۰
امروز اختلال در هسته معاملات سبب شد برای مدتی سفارش‌گذاری در نمادهای بورسی متوقف شود، اما کاهش قیمت‌ها در بورس تا حدودی کنترل شد و معامله‌گران کمتر با عرضه‌های سنگین مواجه شدند.
به گزارش اخبار بانک به نقل از ایسنا، امروز در حالی روند کاهش قیمت‌ سهم‌ها در بورس اوراق بهادار مقداری متعادل شد که برای مدتی در سامانه معاملات اختلالاتی به وجود آمد و امکان سفارش‌گیری و انجام معاملات متوقف شد. اما از ساعت ۱۱:۵۰ دوباره سفارش‌ گیری‌ها از سر گرفته شد و تا ساعت ۱۲:۳۰ ادامه پیدا کرد.

برخی از معامله‌گران بازار سرمایه معتقدند در چنین زمان‌هایی باید معاملات ابطال و ساعات معاملاتی تمدید شود. طی ماه‌های گذشته چند بار دیده شده که هسته معاملات بورس برای مدتی مختل شده و معامله‌گران را با مشکل مواجه کرده است.

در عین حال چندی پیش رئیس‌جمهور گفت که قرار است "نفت خام در بورس انرژی عرضه شود". در اواخر هفته گذشته نیز شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که "در مهرماه نفت خام در بورس عرضه می‌شود و بر این اساس این معاملات ۲۰ درصد به صورت ریالی و ۸۰ درصد به صورت ارزی تسویه خواهد شد". تعدادی معتقدند موضوع مشکلات هسته معاملات برای بورس نفت نیز ممکن است رخ دهد و باید قبل از عرضه نفت در بورس برای موضوعات زیرساختی راهکارهای مناسب پیدا کرد.

روز گذشته قیمت سهم‌ها در بورس اوراق بهادار به شدت کاهشی بود و تقریبا در تمام گروه‌های صادرات محور شاهد صف پایدار فروش بودیم. عرضه سنگین حقوقی‌ها در روزهای گذشته، بیشترین تاثیر را روی کاهشی شدن قیمت‌های بازار و افت نماگر اصلی بورس داشت.

اما امروز روند کاهش قیمت‌ها کندتر شده است؛ به طوری که در مجموع نسبت به روز گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی ۱۰۸ واحد افت کرد و به تراز ۱۷۴ هزار و ۹۲۴ واحدی رسیده است.

شاخص کل هم‌وزن نیز با ۲۹۱ واحد کاهش عدد ۲۸ هزار و ۴۴۹ واحدی را تجربه کرد. شاخص آزاد شناور با ۲۸۵ واحد افت تا رقم ۱۸۷ هزار و ۱۳۰ واحدی پایین آمد و شاخص بازار اول و دوم هر یک به ترتیب ۷۴ و ۲۴۳ واحد افت کردند.

پالایش نفت اصفهان، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و پالایش نفت تهران سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر کاهنده را روی شاخص کل داشتند. این سه نماد به ترتیب با ۲۵۳، ۱۳۴ و ۱۱۷ واحد تاثیر کاهنده در افت شاخص کل تاثیر بسزایی داشتند. در طرف مقابل فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی چادرملو و سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین هر یک به ترتیب ۱۶۹، ۱۴۱ و ۱۲۸ واحد تاثیر افزاینده روی شاخص‌های بازار داشتند.

برخلاف روز گذشته قیمت سهم‌ها در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای اکثرا روند افزایشی را از سر گرفت و در سهم‌هایی نیز شاهد رشد نزدیک به چهار درصد بودیم. در این گروه ۸۶ میلیون سهم به ارزش بیش از ۷۸ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

سهامداران گروه فلزات اساسی نیز امروز شاهد دست به دست شدن بیش از ۴۰ میلیون سهم به ارزش حدود ۲۳ میلیارد تومان بودند. در این گروه بسیاری از سهم‌ها با کاهش قیمت مواجه شدند؛ هر چند که روند کاهش قیمت نسبت به روز گذشته تعدیل شده بود.

در گروه محصولات شیمیایی نیز روند قیمت‌ برخی از سهم‌ها مخالف دیروز افزایشی بود؛ هر چند شرکت‌هایی که قیمت سهم‌شان در حال کاهش باشد نیز در این گروه دیده شد اما خودرویی‌ها امروز یکدست منفی بودند و با کاهش حدود چهار درصدی قیمت مواجه شدند. در این گروه امروز نیز صف فروش را شاهد بودیم. اکثریت سهم‌های خودرویی سال‌های سال است که در صورت‌های مالی‌شان زیان‌ده هستند و عمده آنها با توجه به جو بازار افزایش یا کاهش پیدا می‌کنند.

ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۲۲۳ میلیارد تومان رسید و این رقم ناشی از دست به دست شدن ۱.۳ میلیارد سهم و اوراق مالی است. حجم معاملات در این روزها روند کاهشی را تجربه می‌کند.

آیفکس نیز ۱۲.۷ واحد افت کرد و به قم ۱۹۲۷ واحدی رسید. این در حالی است که طی هفته‌های گذشته این شاخص برای اولین بار توانسته بود تراز تاریخی ۲۰۰۰ واحدی را پشت سر بگذارد اما امر وز با اصلاح قیمت سهم‌ها به تراز ۱۹۰۰ واحدی نزدیک می‌شود. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۴۳۵ میلیارد تومانی رسید و حجم معاملات رقم یک میلیارد سهم و اوراق مالی را رد کرد.
https://akhbarbank.com/vdcjaaem.uqetazsffu.html
تازه ترین اخبار