۰
۱
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۳
روحانی:

برخی از بانک‌ها روزانه برای ما گرفتاری درست می‌کنند

رییس جمهور گفت: برخی از بانک‌ها روزانه و نه ماهانه برای ما گرفتاری درست می‌کنند، هر روز و ساعتی برای ما مشکل درست می‌کنند.
برخی از بانک‌ها روزانه برای ما گرفتاری درست می‌کنند
به گزارش اخبار بانک به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار معاونین و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنین از حضور گسترده و شکوهمند مردم ایران اسلامی در راهپیمایی 13 آبان قدردانی کرد و اظهارداشت: مردم با حضور گسترده و شکوهمند خود در این راهپیمایی و اعلام آمادگی برای وحدت، انسجام، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان،  بر توطئه‌های جدید آمریکا خط بطلان کشیدند.
 
رئیس جمهور حضور گسترده مردم در مراسم باشکوه راهپیمایی اربعین حسینی را نیز که با امنیت کامل  و نظم بسیار خوب برگزار شد، بسیار با معنا و پرمفهوم خواند و فرا رسیدن ایام رحلت نبی معظم اسلام پیامبر اکرم(ص) به عنوان فخر همه موجودات و پیامبر رحمت برای همه عالمیان و همچنین ایام شهادت پرچمدار صلح امت پیامبر حضرت مجتبی(ع) و امام هشتم(ع) را تسلیت گفت.

روحانی با قدردانی از زحمات دکتر کرباسیان در دوران مسوولیت وزارت اقتصاد و همچنین آقای اکرمی در دوران مسوولیت سرپرستی این وزارتخانه، به گزارش مسوولان این وزارتخانه از اقدامات انجام شده اشاره کرد و افزود: در شرایطی هستیم که بازار بورس و فرابورس ما امروز نقش بسیار خوب و سازنده‌ای داشته است. این حرف درست است که ما بخشی از مسئولیت بانک‌ها را به تدریج باید به بازار سرمایه منتقل کنیم و بازار سرمایه ما این توان را دارد که بخشی از نیازمندی‌ها و تجهیز منابع مالی کشور را به عهده بگیرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: دولت تلاش کرد تا اوراق در جامعه جایگاه مطمئنی پیدا کند، چراکه این کار بازار سرمایه را هم تسهیل می‌کند.

روحانی با بیان اینکه چند بار در دولت تأکید کردم که حتی یک روز تاخیر چه در سود اوراق و چه در بازپرداخت آن جایز نیست، گفت: مردم باید دقیقاً بدانند دولت پای قولی که به آنها داده ایستاده است؛ این سرمایه و اعتمادی که می‌گوییم البته بسیار گسترده و وسیع است، اما یک بخش‌ آن در همین است که دولت به مردم اعتماد دهد که چگونه به اوراق همانند اسکناس اعتماد ‌کنند و این در جامعه بسیار مهم است و امیدواریم از این فرصت بسیار مناسب و خوبی که در بازار سرمایه ایجاد شده مخصوصاً در این شرایط بتوانیم بهره‌برداری و استفاده بیشتری کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تحریم هم به بازار سرمایه کمک کرده به این معنا که باعث شده قیمت ارز بالا برود و خود به خود به ارقام بازار سرمایه کمک کرده است، گفت: در عین حال بازار سرمایه مسئولیت سنگینی هم بر دوش دارد و می‌تواند در شرایط تحریم نقش بسیار خوبی را ایفا کند چراکه به همان مقدار که ممکن است بانک‌ها دست و پایشان بسته شود، دست بازار سرمایه دست بازتر خواهد بود و باید فعال شود.
روحانی ادامه داد: در زمینه سهام عدالت، کاملاً موافق هستم که مردم هم سودش را بگیرند و هم بتوانند در بازار تبادل کنند، چون این سهام برای مردم است و آنها باید بتوانند هر وقت بخواهند استفاده و جابجا کنند و البته این حرکت خواص اقتصادی برای تولید کشور هم دارد و در واگذاری به بازار سرمایه و اقتصاد کمک می‌کند.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: هر چه ما بتوانیم میان اقتصاد و بخش دولتی و شبه دولتی فاصله بیندازیم به نفع مردم است؛ باید اقتصاد را به خود مردم واگذار کنیم؛ خیلی چیزها را باید به مردم واگذار کنیم. اگر مردم و سازمان های مردم نهاد، در کمک به اقشار آسیب‌پذیر درست فعال شوند، از دولت بهتر کار می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه اگر بتوانیم بخش‌های فرهنگی مردمی را در جامعه سازماندهی کنیم، بهتر از بخش دولتی و شبه دولتی می‌توانند در فرهنگ جامعه تأثیرگذار باشند، تصریح کرد: قبل از انقلاب چه کسانی بودند که دین مردم و قرآن را ترویج و تبیین می‌کردند؟ پایه‌های انقلاب در همین حسینه‌ها، مساجد، حوزه‌های علمیه و هیأت‌ها استقرار پیدا کرد و اینها هیچ‌کدام دولتی نبودند؛ همه مردمی بودند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بعد از انقلاب تلاش می‌کنیم که مردمی‌ها را دولتی کنیم و خیلی خاصیتی هم نمی‌بریم، گفت: هر چه بتوانیم امور را به مردم واگذار کنیم، حتماً به نفع ماست. مردم بهتر از ما تلاش می‌کنند این روشن است و مثال ساده عوامانه‌ این است که بخش خصوصی مغازه‌اش را کی باز می‌کند؟ ما خیلی سر وقت باشیم 8 کارمان را شروع می‌کنیم، اما آن مغازه‌دار گاهی 5 صبح در مغازه‌اش را باز می‌کند. این نشان کار مردم و کار دولت است. از آن طرف ساعت 4 نشده کیف‌مان را بسته و آماده فرار هستیم نه آماده رفتن و اگر یک ثانیه بخواهید اینها را نگه دارید، برایشان یک ساعت طول می‌کشد. از آن طرف مغازه‌دار تا مشتری است او هم است،  هر ساعتی که می‌خواهد باشد.

