌آید، پاسخ داده و در بعد نرم افزاری و سخت افزاری، تمهیداتی را به کار ببندند.

در حوزه دوربین گوشی های هوشمند، بهبود عملکرد مولفه‌های پایه نظیر سنسور و لنز یا حتی استفاده از ترکیب دوربین های دوگانه و سیستم پردازش تصویر بهینه شده، از جمله راهکارهایی است که تلاش شرکت‌های سازنده را برای برآورده کردن نیازهای کاربران مشتاق عکاسی نشان می‌‌دهد. این در حالی است که در بعد نرم افزاری نیز اقدامات قابل توجهی، به ویژه با توسعه تکنولوژی‌هایی نظیر هوش مصنوعی به کار بسته شده است.

با این مقدمه، در ادامه در دو بعد سخت افزار و نرم افزار، نگاهی دقیق‌تر به اهمیت دوربین گوشی های هوشمند خواهیم داشت و مثال‌هایی از گوشی‌های به‌روز که این قابلیت‌ها را ارائه می‌کنند، بیان خواهیم کرد، اما پیش از آن، دلایل عمومی‌تر برای تمایل کاربران به استفاده از دوربین گوشی های هوشمند را به طور خلاصه مرور خواهیم کرد.

دلایل تمایل به استفاده از دوربین گوشی های هوشمند
پیش از آن که از ابعاد فنی به بررسی تمایل کاربران برای استفاده از گوشی های هوشمند در جهت ثبت عکس و فیلم بپردازیم، بد نیست نگاهی عمومی‌تر به این مقوله داشته باشیم. به بیان ساده‌تر، دلایلی نظیر همراه بودن همیشگی گوشی های هوشمند، قیمت مناسب‌تر این محصولات در مقایسه با دوربین های حرفه‌ای (به ویژه با توجه به پیشرفت چشمگیر قابلیت‌های دوربین گوشی های هوشمند در سال‌های اخیر) روند رو به رشد استفاده از اپلیکیشن‌های همراه مخصوص ویرایش تصاویر یا پلتفرم‌های مختلف به منظور به اشتراک‌گذاری آسان محتویات ثبت شده در شبکه های اجتماعی از طریق گوشی های هوشمند، توسعه اپلیکیشن‌های طرف ثالث یا حتی ادغام فیلترها و قابلیت‌های مختلف از طرف شرکت‌های سازنده به منظور ویرایش یا شخصی‌سازی عکس‌ها، در لیست مواردی قرار می‌گیرند که تمایل هرچه بیشتر کاربران را به استفاده از گوشی های هوشمند در جهت ثبت عکس و فیلم به دنبال داشته است.
علاوه بر این، مواردی نظیر بهبود عملکرد دوربین های سلفی، علاقه‌مندی کاربران به استفاده از این المان برای ثبت لحظات به صورت تکی یا دسته جمعی و فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی هم تاثیرات خاص خود را داشته‌اند. همین امر باعث شده شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌ هوشمند نیز امید بیشتری به رقابت با برندهای تولیدکننده دوربین های دیجیتالی داشته و پیگیرتر، به دنبال ارائه فناوری‌های متفاوت باشند. نکته قابل توجه این که، جابه‌جایی راحت گوشی های هوشمند باعث شده این دستگاه‌های الکترونیکی همراه و البته تکنولوژی‌های گسترده ادغام شده در آن‌ها نظیر AI را همیشه و در همه لحظات به همراه خود داشته باشیم.
در این راستا، بهره‌مندی از قابلیت‌های ارتباطی پیشرفته‌تر در گوشی های هوشمند در مقایسه با دوربین های دیجیتالی یا حتی استفاده از فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی نیز باعث شده گوشی های هوشمند به گزینه‌هایی جذاب با امکان رقابت قدرتمندتر با دوربین‌های دیجیتالی مبدل شوند.
اهمیت از نگاه سخت افزاری
تا همین چند سال پیش، عملکرد دوربین گوشی های هوشمند تا حدی مایوس‌کننده بود که حتی خوش‌بین‌ترین طرفداران این دستگاه‌های الکترونیکی همراه نیز تصور نمی‌کردند دوربین این دسته از محصولات، توانایی رقابت حتی با دوربین های دیجیتالی سطح پایین بازار را داشته باشد. با وجود این، شرکت‌های سازنده خیلی سریع تمرکز خود را روی بهبود المان‌های سخت افزاری گذاشتند و با راهکارهای متفاوت، گزینه‌هایی را با مزایای رقابتی چشم‌گیر روانه بازار کردند که در ادامه به مرور بعضی از این المان‌ها و نوآوری می‌پردازیم.
