۰
برخی از فعالان بازار سرمایه به قطع دیروز سامانه معاملات و عدم امکان سفارش گیری و انجام معاملات در بورس تهران، واکنش نشان دادند.
در پی بروز مشکل فنی در سامانه معاملات روزگذشته ، از ساعت 9:37 دقیقه امکان سفارش گیری و انجام معاملات متوقف و بعد از تعطیلی دو ساعت و 11 دقیقه ای از سر گرفته شد اما باز هم در سه دقیقه پایانی این اختلال تکرار شد.

در این بین، تعدادی از فعالان درفضای مجازی با کنایه و طنز به این موضوع واکنش نشان دادند.

یکی از فعالان بازار با کنایه در این خصوص گفت: باز هم هسته شکست!! این اعتماد بنفس متخصصین فنی ما را به امان آورده! این همه بورس در دنیا با حجم های بالا کار می کند و ما هنوز...!!! یه شماره کارت بدید سهامداران هزینه تعویض هسته رو بدن.

یکی دیگر از فعالان با اشاره به اینکه بخش آنلاین معاملات به کارگزاران واگذار شده و اگر سهامداری با مشکل قطع شدن هسته معاملات مواجه است می تواند کارگزار را عوض کند،گفت: همین الان چند تا کارگزاری عوض کردم ، نشد.

همچنین یکی از کارشناسان بازار سرمایه اعلام کرد: نهاد ناظر و البته شرکت مدیریت فناوری بورس به جای محافظه کاری لازم است رک و پوست کنده بگویند هیچ شرکت درست و حسابی توی دنیا حاضر نیست نرم افزار معاملاتی به ایران بفروشد.شرکت های داخلی هم تجربه و تخصص انجام چنین کاری رو ندارند، وصله پینه کردن هم همین دردسرها رو دارد.

دیگری پیشنهاد داد به جای کند کردن عمدی سیستم از فرایند سیرکِت بریکر یا مدار شکن که در بورس نیویورک هم استفاده می شود،استفاده کرد.

یکی از فعالان با اشاره به جلسه دادستان تهران با رییس سازمان بورس گفت: وی با اختلالات این هسته حرف از معاملات الگوریتمی می زند!
یک فعال بازار سرمایه نیز با اشاره به تشابه این امر به موارد نظام بانکی گفت: رسانه ای کردن این مسائل ضربات بیشتری به بورس می زند، در نظام بانکی بسیاری از مواقع شبکه شتاب قطع می شود اما اخباری بیرون نمی آید . هزینه تحریم کم کم بیش از تحریم گذشته نمایان خواهد شد.

فردی دیگر گفت: واقعیت این است مدیرانی که به تغییرات مورد درخواست در این سامانه پاسخ منفی دادن بعدها محترمانه جواب شدند.به دوستانی که در حال حاضر مسئولیت این سامانه رو به عهده دارند باید مدال شجاعت داد!

یک فعال بورس هم با انتقاد تند وتیزی گفت: در سیستم معاملاتی و نرم افزار تحریم هستیم دیگر در مدیران که تحریم نیستیم،سیستم رو نمیشه عوض کرد اینا رو که میشه ریخت بیرون.مشکل از نرم افزار معاملاتی هست و سازمان باید پاسخگو باشد.مگر کارمزد به سازمان پرداخت نمی کنیم؟نباید بابت پولی که میگیرد پاسخگو باشد؟یکی از نقاط قوت بورس کالا نرم افزارهای بومی خودشه! چرا این مدل موفق رو بورس اوراق بهادار اجرا نمیکنه که وقتی قطع شد پاسخگو باشه!

دیگری با اشاره به اینکه هر وقت قبول کردیم باید بیاموزیم و متخصصین باتجربه خارجی را برای مدیریت و آموزش استخدام کردیم،اظهار امیدواری کرد به مرور درست می شویم و خود فرمان را بدست می گیریم.نرم افزار و سخت افزار مناسب و سیستم های امنیتی متناسب با اندازه های بورس همه یا کاملا آمریکایی است یا از آن منشا می گیرد. تا تحریم باشد چنین خواهد بود. تازه تحریم را بردارند مرحله آموزش شروع خواهد شد.

یک معامله گر هم با اشاره به نکته غم انگیز این روزها مبنی بر از دست دادن متخصصین فناوری اطلاعات گفت: این گروه به راحتی با گرفتن Job Offer از کشورهای مختلف در حال خروج هستند. دلارهای زیر بالش مردم یه روزی بر می گرده به بازار، این سرمایه انسانی از دست رفته جبران نخواهد شد.دو شرکت مختلف نرم افزاری که اطلاعات آنها را دارم شاخص ترین نیروها رو از دست دادند.واقعیت اینکه شرکت های فعال فناوری در بازار سرمایه هم که به ما خدمات می دهند دچار همین معضل شده اند.

یک کارشناس بازار سرمایه نیز درخصوص علت قطع سفارش گیری و انجام معاملات گفت: اگر صحیح باشه، مشکل بیشتر به این دلیل به وجود آمده که جهت رفع مشکل برخی از شرکت های ارايه دهنده خدمات نرم افزاری در کندی ارسال سفارش ها در روزهای گذشته، ظرفیت بعضی گپ سرورها رو زیاد کردن که احتمالا حجم تراکنش های زیاد به هسته معاملات رسیده و اون رو دچار اختلال کرده.
 
https://akhbarbank.com/vdcb9zb0.rhbfzpiuur.html
تازه ترین اخبار