روحانی اظهار داشت: اگر در دولت تا مراجعه کننده بود ما هم بودیم آن وقت بخش دولتی مثل بخش خصوصی می‌شود؛ ما ساعتی کار می‌کنیم، آنها هدفی کار می‌کنند و می‌خواهند زندگی و جامعه را رشد دهند؛ ولی ما می‌خواهیم ساعت‌مان را به نحوی پر کنیم.

رئیس جمهور افزود: البته برخی مسئولیت‌های حاکمیتی همه جای دنیا به عهده بخش خصوصی نیست؛ نیروهای مسلح و بخشی از اقتصاد حالت های خاص خودشان را دارند؛ اما می‌توانیم بخش عمده‌ای را به مردم واگذار کنیم و این سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی به معنی واقعی کلمه باید اجرا و پیاده کنیم.

روحانی با اشاره به موضوع بانک ها در نظام اقتصادی کشور، گفت: به آقای دژپسند گفتم که در این دوران مسئولیت، بالاترین وظیفه او،  بانک و اصلاح امور بانک‌ها است. بقیه مسئولیت‌ها با همه اهمیتی که دارند، درجه 2 هستند. بانک‌ها باید به جایی برسند تا بتوانند به دولت کمک کنند.

رئیس جمهور افزود: در شرایط کنونی بانک‌ها گاهی به ما کمک می‌کنند، گاهی بار بر دوش ما می‌گذارند. همه این نقدینگی که ما از آن شکایت داریم و می‌گوییم غول نقدینگی و کجا خوابیده و کجا حرکت می‌کند. چه کسی این نقدینگی را درست می‌کند؟ ممکن بود در زمانی دولت نقدینگی ایجاد و استقراض کرده و پایه پولی را بالا ببرد اما الان که اینگونه نیست و ما که پایه پولی را بالا نمی‌بریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه رشد نقدینگی در دولت یازدهم و دوازدهم، عمدتاً مربوط به پایه پولی نبوده و به ضریب فزاینده مربوط می‌شود، گفت: آن جایی هم که این افزایش به پایه پولی مربوط می‌شود، دولت نیست که این پایه پولی را بالا می‌برد، عمدتاً بانک‌ها هستند. بانک‌ها پایه پولی را بالا می‌برند؛ یعنی از یک طرف با یک دست به مردم خدمت می‌کنند، با یک دست دیگر فشار بر جامعه می‌آورند.

روحانی با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید سالم‌سازی شوند، افزود: متأسفانه یا خوشبختانه امروز اقتصاد وصل به بانک‌ها است. به تدریج باید این وابستگی و تکیه اقتصاد به بانک‌ها را به بازار سرمایه شیفت کنیم. بانک مسئولیت بسیار سنگینی دارد؛ وقتی آمار اضافه برداشت را ماهانه یکبار نگاه می‌کنم، بعضی از آنها تکان‌دهنده است. بانک‌های خصوصی که وضع‌شان خیلی بد است. بعضی از بانک‌های دولتی هم وضع‌شان خوب نیست. این وسط خصولتی هم که هستند.

رئیس جمهور اظهارداشت: این مشکل جدی است. این هنر نیست که از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم. چرا استفاده کنید؟ خود دولت از منابع بانک مرکزی استفاده می‌کند و به تولیدکننده می‌دهد. شما کاری نکردید، پس‌اندازی را از مردم گرفتید، چه مقدارش را استفاده کردید و چه کار کردید؟ چقدر از پول‌هایتان منجمد است؟ از آنها بگذریم، شرکت‌هایتان چه کار می‌کند؟

روحانی تصریح کرد: به آقای دژپسند گفتم اولین مسئولیت شما در وزارت اقتصاد، مسئولیت اصلاح نظام بانکداری است و شما کاری کنید که اولا بانک‌ها از بنگاه‌داری خارج شوند. در حال حاضر تسهیلاتی که بانک‌ها می‌دهند، اول به بنگاه‌های خودشان می‌دهند. بانک باید از بنگاه‌داری خارج شود تا بتواند عادلانه رفتار کند.