استفاده از ترکیب دوربین دوگانه
با پیشرفت فناوری، راهکارهای متفاوتی به منظور بهبود تجربه کاربران در دستور کار قرار گرفت که یک نمونه از آن‌ها را می‌توان در قالب ادغام ترکیب دوربین دوگانه در بدنه پشتی گوشی آنر 10 (HONOR 10) مشاهده کرد. ترکیب دوربین دوگانه‌ای که سنسور 16 مگاپیکسلی رنگی را در کنار سنسور دوم 24 مگاپیکسلی سیاه و سفید قرار داده است. این ترکیب، امکان استفاده از عکس‌برداری رنگی با رزولوشن بالا را در کنار ثبت تصاویر سیاه و سفید با جزئیات چشمگیر فراهم می‌کند.
در این بین، برخی از محصولات دیگر آنر، ترکیب دوربین دوگانه یا حتی دوربین‌های چندگانه را به منظور دسترسی به گزینه‌های متنوع‌تر نظیر امکان عکس‌برداری با خلق افکت بوکه مشابه با آنچه در دوربین های دیجیتالی حرفه‌ای شاهد هستیم یا حتی بزرگ‌نمایی چند برابری به همراه دارند. در واقع، رقابت میان شرکت‌های تولیدکننده گوشی های هوشمند به سمتی رفته است که نشان از درک اهمیت بالای المان‌های سخت افزاری دارد.
بررسی نوآوری‌های تاثیرگذار در حوزه دوربین گوشی های هوشمند
بهبود مولفه‌های سنسور و لنز
استفاده از پیکسل‌هایی بزرگ‌تر، به دریافت بهتر نور و در نتیجه، امکان عکس‌برداری با کیفیت‌تر در شرایط محیطی با نور محدودتر کمک خواهد کرد. تغییرات مولفه مربوط به میزان گشودگی دیافراگم نیز به همان اندازه می‌تواند در دریافت بهتر نور از محیط یا حتی اعمال تغییرات مربوط به عمق میدان، موثر باشد. به عنوان مثال در HONOR 10 شاهد استفاده از لنزی با مولفه میزان گشودگی دیافراگم f/1.8 در دوربین‌های پشتی هستیم تا امکان عکس‌برداری با کیفیت بالا در شرایط محیطی با نور محدود نیز به بهترین شکل ممکن وجود داشته باشد.
همان‌طور که می‌دانید به طور کلی هر چه مقدار گشودگی دیافراگم (F) در دوربین گوشی های هوشمند کمتر باشد، گوشی نور بیشتری را ثبت کرده و تصاویر شفاف‌تر و روشن‌تری را شاهد هستیم.
اما این تنها میزان گشودگی دیافراگم لنز دوربین گوشی های هوشمند نیست که اهمیت داشته و استفاده از لنزی با زاویه دید گسترده برای ثبت تصاویری واید به منظور جا دادن اکثر سوژه‌های مهم در یک کادر نیز حائز اهمیت است. این مقدار بر حسب درجه بیان شده و اگر طرفدار عکاسی از مناظر و یا ثبت عکس‌های دسته‌جمعی هستید، حتما این مقوله را در هنگام خرید بررسی کنید.
اهمیت از نگاه نرم افزاری
همان‌طور که گفتیم، اهمیت دوربین گوشی های هوشمند از نقطه نظر نرم افزاری را می‌توان از تمرکز شرکت‌های سازنده روی تکنولوژی‌هایی نظیر هوش مصنوعی یا یادگیری ماشینی متوجه شد. این در حالی است که رابط کاربری گوشی های هوشمند نیز کمابیش به گزینه‌های مهم و تاثیرگذاری مجهز شده‌اند که تجربه کاربر را به مراتب در مقایسه با آنچه پیش از این شاهد بوده‌ایم بهبود داده‌اند.
هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی
تا پیش از به‌کارگیری تکنولوژی هوش مصنوعی در نرم افزار دوربین گوشی های هوشمند ، تنها دو گزینه استفاده از تنظیمات اتوماتیک و تنظیمات دستی در اختیار کاربر بود. این در حالی است که تنظیمات اتوماتیک، گزینه‌های محدودی را برای بهینه‌سازی عکس‌های به ثبت رسیده در نظر می‌گرفت و استفاده از گزینه تنظیمات دستی نیز به تبحر زیادی در جهت اعمال درست مولفه‌ها نیاز داشت.
