۰
۲
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۲

وزیر اقتصاد: اصلاح نظام بانکی کلید خورد

وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور گفت: تحریم‌های ظالمانه فعلی، جای نگرانی ندارد زیرا بیشتر تحریم های چند جانبه را پشت سر گذاشته ایم.
وزیر اقتصاد: اصلاح نظام بانکی کلید خورد
به گزارش اخبار بانک، فرهاد دژپسند در یک برنامه تلویزیونی در خصوص شرایط تحریمی کشور افزود: بیشتر تحریم‌های چند جانبه را پشت سر گذاشته‌ایم و تحریم‌های ظالمانه فعلی جای نگرانی ندارد.

او در اشاره به برنامه های دولت و وزارت اقتصاد در شرایط کنونی گفت: اول باید بدانیم تحریمها با ما چه کار می کنند، تحریمها می خواهد مردم را از دولت بریده و ناامیدی میان ملت ایجاد کند. تحریمها قصد دارد ورودی های کشور را مسدود کند به این خاطر تحریم نفتی و مشتقات آن جدی گرفته می شود.

دژپسند ادامه داد: اگر مردم احساس کنند با دولت و حکومت هستند، بخشی از گامهای لازم برداشته شده است حال اینکه چگونه باید این حس پدید آید. حکومت باید در رفتارش ثابت کند که هدفی جز افزایش رفاه مردم ندارد و آرامش و آسایش مردم را در اولویت قرار دهد. اگر رقابت ها را برای انتخابات نگه داریم و پس از انتخابات به رفاقت بپردازیم و لباس همفکری بپوشیم می توانیم گامی مناسب در این راستا برداریم.

او افزود: بعد از تامین منابع و ایجاد آسایش باید به داشته هایمان توجه و بهره وری را حداکثر سازیم، باید از ظرفیت های خالی استفاده کنیم. باید دارایی های دولت را اهرمی کنیم برای خروج از شرایط تحریم به این منظور توانسته ایم محاسبه ای دقیق از دارایی های دولت تهیه نمائیم.

دارایی دولت ۷۰۰۰ هزار میلیارد تومان است
وزیر اقتصاد تصریح کرد:در حال حاضر دارایی های دولت چیزی حدود هفت هزار، هزار میلیارد تومان اعم از مستغلات و اماکن است که بیست درصد این رقم حدود هزار و چهارصد و چهل میلیارد تومان خواهد بود و همین مبلغ برای ایجاد اهرم محرک اقتصادی کافیست. این رقم می تواند به گونه های مختلفی وارد اقتصاد کشور شود، یا به فروش برسد یا نیازمندیهای برخی شرکتها به املاک تامین گردد.

او ادامه داد: واگذاری شرکتهای دولتی از دیگر اقدامات موثر در ایجاد تحرک اقتصادی خواهد بود البته موانع اجتماعی و فرهنگی بسیاری بر سد راه این طرح وجود دارد. البته ما نمی خواهیم در راستای کوچک سازی دولت، بحرانهای بیکاری ایجاد کنیم بلکه هدف ما تنوع بخشی به نیروی کار توسط آموزشهای فنی و حرفه ای خواهد بود آنهم در جهت افزایش سود و منافع شرکتهای خصوصی سازی شده واقعی است.

از شرایط نظام بانکی گلایه داریم
دژپسند در خصوص تورم و عوامل وابسته آن گفت: گاهی اوقات به دلیل افزایش نرخ ارز و مشکل در تامین مواد اولیه، تورم ناشی از فشار هزینه حاصل می شود و برخی مواقع بی اعتمادی به آینده می تواند انتظارات را بالا ببرد که تقاضا افزایش می یابد و در نهایت تورم بالا خواهد رفت.اینکه در دولت آقای روحانی، تورم به خوبی کنترل شده است می توان علت انرا کنترل انتظارات بیان کرد، یعنی من بعنوان خریدار امید داشته ام که در آینده کالا و خدمات ارزانتر خواهد شد و یا اطمینان داشته‌ام که گرانتر نمی شود پس شتابی برای خرید نداشته ام. اگر این احساس دوباره احیاء شود می تواند به شرایط اقتصادی کشور کمک بسیار کند ولی دشمن نمی‌خواهد چنین اتفاقی رخ دهد.

دژپسند افزود: زمانی که درباره بازار مالی صحبت می شود بازار پول نباید این قدر نقش داشته باشد بلکه باید بازار سرمایه جایگزین آن شود.
وی گفت: در ۲ سال اخیر بازار سرمایه با توجه به شرایط، خود را سر پا نگه داشته است.

دژپسند با بیان اینکه باید عمق بازار سرمایه را افزایش دهیم افزود: نرخ سود باید مثبت باشد و زمانی که تورم یک رقمی شد نرخ سود نیز باید عکس العمل نشان می‌داد.

وی درباره اصلاح نظام بانکی با بیان اینکه همچنان از شرایط گلایه داریم گفت: برنامه باید به گونه ای طراحی شود که مجریان با علاقه آن را اجرا کند.

دژپسند افزود: البته در میان مدیران بانک ها این علاقه وجود دارد و هر بانکی برنامه مشخصی دهد تا با پایش آن، برنامه اجرایی شود.

وی گفت: اصلاح نظام بانکی را از هفته پیش آغاز کردیم.

دژپسند افزود: بانک ها از بالا بودن میزان مطالباتشان دچار مشکل هستند.

