۰
سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱

تغییر مسیر سپرده‌های مدت دار

آمارهای پولی و بانکی شهریورماه نشان می‌دهند شکاف بین سپرده‌های دیداری و سرمایه‌گذاری مدت‌دار افزایش پیدا کرده است. به این معنا که سپرده‌های دیداری با سرعت بالایی در حال افزایش و سرمایه‌گذاری مدت دار در حال کاهش است.
به گزارش اخبار بانک، جزئیات سرمایه‌گذاری مدت دار نیز نشان می‌دهد شکاف بین رشد نقطه‌به‌نقطه سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت کم شده است. کاهش فاصله به این معنا است که رشد سپرده‌های کوتاه‌مدت در شهریورماه به شدت افزایش و رشد سپرده‌های بلندمدت به شدت کاهش داشته است.

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در شهریورماه سپرده‌های دیداری کل بانک‌های کشور به حدود ۲/ ۱۹۹ هزار میلیارد تومان رسیده که به نسبت مرداد ماه رشد ۶ درصدی را تجربه کرده است. براساس آمار منتشر شده سپرده‌های دیداری در اسفند ماه سال گذشته ۴ /۱۵۰ هزار میلیارد تومان بوده که به این ترتیب در ۶ ماه نخست سال‌جاری ۸/ ۴۸ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. به عبارت دیگر رشد ۶ ماهه سپرده‌های دیداری ۴ /۳۲ درصد بوده است. از سوی دیگر روند رشد نقطه‌به‌نقطه سپرده‌های دیداری نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۹۷ روند آن صعودی شده و از تیرماه بر سرعت رشد آن افزوده شده است. آمارها نشان می‌دهند که رشد نقطه‌به‌نقطه سپرده‌های دیداری در تیرماه ۳/ ۳۸ درصد، در مرداد ماه ۶/ ۴۲ درصد و در شهریورماه به ۹/ ۴۸ درصد رسیده است. این افزایش نشان می‌دهد که ترجیح مردم برای استفاده از حساب‌هایی که نقدشوندگی بالاتری دارند افزایش پیدا کرده است.

از سوی دیگر گزارش پولی و بانکی بانک مرکزی در شهریورماه نشان می‌دهد که سپرده‌های مدت دار نظام بانکی کشور به حدود ۹ /۱۳۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده که به نسبت مرداد ماه رشد ۷ /۰ درصدی را ثبت کرده است. مقایسه مبلغ سپرده‌های مدت دار در شش ماه نخست سال‌جاری نیز نشان می‌دهد که در این مدت سپرده‌های مدت‌دار حدود ۱ /۷۹ هزار میلیارد تومان افزایش داشته که رشد آن ۴/ ۶ درصد بوده است.

علاوه براین آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد رشد نقطه‌به‌نقطه سپرده‌های مدت دار در فروردین ماه سال‌جاری رقم ۲۱ درصد را ثبت کرده و خرداد ماه با ۲ واحد درصد کاهش به ۱۹ درصد رسیده است. رشد سرمایه‌گذاری‌های مدت دار نیز در تیرماه سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته رقم ۳ /۱۷ را ثبت کرده که در مرداد ماه با ۸/ ۰ واحد درصد کاهش به ۵ /۱۶ درصد رسیده است. در شهریورماه نیز رشد سرمایه‌گذاری مدت دار به نسبت شهریورماه سال گذشته ۶ /۱۵ درصد بوده که کمترین مقدار خود از سال ۹۲ بوده است.

آمارهای بانک مرکزی جزئیات سرمایه‌گذاری مدت دار را در دو دسته سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت منتشر می‌کند. براساس این آمار، سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت نظام بانکی کشور در شهریورماه به ۴/ ۴۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده که به نسبت مرداد ماه رشد ۷/ ۳ درصدی داشته است. سرمایه‌گذاری بلندمدت نیز در شهریورماه به حدود ۶ /۸۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده که رشد ماهانه آن منفی ۹۴/ ۰ درصد بوده است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد که رشد نقطه‌به‌نقطه سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت پس از ۹ ماه مثبت شده است. براساس آمار منتشر شده رشد نقطه‌به‌نقطه سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در شهریورماه ۹ /۱ درصد مثبت بوده در حالی که رشد نقطه‌به‌نقطه این سرمایه‌گذاری در مرداد ماه منفی ۸/ ۲۱ درصد بوده است. از سوی دیگر رشد سرمایه‌گذاری بلندمدت نیز در شهریورماه ۶/ ۲۵ درصد بوده که به نسبت مرداد ماه کاهش ۳۶ واحد درصدی داشته است. این مقایسه نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری بلندمدت با سرعت بیشتری کاهش پیدا کرده و سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت با سرعت بیشتری به نسبت ماه‌های گذشته افزایش داشته است.
منبع:دنیای اقتصاد
https://akhbarbank.com/vdcd9s09.yt0ok6a22y.html
تازه ترین اخبار