رئیس جمهور ادامه داد: نکته دیگر سرمایه‌های منجمد است، سرمایه‌های منجمد برای چیست؟ این همه ساختمان و شعبه برای چه؟ در کجای دنیا اینطوری است. اخیراً وقتی به کشورهای خارجی سفر می‌کنم یکی از چیزهایی که نگاه می‌کنم، شعبات بانک‌هاست. اصلاً در تهران، اول، وسط و آخر خیابان، نبش خیابان و جای حساس شهر را شما پیدا نمی‌کنید که بانک‌ها نگرفته باشند. چرا؟ یک رقابت ناسالم بین بانک‌ها پیدا شده است. رقابت سالم خوب است، اما امروز رقابت ناسالم ایجاد شده است.

روحانی خاطرنشان کرد: نظارت بانک مرکزی باید به مراتب افزایش پیدا کند. الان نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها ضعیف است. دیدیم یک مؤسسه غیرمجاز چه بلایی سر کشور آورد. چه بلایی سر مردم آورد. چقدر به اعتماد عمومی مردم لطمه زد و چه هزینه سنگینی بر دوش ما گذاشت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه 250 هزار میلیارد تومان از نقدینگی امروز، مربوط به مؤسسات غیرمجاز است، گفت: این موسسات باعث شدند که از پایه پولی بیش از 30 هزار میلیارد تومان پول پرداخت کنیم. شما ضریب فزاینده را نگاه کنید، 250 هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار آمده است. چرا؟  چون یک عده متخلف، یک عده افرادی که به مردم خیانت کردند و معمولاً این خائنین آدم‌هایی در دور و بر خودشان دارند و جمع می‌کنند.

روحانی اضافه کرد: یکی از کارهای خوبی که دکتر سیف انجام داد، بستن این مؤسسات غیرمجاز بود. نام وی همیشه در تاریخ ایران به نیکی یاد خواهد شد. کار بسیار سنگینی بر عهده گرفت. ایشان نامه‌هایی را با 40 الی 90 امضاء از آدم‌های مختلف می‌آورد که تهدیدش می‌کردند و من می‌گفتم کار خودت را انجام بده و نترس. کار بزرگی انجام داد.

رئیس جمهور تاکید کرد: این مؤسسات غیرمجاز، مؤسسات مجاز، بانک‌های خصوصی و دولتی، همه اینها باید سالم‌سازی شوند. این مهم‌ترین وظیفه‌ای است که امروز وزارت اقتصاد و بانک مرکزی توأماً بر عهده دارند و باید انجام دهند و همه مدیران دلسوز بانک‌ها باید این کار را بکنند. مدیران بانک‌ها رسالت بسیار سنگینی بر عهده دارند. آنها بهتر از ما می‌توانند کمک کنند. آنها بهتر از ما راهش را بلد هستند.

روحانی اظهار داشت: بیاییم واقعاً بانک‌ها را اصلاح کنیم. در شرایط اقتصادی که الان هستیم، شاید یک فرصت خوبی برای اصلاح امور بانک‌ها باشد. اختیارات بسیار زیاد و وسیعی را به بانک مرکزی دادیم. در همین مصوبات چند هفته گذشته، کاملاً دست بانک مرکزی را باز گذاشتیم و همه اختیارات قانونی مورد درخواست را به آن داده‌ایم تا بتواند بانک ها را اصلاح کند.

رییس جمهور گفت: برخی از بانک‌ها روزانه و نه ماهانه برای ما گرفتاری درست می‌کنند، هر روز و ساعتی برای ما مشکل درست می‌کنند. همانطور که بانک‌های سالم می‌توانند کمک بسیار بزرگی باشند و تولید بدون بانک راه نمی‌افتد و نقش مهمی در روابط ما با دنیا دارند.
https://akhbarbank.com/vdchxin-.23nkxdftt2.html
مشاهده نظر مخاطبان
Iran, Islamic Republic of
هنوز پول و سود کاسپینی ها از سال ۹۴ پرداخت نشده !!!
این پولها کجاست ؟!!!
چرا دائما بی کفایتی خودتونو به گردن دیگران میاندازید ؟!!!
کی به کاسپین مجوز داد ؟!!!
چرا پول ملت رو بلوکه کردید ؟!!!
ارزش پول بلوکه شده ملت چقدر کم شده ؟!!!
تازه ترین اخبار