وی در پاسخ به اینکه آیا حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانکی در اختیار ۸ نفر است یا خیر؟ گفت: در اعداد تأمل و بر اساس تعاریف آنها را بررسی می کنم.

دژپسند افزود: بدهی دولت به نظام بانکی ادعایی است که بانک ها آن را مطرح می کنند و ما نمی توانیم تا زمانی که این ادعا حسابرسی نشده باشد آن را بپذیریم.وزیر اقتصاد گفت: باید با مردم صادق باشیم و مباحث را شفاف بگوییم زیرا شفافیت راهکار مبارزه با فساد است.دژپسند افزود: از کسی که افشاگری آن منتهی به صدور حکم می شود باید قدردانی کرد.

وی گفت: اگر می خواهیم با فساد بجنگیم باید کارها الکترونیکی شود و از اقتصاد مقاوم به سمت اقتصاد هوشمند برویم و آن را الکترونیکی کنیم.
دژپسند در پاسخ به این سؤال که آیا فساد سازمان یافته ای وجود دارد؟ افزود: فساد سازمان یافته تعریف دارد، اگر منظور فساد از صدر تا ذیل باشد چنین فسادی وجود ندارد اما اگر منظور فساد گسترده و شبکه ای است چنین فسادی داریم.

وی با طبیعی خواندن مقاومت برخی دستگاه ها برای پیوستن به شبکه الکترونیکی گفت: نباید از الکترونیکی کردن اقتصاد عقب نشینی کنیم.وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در این شرایط افزایش مالیات ها توجیهی ندارد و بهتر است درباره کاهش آن مطالعه شود.دژپسند گفت: به هیچ وجه افزایش نرخ مالیات ها مطرح نیست.

وی با بیان اینکه از ظرفیت مالیات استفاده نمی کنیم افزود: اکنون سهم مالیات در اقتصاد کشور ۷ درصد است که باید آن را به ۱۰ درصد برسانیم.
دژپسند گفت: در چند سال اخیر بخش مالیات عملکرد خوبی داشته است اما باید راه های فرار و اجتناب از مالیات بسته شود.

وی افزود: شناسایی پایه های جدید مالیاتی و لغو برخی معافیت ها موجب افزایش درآمد مالیاتی می شود.دژپسند گفت: مالیات ها باید بدون فشار بر مردم و مالیات دهندگان افزایش یابد.وزیر اقتصاد با بیان اینکه مالیات نباید فقط ابزار درآمد دولت باشد افزود: مالیات ابزاری برای آرایش فعالیت های اقتصادی و زدودن فعالیت های مخرب در این بخش است.

منتظر کاهش نرخ ارز هستیم
دژپسند گفت: موافق مالیات بر عایدی سرمایه هستم اما نرخ مالیات نباید تولید را کور کند و سرمایه ها را فراری دهد.

وی درباره برخی گمانه زنی ها مبنی بر افزایش قیمت حامل های انرژی به ویژه بنزین افزود: تاکنون هیچ قراری در این زمینه گذاشته نشده است.دژپسند گفت: مراکز پژوهشی بسته هایی را ارائه داده اند که این بسته ها در دست بررسی و تاکنون هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

وی افزود: با توجه به اینکه بنزین یکی از اصلی ترین بخش های هدر رفت منابع ملی کشور است و این موضوع مورد توجه بسیاری از کارشناسان قرار دارد تعیین قیمت سوخت، فرآیندی را طی می کند تا نرخ عادلانه ای داشته باشد.

دژپسند درباره بسته های حمایتی نیز گفت: بسته ها تا پایان این ماه اجرایی می شود اما دغدغه این است که شئون مردم حفظ شود.

وی در پایان اظهار داشت: انتظار این است که بر اساس شرایط و عوامل بنیادین نرخ ارزکاهش یابد.
 
https://akhbarbank.com/vdcgtw93.ak9tz4prra.html
مشاهده نظر مخاطبان
Iran, Islamic Republic of
همین که اقتصاد امروز ما از هیچ الگوئی تبعیت نمیکنه نشونه همین فساد .‌
حسین
Iran, Islamic Republic of
جناب دژپسند ،اینکه یک مدیری با سابقه اقتصادی شما که کاملا در علم اقتصاد و مبانی ان کاملا اشراف دارید شکی نیست،ولی متن خوانده شده از اصول گفته شده سیاستهای دستوری افراد غیر علمی و بصورت دستوری بیان شده،ریز نمیشوم،ولی اگر روشهای دولت که جز افکار سنتی در اقتصاد میباشد،باعث افول و زوال اقتصاد کشور در شرایط فعلی خواهد شد.تنها راه کشور برگشتن دولت به وظایف اصلی خود و ایجاد یک بازار پولی،بازار سرمایه ای پویا میباشد.متاسفانه دولتی فعلی بدون توجه به صاحبنظران علم اقتصاد در جایگاه دیگران بصورت دستوری تصمیم میگیرند،ما یک کشور و یک ملت داریم که نباید اینقدر سلیقه ایی تصمیم گیری شود.امیدواریم اقای روحانی اجازه بدن دوستان اقتصادی کار خودشون رو بر اساس اصول و علم اقتصاد انجام بدن.فعلا متاسفانه تا بحال این امر اجرا نشده و در نوشتهای فعلا کمی با تامل میشود فهمید دوباره سیاستهای دستوری ادامه دارد.به امید موفقیت ایران
تازه ترین اخبار