به عنوان مثال در آنر 10 با استفاده از هوش مصنوعی و در پرتو به‌کارگیری قابلیتی به نام Beauty Effect، زیباسازی چهره به بهترین شکل ممکن بر پایه امکان هماهنگ‌سازی با رنگ پوست، سن و حتی جنسیت کاربر فراهم شده است. به این ترتیب، خبری از افکت‌های اغراق‌آمیز یا نه چندان دلچسبی که در به‌کارگیری قابلیت‌های زیباسازی عکس‌ها، تا پیش از این در دوربین گوشی های هوشمند به چشم می‌خورد، نخواهد بود. امکان تشخیص سوژه‌ و صحنه نیز از دیگر قابلیت‌هایی است که هماهنگی هر چه بیشتر مولفه‌های به ثبت رسیده توسط دوربین گوشی را به همراه خواهد داشت.
بررسی نوآوری‌های تاثیرگذار در حوزه دوربین گوشی های هوشمند
قلمرو بهره‌گیری از هوش مصنوعی به اینجا ختم نشده و شما در گوشی‌های مدرن می‌توانید بک‌گراند تصاویر سلفی را عوض کنید و حالت‌هایی نظیر عکس‌های استودیویی را استفاده کنید که اوایل در گوشی های گران قیمت نظیر آیفون ایکس (iPhone X) فقط وجود داشت اما هم‌اکنون برندهایی نظیر آنر با گوشی‌های متفاوت، این قابلیت‌ها را به رده قیمتی اقتصادی آوردند.
در نهایت باید خاطر نشان شد که استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی انتها نداشته و در گوشی‌های به‌روز همانند Honor 10 ذکر شده، قابلیت‌هایی نظیر AI Sports Shot اضافه شده که به واسطه آن می‌توانید تصاویر سوژه‌های متحرک را بدون لرزش و مات شدن، ثبت کنید.
بهینه‌سازی رنگ نور فلش
استفاده از فلش‌های تکی، فلش‌هایی از نوع متفاوت (مانند فلش زنون و LED) یا ترکیبی از فلش‌ها با نورهای متفاوت، از جمله گزینه‌هایی است که به منظور بهینه‌سازی هر چه بیشتر دمای رنگ و میزان نور تصاویر، از طرف شرکت‌های مختلف مد نظر قرار گرفته است.
تکنولوژی‌هایی نظیر بهینه‌سازی رنگ نور فلش (4 in 1 Light Fusion) به منظور سازگاری با سوژه و محیط یا حتی امکان استفاده از لرزش‌گیر الکترونیکی (EIS) از دیگر نکات قابل توجه نرم افزاری در گوشی‌های مدرن برند آنر است.
علاوه بر این، رابط کاربری نرم افزار دوربین نیز گزینه‌های قابل توجه و متنوعی را برای شخصی‌سازی هر چه بهتر تنظیمات یا حتی استفاده از حالت عکس‌برداری خودکار با تنظیمات بهینه در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
جمع‌بندی
به طور کلی، سبک و سیاق زندگی مدرن کاربران گوشی های هوشمند، استفاده‌های متفاوتی که انسان دنیای مدرن از این دستگاه‌های الکترونیکی همراه در ثبت لحظات دارد و نیازهای متفاوتی که با پیشرفت سخت افزاری و نرم افزاری المان‌های مرتبط با دوربین گوشی های هوشمند شاهد هستیم باعث شده شرکت‌های سازنده، تمرکز خود را روی توسعه محصولاتی با قابلیت‌های سطح بالا در زمینه عکس‌برداری و فیلم‌برداری بگذارند.
در این بین، شرکت‌هایی نظیر آنر دست به کار شده‌اند تا قابلیت‌های مدرن و کاربردی را در محصولاتی با قیمت مناسب، پیش روی مشتاقان قرار داده و نیازهای خریداران را با پرداخت حداقل هزینه، برآورده کنند. قابلیت‌های مدرن و کاربردی در قالب به‌کارگیری المان‌های سخت افزاری پیشرفته و جذاب یا فناوری‌های به‌روز به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند تا کاربران نهایی، جدیدترین فناوری‌های سخت افزاری و نرم افزاری را در محصولی خوش‌قیمت و اقتصادی، در مقابل داشته باشند.
به این ترتیب، گوشی هوشمندی را در اختیار خواهید داشت که امکان ثبت عکس‌ها و ویدیوها را با کیفیت مطلوب فراهم کرده و با توجه به وضعیت بازار، هزینه زیادی را نیز به شما تحمیل نخواهد کرد.
 
https://akhbarbank.com/vdcepx8p.jh8epi9bbj.html
تازه ترین اخبار