۰
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۰

نرخ دلار در ترکیه کاهش یافت

نرخ دلار و یورو در بازار ترکیه که از چند روز پیش از آزادی کشیش برونسون آمریکایی روندی نزولی اما آرام به خود گرفته بود، با صدور رای آزادی وی در روز گذشته از سوی دادگاه شهر ازمیر ، بار دیگر کاهش یافت.
ایرنا:ساعاتی قبل و بعد از آزادی برونسون نرخ دلار و یورو در بازار ترکیه پس از هفته ها افزایش، با کاهش مواجه شد به طوری که در اواخر امروز هر دلار 5.87 لیر و هر یورو نیز 6.79 دلار فروخته شد.

روند جهشی قیمت دلار و یورو در برابر لیر با اتخاذ تدابیر ویژه اقتصادی از سوی دولت ترکیه و نیز بیان مواضعی نرم در برابر آمریکا از سوی اردوغان در مجمع عمومی سازمان ملل، از تب و تاب افتاد و با کاهش مواجه شد اما همچنان نرخ دلار در ارقام 6.2 تا 6.5 و همچنین نرخ یورو بین ارقام 7.3 تا 7.6 طی هفته های اخیر در نوسان بود.

به گفته کارشناسان اقتصادی و صرافان ترک، روند کاهشی دلار با توجه به جو حاکم ایجاد شده به دلیل آزادی برونسون همچنان ادامه خواهد داشت اما قیمت دلار و یورو کاهش بسیار محسوسی نخواهند داشت.

آندره برونسون که از 20 سال پیش در شهر ازمیر ترکیه سکونت داشت و از حدود دو سال پیش در بازداشت موقت به سر می برد، دیروز در جریان چهارمین دور دادگاه ،آزاد و ممنوعیت خروج وی از ترکیه نیز لغو شد و به همراه همسر خود، شب گذشته با هواپیمایی ویژه راهی آلمان و سپس آمریکا شد.

کشیش آمریکایی به اتهام همکاری با کودتاگران ترکیه، همدستی با گروه های تروریستی، همکاری با گروه گولن و پ.ک.ک و نیز جاسوسی به نفع آمریکا بازداشت شده و با صدور رای اولیه به تحمل 35 سال زندان محکوم شده بود.

وی از نهم دسامبر 2016 (19 آذرماه 1395) تا کنون در شهر ازمیر ترکیه در بازداشت موقت و از حدود 2.5 ماه پیش به علت وضعیت جسمانی در حبس خانگی بوده است.

در پی تبدیل حکم بازداشت موقت وی به حبس خانگی این کشیش در حدود 2.5 ماه پیش، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری با اعتراض به بازداشت طولانی مدت وی، ترکیه را هدف تحریم های سنگین قرار داد تا جایی که ترامپ با صدور دستوری، قیمت تعرفه فولاد ترکیه به کشورش را دو برابر کرد.

تنش در روابط آنکارا و واشنگتن باعث وارد شدن شوکی به بازار و اقتصاد ترکیه شد به طوری که نرخ انواع ارزهای خارجی در بازار معاملات این کشور بالا رفت تا جایی که دلار تا 7 لیر و یورو به 8 لیر رسید و افتی بیش از 85 درصدی برای ارزش پول ترکیه رقم خورد.

اگر چه دولت ترکیه با استفاده از این فرصت، سعی در القای آشفتگی بازار به دلیل فشار اقتصادی آمریکا کرد اما کارشناسان اقتصادی ترک تاکید داشته و دارند که این نابسامانی ناشی از سیاست های غلط سالیان گذشته حزب حاکم است.

ارول موترجیملر کارشناس اقتصادی و مفسر تلویزیونی درباره ارزش دلار در ترکیه تاکید کرد: روند کاهشی دلار موقتی و ناشی از جو آزادی برونسون است و در آینده یعنی اواخر سال جاری و یا سه ماهه اول سال آینده به بیش از هفت لیر و یورو به بیش از هشت لیر خواهد رسید.

این کارشناس اقتصادی ترک تصریح کرد: سال گذشته بدون وجود تنش بر سر محکومیت کشیش برونسون، شرایط کنونی اقتصاد کشور و افزایش نرخ ارز را پیش بینی کرده بودم چرا که این نابسامانی اقتصادی از مولفه های ناشی می شود که کمترین ارتباطات با فشار آمریکا دارد و در واقع بررسی سیاست های غلط اقتصادی دولت مرا در پیش بینی این شرایط یاری کرد و نه چیز دیگر.

بسیاری از کارشناسان مشهور اقتصادی ترک از جمله اوغور جیولک از نزدیک شدن بروز گرد باد و توفان اقتصاد تورمی در ترکیه خبر می دهند که با افزایش هزینه های تولید بر جمعیت بیکاران می افزاید و با بالا رفتن هزینه های خانوار، فقرای ترک را بیشتر می کند.

بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی ترکیه، نرخ تورم سالانه کشور در ماه منتهی به 31 سپتامبر به بالاترین میزان طی 15 سال اخیر یعنی 24.52 درصد رسید که این رقم در علم اقتصاد 'فراتر از بحران' نامگذاری شده است، اما به باور بسیاری مفسران اقتصادی هنوز ترکیه با افزایش جهشی قیمت ها ناشی از افت ارزش پول مواجه نشده اما بی تردید در آینده با تورمی بالای 40 درصدی مواجه خواهد شد.
 
https://akhbarbank.com/vdci3yaq.t1ap52bcct.html
تازه ترین اخبار