۰
ایرنا: همزمان با بحران ناشی از ربوده شدن 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار ناراضی عربستانی و احتمال اعمال تحریم های واشنگتن علیه ریاض، ارزش ریال سعودی در مقابل دلار آمریکا به پایین ترین میزان خود از ژوییه 2017 ( تیر و مرداد 96) میلادی رسید.

بانک مرکزی عربستان نرخ برابری ریال در مقابل دلار برای معاملات فوری را 3.75 اعلام کرد که این میزان پایین ترین ارزش ریال عربستان در 14 ماه گذشته محسوب می شود.

این گزاش افزود: علاوه بر این امروز (دوشنبه) ارزش سهام «سافت بانک» که صندوق سرمایه گذاری سعودی- ژاپنی را اداره می کند، به علت نگرانیها درباره احتمال اعمال تحریم بر عربستان در ماجرای ناپدید شدن خاشقجی روزنامه نگار منتقد این کشور، در آغاز معاملات بورس توکیو پنج و سه دهم درصد کاهش یافت.

بورس عربستان هم نسبت به احتمال اعمال تحریم های آمریکا علیه این کشور واکنش نشان داد و در ساعات اولیه معاملات دیروز ( یکشنبه) 7 درصد سقوط کرد.

در معاملات دیروز بورس عربستان ارزش سهام 183 شرکت از کل 188 شرکت کاهش داشت و بیشترین کاهش مربوط به بهای سهام شرکت ‌های پتروشیمی و صنایع سنگین سعودی بود.

'بلومبرگ' در گزارشی درباره این وضعیت نوشت: فضای سیاسی عامل این کاهش بوده و انکار سعودی ها در خصوص دست داشتن آنها در ناپدید شدن خاشقچی، به هیچ وجه به نفع این بازار نیست.

طبق این گزارش، عواملی دیگری از جمله کاهش سطح سهام بورس های جهانی و افت بهای جهانی نفت طی هفته اخیر نیز در افت ارزش سهام عربستان تاثیر داشته است.

خاشقچی منتقد دولت عربستان 2 اکتبر (10 مهر) پس از ورود به کنسولگری این کشور در استانبول، ناپدید شد.

مقامات ترکیه بر این باورند که وی توسط برخی عوامل سعودی به قتل رسیده؛ ادعایی که ریاض آن را رد کرده است.

'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا گفت که درصورتی که معلوم شود عربستان در این قتل نقش داشته است، این کشور را 'مجازات' خواهد کرد.

ترامپ شنبه گذشته در مصاحبه با شبکه 'سی.بی.اس' درباره اینکه آیا خاشقچی کشته شده و آیا 'محمد بن سلمان' دستور قتل وی را صادر کرده است، ریاض را تهدید و اعلام کرد: هنوز کسی این را نمی‌داند و این موضوع در دست بررسی است... اما اگر سعودی ها پشت این قضیه باشند در صورت اثبات، مجازات سختی در نظر خواهیم گرفت.
https://akhbarbank.com/vdchz6n-.23nxvdftt2.html
تازه ترین اخبار